Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asfaltklister  (läst 4097 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Asfaltklister
« skrivet: 16 sep-08 kl 12:52 »
Jag håller på med de sista grejorna på hönsvagnen däribland taket. Lägger takpapp som skall klistras i kantarna. På beskrivningen ser det lätt o snyggt ut med tre stränger klister på den som ligger underst samt tre på den som ligger ovanpå. Men hur i all friden skall man kunna lägga det på sådär? Det är ju en stor hink med mycket tjocktflytande klister! Och så skriver dom att man skall lägga press på det i upp till ett dygn ??? Är det någon som har erfarenhet av detta vill jag mycket gärna ha lite tips. Taket är som taket på en lekstuga.
Tacksam för hjälp!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Margit

• Gäst
SV: Asfaltklister
« Svar #1 skrivet: 16 sep-08 kl 16:44 »
Jag har sådant tak på mitt hönshus (lekstuga) kladdigt och segt som f-n.

Använde en spackelspade och kletade dit massan med, det där med att ha ett tryck på skippade jag och än så länge sitter taket kvar  ;D

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #2 skrivet: 16 sep-08 kl 17:43 »
värm det...  så blir det lättflytande,...
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 sep-08 kl 20:50 »
jag har också använt en smal stålspackel , en sån med träskaft ock det funkar bra,,, använd inte fin stassen bara.... man blir grymt kladdig ock skitig av det jobbet ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 16 sep-08 kl 22:03 »
Sen gäller det ju att se till att man har fått rätt sorts asfalt också, att det verkligen är asfaltklister och inte någon slags täckasfalt i hinken.
Det skadar inte att läsa den finstilta texten för att se om meningen är att den ska värmas eller inte.

Takpappsjobb ska man ägna sig åt mitt i sommaren när det är 30 ° varmt och vindstilla...det är mycket lättare att få saker som ska klibba ihop att verkligen göra det under sådana förhållanden. Däremot är det inte alls roligt att lägga underlagspapp på ett stort tak när det är nollgradigt och blåser styv kuling...

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #5 skrivet: 17 sep-08 kl 08:08 »
Tack för alla svaren.
Thorbjörn! Du har rätt! Tyvärr är det bara inte alltid vädret och byggets delar passar ihop ::) Dock är det dålig planering i detta tillfälle :-\ Och jo det är kallklister jag har i hinken.
Nå men: Jag bytar ut penseln med en spackel. Drar ut vagnen i solen och hoppas det inte börjar regna. Och snart är det klart ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 17 sep-08 kl 11:49 »
Känner en kille som blev trött efter en dag i solsken och tjärångor att han gick och la sig i den overall han hade på sig. Han fick klippa loss från lakanen.  ;D

Bara ett tips på vad man inte ska göra!

Tror inte att det är fel med en gasolbrännare och svepa lite försiktigt över ytorna. Vattenslang, brandsläckare och brandyxa rekommenderas.
ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

906 gäster, 1 användare
Stellaniskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser