Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  laptop med alternativ energi...strömförbrukning  (läst 3592 gånger)

timmertomten

laptop med alternativ energi...strömförbrukning
« skrivet: 14 sep-08 kl 10:34 »
Har lite drömmar om att kunna köra lampor och laptop på solceller och sånt. Lampor är ju ganska enkelt, men laptopen är det värre med. Är det någon som vet Hur många WATT en laptop drar, på transformatorn står det 100-240v - 1,5 a   och 20 v 4,5 a. Någonstans i bakhuvet snurrar någon sorts "effekt lag" p=u*i har jag för mig alltså watt lika med spänning gånger ström, men 20 * 4,5 = 90w och 240*1,5 = 360w. Går 270 watt förlorade i transformatorn, eller är jag helt ute och cyklar nu....Hur mycket energi tar en laptop egentligen? nån som har någon uppfattning?

M8e

• Västerbotten
SV: laptop med alternativ energi...strömförbrukning
« Svar #1 skrivet: 14 sep-08 kl 11:02 »
Någonstans i bakhuvet snurrar någon sorts "effekt lag" p=u*i har jag för mig alltså watt lika med spänning gånger ström, men 20 * 4,5 = 90w och 240*1,5 = 360w. Går 270 watt förlorade i transformatorn, eller är jag helt ute och cyklar nu....Hur mycket energi tar en laptop egentligen? nån som har någon uppfattning?
Den drar bara 1,5A vid full belastning och låg volt, om ens det. Det borde finnas någon säkerhetsmarginal inräknat. Det kan även vara så att "100-240v - 1,5" är maxförbrukning(150w), och "20 v 4,5 a" och är kontinuerlig effekt.

100v*1,5A=150watt.
« Senast ändrad: 14 sep-08 kl 11:08 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-08 kl 11:10 »
Halaj!

Märkströmmen är en maxström som kan gå in i den.
Den infaller när inspänningen är som lägst, helt i enlighet med din formel.
Den kommer alltså att dra (in) 100*1,5=150 watt, vilket ger att den vid 240 V in kommer att dra 150/240=0,625 A

Men det fattas forfarande något. Verkningsgraden ligger på 90/150=0,6 => 60%
Föga imponerande.
Jag har för mig att en trafo brukar ligga på ca 90%.

//T

M8e

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 14 sep-08 kl 11:19 »
Men det fattas forfarande något. Verkningsgraden ligger på 90/150=0,6 => 60%
Föga imponerande.
Jag har för mig att en trafo brukar ligga på ca 90%.
Men som sagt så borde det vinnas lite säkerhetsmarginal och avrundning i siffrorna.
Sen så borde in vara garanterad max förbrukning, och ut garanterad kontinuerlig effekt.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 14 sep-08 kl 13:03 »
Trafon är nog inte bara en trafo utan även en spänningsstabilisator och likriktare. Den skall alltså transfomera och likrikta och stabilisera/jämna ut utspänningen så att det blir "snäll" likström. Kanske det som sänker verkningsgraden en del?

Effekten är dessutom tilltagen så att den skall räcka för att driva laptopen OCH ladda batteriet. Samtidigt.

Om jag inte har helt fel så drar de strömsnålaste ultraportabla datorerna ca 10-15W Exempelvis Asus eee PC. Mer normala ligger nog på drygt det dubbla. Beroende på processor och hårddisk och vad man gör.

A.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 14 sep-08 kl 15:32 »
Det finns flera skäl till att det står så hög primärström på typskylten till nätadaptern till en laptop.
Om det nu står 100-240 V 1,5 A så ska det tolkas som att den aldrig kommer att dra mer än 1,5 A effektivvärde vid någon nätspänning inom det tillåtna området. Eftersom det är frågan om konstant effektuttag så får vi den högsta strömmen vid den lägsta nätspänningen, så då får vi alltså 100 x 1,5 = 150 VA.
Men en vanlig switchad nätadapter har ganska dålig effektfaktor eftersom den inte drar sinusformad ström från elnätet, den drar bara ström i korta ögonblick då nätspänningen når sitt toppvärde. Den aktiva effekten (P, mäts i watt) som den förbrukar blir alltså bra mycket lägre än den skenbara effekten (S, mäts i VA) som är lätt att mäta och beräkna.

Om nu nätadaptern klarar att lämna t ex 70 W på likströmssidan så kan man räkna med en verkningsgrad på 80-90 %, så gissningsvis drar den ungefär 85 W från elnätet när den är fullt belastad.
Men en laptop belastar ju inte nätadaptern fullt hela tiden, nätadaptern måste ju vara dimensionerad för att orka med även om datorns CPU går för fullt, skärmen har max pådragen ljusstyrka, det är full aktivitet på hårddisken och CD-läsaren samtidigt, och man dessutom tar ut max tillåten ström ur alla USB-portar på en gång.
Normal medelförbrukning för en laptop kan man vänta sig är 25-40 W , ju större skärm desto högre förbrukning.
Om man vill kan man ju kapa en ledare i kabeln mellan nätadapter och dator och koppla in en amperemeter i serie för att hålla koll på vad datorn i fråga verkligen drar från nätadaptern, när man använder den på det sätt man själv brukar använda den.

timmertomten

« Svar #6 skrivet: 14 sep-08 kl 17:20 »
Oj, tack för alla svar, en laptop är alltså ingen jätteförbrukare av ström. man skulle kunna komma undan med kanske 2kvm solpanel för en laptop och några lampor låter det som..... 8)

johole

« Svar #7 skrivet: 15 sep-08 kl 09:22 »
Man kan måle effektforbruket ed hjelp av denne :

http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251496&_path=251882;251433;251150;251496

så slipper man å klippe i stykker kabelen...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 15 sep-08 kl 23:33 »
Problemet är att "stoppa-i-väggen-energimätare" av den typ som t ex Clas Ohlson säljer inte brukar mäta korrekt när det är frågan om så dålig effektfaktor och dålig sinusform på strömmen som hos strömförbrukningen hos en datornätadapter. Det ska till betydligt dyrare utrustning om man ska lyckas mäta verklig effektförbrukning på 230 V -sidan med någon större noggrannhet.
Bättre då att mäta på likströmssidan av nätadaptern och göra ett antagande om adapterns verkningsgrad.

Om man inte vill klippa av kabeln kan man ju ta isär nätadaptern och löda loss ena ledaren, och koppla in provisoriska mätsladdar där.

fishyerik

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 22 sep-08 kl 14:53 »
Oj, tack för alla svar, en laptop är alltså ingen jätteförbrukare av ström. man skulle kunna komma undan med kanske 2kvm solpanel för en laptop och några lampor låter det som..... 8)

Sommarhalvåret ska det väl inte vara några större problem att sitta och knappa på en laptop några timmar om dagen, och ha några lampor som man driver bara när man behöver dom, med ström från ett batteri som du laddar med ett par m2 solceller. Vintertid finns det inte mycket energi att hämta från solen, då är det både låg effekt och kort tid, då lär du få snåla maximalt.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

timmertomten

« Svar #10 skrivet: 22 sep-08 kl 21:05 »
aj fan, få la hitta på nåt mera/annat då, man vill ju ha ett litet system, för tanken e t en liten stuga i tassemarken....eller så avvecklar jag laptopen och kör med stearinljus, men fan det är skönt med elektriskt ljus efter ett tag alltså

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare
Nataks, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser