Har med stort intresse läst allt om mjölksyrade grönsaker och surkål.
Jag har syrat i många år och använder syrakrus av keramik. Det är ett säkert sätt. Det har bara hänt en enda gång att jag fått en misslyckad jäsning. Ett bra sätt att lära sig mjölsyrejäsning är att läsa Annelis Schönecks bo som heter Mjölksyrejäsning av grönsaker. Där finns recept och förklaringer.
Mitt bästa tips är "Rödbetssallad"
3/4 rödbetor
1/4 vitkål
äpplen
gul lök
vitlöksklyftor
koriander
lagerblad
15 g salt per kg grönsaker (1,5%)
lite vassle
Vitlöken blir fantastisk när den är syrad, mycket smak och arom, men det starka stickiga försvinner. Vassle tillför mjölksyrebakterier och är bra för att komma igång jäsningen.
Blandningen får jäsa i rumstemperatur 18-20 grader (jag har det lite svalt inne) i ca 10 dagar och sedan eftermogna i sex veckor ca 8-10 grader. Jag har förmånen att ha en jordkällare. Det är inte vansinnigt noga med temperaturerna. Men ju varmare, desto snabbare jäsning. Då får man en syrligare slutprodukt eller så bryter man jäsningen tidigare.
Efter sex veckor brukar jag ösa upp de syrade grönsakerna i mindre glasburkar och dom förvarar jag i kylen eller i matkällaren. Hållbart i minst ett år. Ibland längre. Jag har aldrig fryst in mina syrade grönsaker. De har klarat sig bra ändå. Men det är viktigt att temperaturen inte blir för hög. Mjöksyrebakterierna är fortfarande levande och blir det för varmt så forsätter dom att växa och frodas, dvs jäsa.
Syrade grönsaker eller surkål tycker jag man ska äta färska. Inte kokta. Jag brukar riva lite morötter. Lägga på lite syrade grönsaker och toppa med keso.
Lycka till med all syrning. Det är lätt att göra, enkelt, billigt, nyttigt och gott!