Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  elmätare?  (läst 3401 gånger)

LILL-BONDEN

• Gäst
elmätare?
« skrivet: 13 sep-08 kl 09:50 »
jo jag ock många andra här på alternativ har ju många gånger en lillstuga mm över för uthyrning även vi  har det , för att få ekonomin att gå runt så blir vi nog tvugna till att ha hyresgäst. min undran är ju då det här med elen?det går ju inte att uppskatta vad det går åt ock enligt mig så är det bäst med klara papper dvs en summa kallhyra sen betaler hyresgästen sin egen el, annars är det lätt att det blir konflikter,,  "" jag har knappt använt nån el mm" när man får dubbel räkning,, oj va långrandig ja blev.  min undran är ju vad det kostar att skapa ett nytt elabonemang till lillstugan med egen elmätare som hyresgästen sjäv får skriva sig på? eller hur ska man lösa det hela??  om man bara sätter dit nån form av elmätate bara så är ju risken att den fifflas med kan kanske låsas in då? om man bara har nån form av mätare?  erfarenheter? synpunkter? hur har ni löst det?  amatörhyresvärdar ock framförallt ni som har hyrt vad tycker ni är bästa lösningen? med hyra ock el mm ??

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: elmätare?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-08 kl 10:06 »
Varför ej köpa en simpel elmätare som man sticker i kontakten? Låta all ström till huset gå dit.. förutsatt att all el i huset är på samma säkring (vilket kanske ej är sanolikt om huset är stort)... Bygga ett skåp med lås.. done..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 sep-08 kl 10:14 »
Varför ej köpa en simpel elmätare som man sticker i kontakten? Låta all ström till huset gå dit.. förutsatt att all el i huset är på samma säkring (vilket kanske ej är sanolikt om huset är stort)... Bygga ett skåp med lås.. done..

ja ja funderar i dom banorna palle,  men det är ett hus på ca 120 kvm ock det har ett eget elsystem med eget proppskåp ock även 3fas man måste ju då lokalisera var kablen går in i husen ,,, det är ju inte "bara" att kapa kablen ock sätta på en simpel elmätare?? det funkar ju som du säger med enstaka utag 1fas ock köpa billig mätere,, men till ett helt hus?

ingvar2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 sep-08 kl 10:35 »
Det bästa är ju att du sätter in en egen elmätare i det huset, på ingående ledning, så du får med allt, och på 3 faser. En sån där gammal hederlig svart finns att dels köpa, och om du kontaktar ditt lokala elbolag så har dom säkert massor liggande för en billig penning (dom byts ju ut nu ). Så ber du att få den nollställd och plomberad, så är det ju bara att du läser av varje månad och ger en räkning till din hyresgäst, då kan han ju dels själv se när han förbrukar ström och dels är den ju plomberad så ingen ifrågasätter nåt. Får du en ny hyresgäst så gör ni en gemensam avläsning när han tillträder, som ni båda kvitterar, eller så nollställer en elektriker den igen.
Att skapa ett eget abbonnemang är ju tokigt, det blir ju svindyrt i onödan...

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 sep-08 kl 20:46 »
Det bästa är ju att du sätter in en egen elmätare i det huset, på ingående ledning, så du får med allt, och på 3 faser. En sån där gammal hederlig svart finns att dels köpa, och om du kontaktar ditt lokala elbolag så har dom säkert massor liggande för en billig penning (dom byts ju ut nu ). Så ber du att få den nollställd och plomberad, så är det ju bara att du läser av varje månad och ger en räkning till din hyresgäst, då kan han ju dels själv se när han förbrukar ström och dels är den ju plomberad så ingen ifrågasätter nåt. Får du en ny hyresgäst så gör ni en gemensam avläsning när han tillträder, som ni båda kvitterar, eller så nollställer en elektriker den igen.
Att skapa ett eget abbonnemang är ju tokigt, det blir ju svindyrt i onödan...

precis ingvar det var huvudet på spiken....  en sån ska ja försöka skaffa mej 2 abonemang är ju åt helsike.  det kan ju gå perioder när man inte hyr ut ock då betala för 2 abonemang är ju vansinigt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 14 sep-08 kl 00:27 »
Det bästa är väl om man sätter upp lillstugans elmätare vid den elcentral (förmodligen i huvudbyggnaden) som kabeln till lillstugan utgår ifrån. Då finns den ju i ett utrymme som man själv har kontroll över, och det finns överhuvudtaget ingen "omätt" ström tillgänglig inom räckhåll från lillstugan. Det enda problemet med den lösningen är om det går ström vidare från lillstugan till någonting som hyresgästen inte ska betala för.

Normalt nollställer man aldrig en elmätare, inte ens när den är inne på centralverkstad för renovering och kontroll. Ska man skriva ner mätarställningen på ett officiellt papper så kom ihåg att ta med de inledande nollorna också, så att det inte blir någon diskussion om mätaren skulle hinna slå om innan nästa avläsning.

ingvar2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 sep-08 kl 07:37 »
Nja, jag skulle nog försöka sätta den i ett utrymme som hyresgästen, dvs betalaren, har tillgång till.. Annars finns nog risken att man kan bli anklagad för att fiffla med den om det visar sig vara en besvärlig hyresgäst. Men den måste ju vara plomberad..så man vet att inte hyresgästen fifflar med den.. :)

Naturliv

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-08 kl 08:23 »
Nja, jag skulle nog försöka sätta den i ett utrymme som hyresgästen, dvs betalaren, har tillgång till..

Jag skulle göra så jag med. Nästan alltid den som betalar som vill kolla att allt stämmer. Borde inte vara något problem. Vid husvagnen har jag en mätare i en stolpe där jag själv läser av och betalar allteftersom förbrukning. Fast elpris till den som har abonnemanget, oavsett hans kostnad till elbolaget. Är det bara en eller ett par hyresgäster kan man säkert räkna ut vid varje betalning utifrån det egentliga elpriset.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Winnie

« Svar #8 skrivet: 14 sep-08 kl 12:04 »
Hej!!

Sök på Blocket...Där brukar det finnas mätare då o då!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 14 sep-08 kl 15:20 »
Ska man vara riktigt petig (och har bra tillgång på billiga elmätare) så kan man ju sätta upp en i vardera änden av kabeln. Om sedan hyresgästen klagar över att mätarna inte stämmer överens så anskaffar man gemensamt en tredje mätare som mäter i samma punkt under någon månad, sedan är det lätt att se vilken av de gamla mätarna som stämmer bäst med den nya.
Men det ska röra sig om större energibelopp än man kan vänta sig att en hyresgäst i en lillstuga rör sig med, för att sådana arrangemang ska kännas motiverade.

Tänk på att i synnerhet äldre elmätare fungerar bäst om de får sitta i normal rumstemperatur, de kan kärva fast om det blir riktigt kallt.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 15 sep-08 kl 09:27 »
Måste man göra det så krångligt? En hyffsad mätare som även hyresgästen kan läsa av måste väl duga och kostar inte mycket. Lägg en 20 kr på hyran så är mätaren och installation betald på 5 år.

Exempelvis här finns mätare: http://conrad-schweden.websale.biz/cgi/websale6.cgi?shopid=conrad-swe&act=category&cat_index=SHOP_AREA_17263_0809093&ref=1&subref=elm%E4tare/cat_0809093&Ctx={ver/6/ver}{st/3ec/st}{cmd/0/cmd}{m/websale/m}{s/conrad-swe/s}{l/01-aa/l}{type/extern_search/type}{sf/<s1>elmätare</s1><s5>1</s5>/sf}{sid/c7df25d311539924972ea43e71e8656c/sid}{md5/99c5bb62729c606f84ebd7ebd97046bd/md5}

Avläsning kontinuerligt och plomb på mätaren torde ju undvika problem med att någon skulle manipulera mätaren. Finns andra större risker med uthyrning än det...

Lycka till!
ES
« Senast ändrad: 15 sep-08 kl 09:30 av ersam »

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 sep-08 kl 16:51 »
Måste man göra det så krångligt? En hyffsad mätare som även hyresgästen kan läsa av måste väl duga och kostar inte mycket. Lägg en 20 kr på hyran så är mätaren och installation betald på 5 år.

Exempelvis här finns mätare: http://conrad-schweden.websale.biz/cgi/websale6.cgi?shopid=conrad-swe&act=category&cat_index=SHOP_AREA_17263_0809093&ref=1&subref=elm%E4tare/cat_0809093&Ctx={ver/6/ver}{st/3ec/st}{cmd/0/cmd}{m/websale/m}{s/conrad-swe/s}{l/01-aa/l}{type/extern_search/type}{sf/<s1>elmätare</s1><s5>1</s5>/sf}{sid/c7df25d311539924972ea43e71e8656c/sid}{md5/99c5bb62729c606f84ebd7ebd97046bd/md5}

Avläsning kontinuerligt och plomb på mätaren torde ju undvika problem med att någon skulle manipulera mätaren. Finns andra större risker med uthyrning än det...

Lycka till!
ES

men du es, det funkar väll som en föregående talare sa.. att använda en gammal analog,måste ju finnas massor i ock med att dom bytt nyligen i hela sveriges land?

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 16 sep-08 kl 14:27 »
Jo det är klart. Men man slipper diskussioner om funktion och tillförlitlighet. En del vill ha nytt - själv återanvänder jag gärna. Fast elgrejer är bra om de är fräscha och tiden det tar att snoka reda på en fungerande måste du väga mot att bara beställa.

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser