Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi är lite mesiga nu va?  (läst 9242 gånger)

Mauira

• Småland
Vi är lite mesiga nu va?
« skrivet: 13 sep-08 kl 00:15 »
Har låtit två av våra hundar sova ute i hundgården nattetid under ett par veckors tid.
Detta då dom varje morgon runt 5-tiden börjar roa sig med att riva huset, och genom att låta dom sova ute får vi chans att sova ut, och dom kan härja bäst dom vill  ;)

Hundhuset är väl i dagsläget mer ett skjul (oisolerat och bara brädor dock mot en av ladugårdens väggar typ) och vi håller på med att göra iordning det inför höst och vinter, det ska isoleras osv.

Nu sjunker ju temperaturen och det är ca +4 grader ute nu. Känns som det kommer sjunka under natten dock. Och vi börjar få dåligt samvete över att låta hundarna sova ute  :-\ :P

Antar att vi är rätt mesiga va? För 4 grader för en hund är väl mer behagligt än obehagligt? :)
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Vargerik

• Gäst
SV: Vi är lite mesiga nu va?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-08 kl 00:21 »
Beror ju på om det är liten/stor hund eller vad för päls den har. De som har hundar i hundgårdar brukar ha elektriska värmedynor i hundhuset. Känner många jägare i norrland som aldrig har hunden inne, själv anser jag att hundens självklara sovplats är i min säng! Bäst vore ju om dom gav sattan i att riva huset! :)

Mauira

• Småland
« Svar #2 skrivet: 13 sep-08 kl 00:24 »
En 2-årig rottweiler och en schäfer på 5 månader rör det sig om..

Njae, skulle våra ligga i sängen skulle vi inte få plats, rottisen väger nog mer än mig och skulle lätt knuffa ner mig.. haha

Vargerik

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 sep-08 kl 00:36 »
Mmmm. God smak på hundar; det bästa och det näst bästa! Men nog kan ni få dessa hundar att hålla sig i pälsen tills ni går upp, det är ju inga sketna terriers det rör sig om ;). Det är härdiga hundar så du behöver inte vara orolig att dom ska frysa vid den temp du nämner. Men värmedynan är ju aldrig fel!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 13 sep-08 kl 06:27 »
Jag har 2 "sketna terriers" som då och då sover ute i hundkojan på natten om vi av nån anledning inte kan ha dem inne eller ska bort över natten. De har en liten koja som är isolerad på alla sidor med 50mm frigolit och i botten ligger 20cm halm som de kan göra små hål att rulla in sig i. Varje dag då jag arbetar sitter de likaså i hundgården och de ÄÄÄÄLSKAR sin hundgård, de springer varje morgon klockan 5 ut till hundgården som yra glada höns och skuttar gärna in när jag öppnar dörren. Plus eller minusgrader spelar ingen roll för dem. De är nöjda sålänge de får var ute. Och de har ingen lång päls, båda är släthåriga men inte fryser dom inte. Så du kan nog utan problem ha dina hundar ute men försök åtminstone isolera kojan så snart som möjligt så att de ialla fall kan välja om de vill ligga varmt eller kallt  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Crappy

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 13 sep-08 kl 09:54 »
Klart hundarna klarar sig!!!  Nej in är absolut inte mesiga jag är betydligt blödigare, mina håriga fyrfotingar sover aldrig i hundhuset även om det är isolerat och indragen värme. Dock händer det att vi är på övning och då får hundarna sova i förläggning i skogen. Jag skulle aldrig acceptera bus under natt vilan och det är något valpar måste lära sig.

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 sep-08 kl 09:57 »
Jag har också en rottweiler som sover ute.
Hundgård har jag ingen, han är lös över hela gården "gårdshund"..
Hans sovplats är i gårdshuset, där han kan gå in och lägga sig.
Där har han en tjock sängmadrass och täcke.
Jag märker på honom att han mår mycket bättre ute än inne.
Ibland får jag dåligt samvete och låter honom sova inne..men då klafsar
han bara runt som en osalig ande ;)

Mauira

• Småland
« Svar #7 skrivet: 13 sep-08 kl 09:59 »
Deras hundhus kommer väl bli minst 2*2 meter iaf, och vi funderade på att sätta in ett element där sen faktiskt, det borde ju värma upp det utrymmet tycker jag :)

Eller så får det bli värmedyna, vi får se vilket alternativ vi väljer..

Hela utrymmet just nu rymmer en bil, men vi tänkte dela av det för att få plats med lite annat där inne också :)

De fick iaf sova inne inatt, och som tur väl vaknade inte valpen förräns vid 7-tiden idag :o ;D
Hon brukar börja härja runt och väcka rottweilern när hon börjar bli nödig..

Birgit

« Svar #8 skrivet: 17 sep-08 kl 07:37 »
Mina boskapsvaktare är aldrig inne mer än att de följer fåren till ladan vintertid. Har de vindskydd och en torr mjuk liggplats verkar de mer än nöjda. Det är inte ovanligt att man hittar dem sovande ute i snön ändå 8)
Däremot regn ogillar de. Kyla är snarast positivt. Varma sommardagar lider de rejält, även om de har både skugga och vatten. (de brukar gräva sig djupa hålor att svalka sig i)

Tror fler hundar har betydligt mer ont av värme än kyla och ofta har vi ju en alldeles för hög temperatur inne i våra bostäder, vilket jag tror många hundar mår dåligt av.

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 sep-08 kl 07:43 »
maanga hundar foeredrar att vara ute, checklista: bra paels och bra foder och bra ligunderlag och vind o regnskydd. aer dom dessutom tvaa saa aer dom ett "pack". saa laenge dom inte kan stroeva och hitta paa saant som bara hundar kan hitta paa :)

annars,,ta et par dagar i anspraak till att laera dom att inte stoera innan vaeckarklockan ringer.
ingen av mina hundar pratar med mej innan vaeckarklockan ringer,,naer larmet gaar daa bryter hysetrin ut,,alla taevlar om vem som ska ha foersta morgongoset :)

kaia

« Svar #10 skrivet: 18 sep-08 kl 14:36 »
Som en hermelin bland katterna eller hur det nu var så måste jag säga att det är klart att hundarna ska sova inne. Lite fostran behöver de tydligen, men hundar ska nte vara utan sin flock för långa stunder. De är flockdjur och ska inte skiljas från sin flock - inte heller bete sig på ett sätt som får flocken att bli disharmonisk. Varför skaffar man just hund om man inte gillar att ha djur i sin närhet?

Birgit

« Svar #11 skrivet: 18 sep-08 kl 18:05 »
För att hunden kan fylla andra  funktioner än just gosa med människor, vilket inte är ett livsvillkor för hunden. Snarare ett mänskligt begär 8)
Mina hundar är aldrig ensamma. De har fåren, som är deras flock + att de alltid är två hundar/flock.
Vilken flock de befinner sig i är underordnande, bara de är en av den och inte skapar disharmoni, som du nämnde kaia.
En hundras som är skapad för att göra en viss sak, mår bäst av att göra det. Därmed inte sagt att de får göra som de vill och inte vill ha gos, men det innebär inte nödvändigtvis att de sover i sängen hos folk!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 sep-08 kl 20:00 »
Pröva att sätta ett (kedje)koppel runt sängbenet och koppla valpen där (på golvet). Då kan du ha den nära dig för trygghets skull, men också inom behändigt avstånd för att tala om för valpen att man ligger snällt och tyst tills du talar om att det är dags att gå upp/ut. Det hjälper också rumsrenheten, eftersom valpen inte kissar där den sover.
Detta brukar vara steg 2 hemma hos mig, först brukar jag ha valpen i bur brevid sängen under natten.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 18 sep-08 kl 20:37 »
 Jag tycker det är en viss skillnad på Boskapsvaktande hundar som ska leva med de djur de ska vakta dygnet runt, året runt (om jag inte fattat fel?) och "andra" hundar... Det har väl inget att göra med behov av att "gosa"? Ska era hundar bilda flock med er underlättar det väldigt om dom också får bo med er. Den unga hunden lär väl antagligen bilda flock med den äldre annars. Och jag vill i alla fall inte ha en "Hundflock" utan en människo OCH hundflock. :)
 Det beror väl på vad man tänkt sig med sina hundar? Jag skulle hellre ta itu med problemet än att ha hundarna ute dygnet runt. Visst klarar dom utetemperaturen, men det är ju frågan om vad man tänkt sig med hundarna i framtiden, ska dom alltid sova ute? Annars är det väl bara att göra tex som Vallhunden skrev, eller på annat sätt lära hundarna att man sover när alla andra i flocken gör det.
                               Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 sep-08 kl 20:59 »
jag har min saeng saa naera vaeggen paa den sida daer jag kliver ur saengen sa det aer en passage paa ca1 meter. jag har en  "fire screen" galler grind paa foetter som jag saetter saa det blir en liten gaard bredvid min saeng.
jag tar ett stort vitamin hundkex och sajer:bed time,,tar med mej jycken och saetter honom i sitt och han faar kexet.
sen aer det natti natti .
paa morgonen saa kan han inte stroeva ivaeg naer han vaknar och om han foersoeker vaecka mej saa saejer jag: bed!
intensivt i ett par dagar.
ingen av hundarna stoer oss innan vaeckarklockan ringer.

Birgit

« Svar #15 skrivet: 19 sep-08 kl 08:10 »
Det var det jag menade charlotte. Man måste ta hänsyn till vad hunden ska användas till. Alla hundar varken ska eller bör ligga inne i sängen, eller bredvid.
Men ska familjen vara flocken måste hunden lära sig umgås med den på flockens villkor. Islänningen och lapphunden sov inne (utom ibland på sommaren då de tyckte huset var för varmt och sov i trädgården). Däremot ville de helst ligga i undervåningen med uppsikt över ytterdörren.

Lottiz

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 sep-08 kl 12:19 »
Pröva att sätta ett (kedje)koppel runt sängbenet och koppla valpen där (på golvet). Då kan du ha den nära dig för trygghets skull, men också inom behändigt avstånd för att tala om för valpen att man ligger snällt och tyst tills du talar om att det är dags att gå upp/ut. Det hjälper också rumsrenheten, eftersom valpen inte kissar där den sover.
Detta brukar vara steg 2 hemma hos mig, först brukar jag ha valpen i bur brevid sängen under natten.

Lite dåligt råd att ge eftersom det är olagligt att hålla hunden uppbunden inomhus (2 kap. 11§) och att ha hund i bur (1 kap. 14§).

Till TS: Om du har dina hundar i rastgård nattetid bör du ta reda på hur kojan ska byggas och rastgården utformas enligt de nya reglerna från jordbruksverket. Reglerna är tillkomna för att tillgodose hundarnas behov och främja välmående, det borde ligga i varje djurägares intresse. Om du upptäcks hålla hundarna i en undermålig rastgård kan det få mycket otrevliga konsekvenser. Det är dessutom synd att lägga arbete på en isolerad koja om du inte är klar över att den uppfyller kraven. Grunderna kan du läsa om här: http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf (pfd-fil)

Vargerik

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 sep-08 kl 12:37 »
Lite dåligt råd att ge eftersom det är olagligt att hålla hunden uppbunden inomhus (2 kap. 11§) och att ha hund i bur (1 kap. 14§).

Till TS: Om du har dina hundar i rastgård nattetid bör du ta reda på hur kojan ska byggas och rastgården utformas enligt de nya reglerna från jordbruksverket. Reglerna är tillkomna för att tillgodose hundarnas behov och främja välmående, det borde ligga i varje djurägares intresse. Om du upptäcks hålla hundarna i en undermålig rastgård kan det få mycket otrevliga konsekvenser. Det är dessutom synd att lägga arbete på en isolerad koja om du inte är klar över att den uppfyller kraven. Grunderna kan du läsa om här: http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf (pfd-fil)

Aha, en paragrafryttare! Birgit tjatar hela tiden om en sak: Sunt förnuft. Det räcker hela vägen!

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 sep-08 kl 12:48 »
Jag tycker det är en viss skillnad på Boskapsvaktande hundar som ska leva med de djur de ska vakta dygnet runt, året runt (om jag inte fattat fel?) och "andra" hundar... Det har väl inget att göra med behov av att "gosa"? Ska era hundar bilda flock med er underlättar det väldigt om dom också får bo med er. Den unga hunden lär väl antagligen bilda flock med den äldre annars. Och jag vill i alla fall inte ha en "Hundflock" utan en människo OCH hundflock. :)
 Det beror väl på vad man tänkt sig med sina hundar? Jag skulle hellre ta itu med problemet än att ha hundarna ute dygnet runt. Visst klarar dom utetemperaturen, men det är ju frågan om vad man tänkt sig med hundarna i framtiden, ska dom alltid sova ute? Annars är det väl bara att göra tex som Vallhunden skrev, eller på annat sätt lära hundarna att man sover när alla andra i flocken gör det.
                               Mvh
                              Charlotte

Jag håller med, när min hund började visa osäkerhet så var första rådet från hundpsykologen att hon måste få vara inne med sin flock, t.o.m helst sova i samma rum...

Själv har jag helt andra erfarenheter när det gäller hundgårdar, de hundar jag känner som står i hundgård vill helst av allt vara inomhus i den goa stugvärmen  :)

Lottiz

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 sep-08 kl 13:13 »
Aha, en paragrafryttare! Birgit tjatar hela tiden om en sak: Sunt förnuft. Det räcker hela vägen!

Vems sunda förnuft?

Och har djurskyddsinspektören samma sunda förnuft som du?

Ditt sunda förnuft är uppenbarligen inte detsamma som varken mitt eller jordbruksverket, jag anser det vara väldigt oförnuftigt att hålla en valp bunden hela natten och hos polisen hade du heller inte nåt långt med ditt förnuft.

Paragrafryttare? Nej, men jag strävar efter att lyda lagarna. Själv har jag en granne som anser att det var sunt förnuft att lämna sin 8 veckors valp ensam hemma i 12 timmar, tills djurskyddsinspektören kom på besök. Vems förnuft är egentligen sunt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 4 användare
ärt, Karlsdotter, kretslopp, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser