Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  procent kött/ben  (läst 10227 gånger)

louise

• Gäst
procent kött/ben
« skrivet: 10 sep-08 kl 20:28 »
Nu har jag blivit förvirrad. man brukar räkna nån procent på andel kött och andel ben. Men.. är det före slakt eller på styckat kött? Inte kan 40% av styckad gris bestå av ben? Hur många procent benvikt ungefär är det på 60 kilo kött efter slakt?

Skytten

• Skåne
SV: procent kött/ben
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 20:55 »
Hänger på hur man räknar, och vad man tar till vara.
Benen väger inte 40%, utan det är det sk "slaktavfallet" idag ser man när folk hämtar sin gris hos den grisbonde som säljer, att de inte vill ha svans, fötter, huvud,lunga, tarmar, ister, lever, hjärta, mm och då blir det väl knappt halva grisen som kommer till användning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 sep-08 kl 21:28 »
puh! annars sprack min kalkyl här. Men hur många procent kan benen väga på ett ungefär? på färdigstyckat å färdigslaktat alltså.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 sep-08 kl 21:56 »
Jag har aldrig vägt benen på en gris, eftersom man inte styckar benfritt,10% räknat på hela grisens vikt skulle jag gissa.

Svårt att veta hur mycket ben som finns bland det styckade, beror på hur man gör, om t.ex skinkan är hel eller i stekar mm.

Vanligen behåller man nästan alla ben, förutom skallen när man styckar, och då blir procentsatsen högre, men 40% låter förfärligt högt.

Varför vill du veta? Säljer du kött och beräknar benfritt, fast benen följer med?

Revbensspjäll , de tunna har mycket ben, men det köps ju efter kilopris inklusive ben.

När jag skulle kolla vad grisen skulle kosta om jag handlat i butik, jämförde jag priset på styckdelarna i handeln och kom på detta sätt fram till hur mycket mer det skulle ha kostat där.

ingvar2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 sep-08 kl 22:06 »
När vi säljer styckat kött så är det ungefär 85 kg på en 120 kg levande gris, och det är ju vad vi tar betalt för, då är ju inte huvudet med och inga inälvor, hjärta lungor och sånt.  Men lägg och fötter är med och de ben som ingår i köttet. Det är ju samma som när du köper i affär, i karre och kotlett t.ex är ju benen med, ska man sälja benfritt så är det ju helt andra priser som måste till.
När vi får från slakteriet så är det uppdelat i två lådor, en med alla fina bitar, och en med sämre bitar, fötter och allt mal-kött.. Om nån då bara vill ha den ena lådan så är det ok, men då får dom betala ett högre kilopris.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 sep-08 kl 18:57 »
Ja, jag har verkligen behov av svar p min fråga.. Det här handlar inte om styckat kött som säljs i lådor, utan jag försöker räkna ut antal kilo korv jag kan få ut på en gris. Därför måste jag räkna bort benen.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 21 sep-08 kl 23:15 »
Det är ju svårt att svara "säkert" på...

Slaktutbytet beror ju också på djurets hull
på en mager skrika har du ju avsevärt lägre slaktutbyte än på ett djur i finfint hull..

Du får helt enkelt provslakta en av dina grisar och väga hur mycket ben det är i dom  :D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ingvar2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 sep-08 kl 09:00 »
Ja, det är nog enda sättet, för det där beror ju på styckaren också, hur mycket spillbitar det blir..För du har väl inte tänkt att ställa dig och göra korv på hela grisen ???

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 sep-08 kl 09:56 »
Jamen det går alltid att ge lite svar. Min å max.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 22 sep-08 kl 10:47 »
Du menar hur många procent är kött/ben? På en kanin är det 80/20%, på en gris har jag ingen aning.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ingvar2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 sep-08 kl 15:35 »
Jamen det går alltid att ge lite svar. Min å max.

Nja, inte helt lätt faktiskt... Kan ju säga som så att köttfärsbitarna som vi får på en vanlig 85 kg gris brukar väga nåt på 5-6 kg resten är ju säljbart som helkött..

Men vi ska snart slakta igen, så då får jag studera lite närmare... ;) Men vilka bitar kommer du att göra korv på då tro?

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 sep-08 kl 20:04 »
Ja.. får väl erkänna att jag inte vet förrän jag gåt tmin charkkurs i början av november. men jag ska färädla så mycke tdet går av grisen, skinkor, korvar, å bara sälja det finaste som "vanligt" styckat.

Sommartorparn

« Svar #12 skrivet: 22 sep-08 kl 20:12 »
Såg att affären i veckans reklamblad annonserar ut grishuvud utan kind (med bild!!) för 9,90 Euro. Det kan väl inte vara mycket kött kvar på den svinskallen. Eller är det någon som tror att det lönar sig att koka sylta på detta?

Nej, stopp ändring! Det var 99 cent per kilo förlåt, förlåt.
« Senast ändrad: 22 sep-08 kl 20:14 av Sommartorparn »

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 25 sep-08 kl 20:35 »
Ska du göra korv på hela grisen? Mal då ner allt rubb och stubb inkusive ben, korven kommer att ha bättre kvalite än den korv som finns i handeln ändå! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare
Dmslr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser