Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaccinationspriser mot kaninpest  (läst 1528 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Vaccinationspriser mot kaninpest
« skrivet: 17 sep-08 kl 10:15 »
Det var någon annan tråd här där dessa priser omtalades men jag hitter inte den. Jag har just nu pratat med den lokala veterinär: 3 gångar skall de vaccineras innanför ett halvår och det kostar 300 kr varje gång!!!! >:( >:(
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Vaccinationspriser mot kaninpest
« Svar #1 skrivet: 18 sep-08 kl 07:39 »
Det var någon annan tråd här där dessa priser omtalades men jag hitter inte den. Jag har just nu pratat med den lokala veterinär: 3 gångar skall de vaccineras innanför ett halvår och det kostar 300 kr varje gång!!!! >:( >:(

Jag vaccinerar inte... varje djur kostar för mycket isåfall.

Sedan är det väl mest skåne som har problem med vildkaniner..varav pesten kommer ifrån
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #2 skrivet: 18 sep-08 kl 11:22 »
Att vaccinera mot RVHD på produktionskaniner är inte att rekommendera. De djur som blir vaccinerade kan vara smittobärare men själva symtomfria. De smittar dina icke vaccinerade djur.
Har du börjat måste du behandla alla djur framåt. Vidare hjälper vaccinet inte livet ut utan måste göras om. Har för mig att det skall göras varje år för att fungera.
Håll dina kaniner isolerade från vildkaniner så är risken minimal för smitta. Tänk på att fodret inte är åtkomligt för vildkaninerna. De kan sprida smittan genom att urinera i fodret.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-08 kl 12:08 »
Finns det någon som helst risk för pesten i Norrland...?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 18 sep-08 kl 14:27 »
Gösta: Hur är det då med höet? Kan det vara smittat? Ja jag hade ju tänkt att ha dessa kaniner som avelskaniner men samtidigt som "gosedjur" samt att dom skulle hjälpa till med gräsmattan ;D men det är väldigt dyrt att vaccinera dom så kanske dom ändå bara skall vara burkaniner
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Gösta

« Svar #5 skrivet: 18 sep-08 kl 16:56 »
Jag känner inte till något utbrott norr om Östergötland.
Hur smittsamt det är om vildkaninerna kommer i kontakt med hö är inte klarlagt. Naturligtvis om urin i hö från smittad vildkanin är färskt smittar det säkerligen. Att vall som slås och torkas till hö skulle smitta är däremot lite långsökt.
Största risken är betesburar där vild & tamkaniner kan komma i direktkontakt via nätet i buren.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 19 sep-08 kl 17:01 »
Nu har jag pratat med veterinären igen. Dom 3 gångarna är 2 grundvaccinationer för kaninpest och 1 för kaningulsot. Jag har bestämt att inte vaccinera men att säkra mot vildkaniner och harer istället när jag har kaninerna i  betesburar. Jag pratade med en annan veterinär som sa att pga att man enbart kunde köpa hem mycket stora förpackningar av vaccinet så var det inte något han sysslade med men om man hade många kaniner att vaccinera så ville han gärna ge ett mycket bättre pris.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 3 användare
mulle mullvad, KJE, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser