Ni labbar på här ser jag, länge sen jag var på forumet,
kul!!
Allmänkunnig i ellära ska jag väl vara men dålig på bilgeneratorer, om man tar
en sån som den är, laddar den inget på dessa låga varv? Är det därför man petar
in permanentmagneter och lindar om? Annars hörde man ju motsatsen förr i tiden
när bilar hade likströmsgenerator och växelströms dito började komma, "växelströmmaren
laddar även på tomgång" (låga varv)
Att lampan inte lyste bra tycker jag är lite märkligt när jag tittar på laddningsvärdena, på
högsta varvet borde man kunna driva en 100-wattare fullt ut, var det alltså en 12-volts
lampa? Friska batterier som laddas stannar vid ca 14 volt när man ökar spänningen, dåliga
batterier kan ju sticka iväg mycket högre. En förklaring skulle kunna vara att batteriet du laddade
var dåligt, högt inre motstånd, dvs högre än lampan och så blev det anpassat till din generator?