Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kostnad sätta in ett värmesystem?  (läst 2621 gånger)

Gurkan4

kostnad sätta in ett värmesystem?
« skrivet: 17 sep-08 kl 13:50 »
Hej!

En del objekt jag och sambon kollat på har inga värmesystem utan bara någon kakelugn/öppen spis samt några oljefyllda elelement.

Vi funderar på vad det kan kosta att dra in ett vattenburet system (med panna, rör, installering och element). för enkelhetens skull kan vi väl ta ett hus på 150 kvm, 1,5 plans och standardelement.
Jag menar nu itne attj ag vill ha på kronan vad det kostar men om det går på 150 000 eller 200 000 eller ungefär hur mycket vi bör räkna på?

Tack på förhand!

Gurkan4

SV: kostnad sätta in ett värmesystem?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-08 kl 14:40 »
Kom på det att det kan ju faktiskt finnas alternativ med... Luftburet värmesystem? Hur är det och hur mycket kostar det?
Andra laternativ som jag itne tänkt på?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #2 skrivet: 17 sep-08 kl 14:53 »
Luftburet kräver ganska öppna ytor, men är i sin tur billigt, ca 15.000:-. Dessa är dock fula och låter en del samt ger ganska torr luft. Fördelen är att de kan användas som AC på sommaren.

Vattenburen; vi fick offert på en pump till vårt 85 m2 stora hus som vi ska hyra ut på 75000 + moms där allt elarbete ingår. Priset på pumparna beror nog en del på hur kraftiga de måste vara för att klara en viss kvadratmeteryta samt var i Sverige man bor. Skulle vi dessutom behöva byta elementen, dvs 9 st skulle detta + rören till dem gå på ca 40000 + moms.

Ring och tala med lite olika VVS-firmor för att få lite exempel samt kolla på tex konsumentverkets hemsida eller någon energirådgivningssida. Det finns ju även pelletspannor samt jord/bergvärme.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

M8e

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 17 sep-08 kl 16:28 »
Om man vill få en ungefärlig siffra så kan man räkna med ca 5000kr per element(elementen, rören till värmekälla och jobb).

Priset på sakerna i pannrummet kan variera väldigt mycket.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 sep-08 kl 10:09 »
Föräldrarna konverterade sitt 150m2 stora hus från direktel till vattenburet 2-rörssystem (=som det brukar se ut).
Denna rördragning kostade i material 55000 kronor på Rinkabyrör. Jobbet gjorde farsan själv.
Systemet kopplades till fjärrvärme så för jämförelsen tillkommer någon slags panna.
Här kan det bli hur dyrt som helst. En elpanna kostar kanske 25000 med anslutningsprylar. http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=246
Vedpanna med accumulatortank och solvärme kanske 80000 kronor och uppåt.
Sotaren plus kommunens straffavgifter 2000-3000 kronor.
Sen tillkommer rörkrökaren om ni inte gör allt själva.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 sep-08 kl 10:14 »
Jag satte in ett helt nytt vattenburet system i mitt hus på 160 m2 vilket kostade 120 000:- inkl moms installerat och klart, det enda jag gjorde själv var håltagningen mellan våningarna, hängningen av elementen och placeringen av tank och panna.

Gurkan4

« Svar #6 skrivet: 23 sep-08 kl 06:08 »
Oj, mycket matnyttig information! Tack så jättemycket!

Sågaren75

« Svar #7 skrivet: 03 okt-08 kl 18:05 »
Det finns ju alltid vattenelement att få tag på som är begagnade plus att man kan dra ledningarna själv dock bör man ta kontakt med kunnig person vid svetsning och inkoppling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser