Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill börja med bin men...  (läst 7006 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Vill börja med bin men...
« Svar #20 skrivet: 16 okt-08 kl 08:04 »
Prisskillnaden blir inte så stor som man påstår. Kolla på blocket först vilka kupor som säljs för 500 spänn!!

http://www.blocket.se/li?ca=11_s&q=bikupor&cg=0&w=3

En plastram med rollat vax kontra en träram med tråd och utrustning för att smälta in tråden, ramspik och lite verktyg samt köpa präglade vaxkakor. Träramen är billigare JA men allt det andra då?

Jag är helt emot att föreningar och kurser hänvisar till trågkupor och träprylar när det medför kostnader för hantering och desinfektion som är dyrare pga trämaterialet. Jag tänkte två kupor innan jag köpte pall. Satt och kollade igenom allt som behövdes och jag tror jag har excel arket kvar. Det blev dyrare med tråg/trä varianten och det blev ingen prisskillnad på totalen med EPS. Då vann EPS och 3/4 Langstroth pga sin lätta vikt och komfort/hygienfaktorerna var helt enkelt större. Bara att lyfta en trälåda modell SVEA kräver en person modell "dörrvakt" på krogen.

Med utbildning, utrustning, bin, kupor, ramar, vax, frakter, kemi så hamnar man runt 5.000 sek hur man än gör. Köper man gammalt material så måste man koka skiten först i kemikalier. Var skall man göra det? Man vill knappast använda stora grytan till julskinkan :) man måste alltså skaffa sådant också ...

Men om man skulle råka ha en högtryckstvätt till bilen så går den att använda till plastramarna också. Man kan inte driva biodling på ett sätt som bitillsynsmännen önskar för endast några hundringar. De två första åren går man kanske noll (kostnader = vinst) innan det lossnar.

Det finns mycket annat man kan köpa begagnat än kupmaterialet! Bäst är att gå med i en förening och använda deras utrustning mot betydligt mindre kostnader än att äga eget i början (maskiner & dyl).
« Senast ändrad: 16 okt-08 kl 15:23 av Sten-Åke Lindell »

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
SV: Vill börja med bin men...
« Svar #21 skrivet: 27 okt-08 kl 22:43 »
En bok, som visserligen är gammal, men som innehåller mycket är Åke Hanssons Bin och Biodling. Den kan du nog låna på biblioteket.

Åke Hanssons Bok är bra. Jag har den själv och kan den nog från pärm till pärm.
Men kunskap är till stora delar färskvara.
Åke Hansson var Professor och det var hans fru som var biodlare... (Ingemar Fries är både och..)
Dessutom är väldigt mycket i den boken rakt av hämtat från annan litteratur. T.ex. nobelpristagaren Karl von Frisch bok "Binas Liv" som jag ser som mkt läsvärd.

Välj nya fakta, nya metoder och en klarsynt mentor. Läs allt och var källkritisk.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
karsan, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser