Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårblod?  (läst 2112 gånger)

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
Fårblod?
« skrivet: 11 sep-08 kl 19:10 »
Vad gör ni med blodet då ni slaktar era får? Hade en idé om att göra någon enklare variant av  blodpudding till hunden, någon som provat detta?

//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

ulfg

SV: Fårblod?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-08 kl 23:50 »
När jag efter skottet så har skurit av halsen på lammet vid slakten låter jag det blöda och sparka färdigt. Under den tiden djuret dör tittar jag åt ett annat håll, känner mig lite vemodig över det jag gör och har ingen som helst tanke på att försöka ta vara på något blod, hur nu det skulle gå till. Funderingar på blodpudding känns som lite för mycket...men det är väl jag som egentligen är lite blödig.

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

louise

• Gäst
SV: Fårblod?
« Svar #2 skrivet: 14 sep-08 kl 08:58 »
Det är tydligen näst intill omöjligt att ta till vara fårblod pga hygienen. Men är det för hemmabruk kan man väl prova. På slakterier för gris har man en särskild "sug" som man stoppar in i kroppen för att få ut blodet utan att det kommer i kontakt med hud/utsida av djuret. Enligt fårslaktare jag pratat med så går det ändå inte att hålla hygienen på just får, pga ull å så. Fast jag fattar inte riktigt varför.. Den där sugen verkar så vettig..

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser