Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Speltillverkning  (läst 1624 gånger)

Suresh

• -
Speltillverkning
« skrivet: 10 sep-08 kl 19:53 »
Sällskapsspel och kortspel. Brädspel och datorspel. Vad har ni gjort, vad vill ni göra.

Jag håller på med ett brädspel om det indoeuropeiska språkträdets utvecklingshistoria - a lá Civilizationmodellen.

Jordefamn

• Skåne
SV: Speltillverkning
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 20:06 »
Å, det låter intressant, Suresh! Hur långt har du kommit?
Låter som ett spel jag skulle vilja spela!

När jag var yngre gjorde jag och min kusin en mängd olika sällskapsspel och rollspelssystem.
Dock spelade vi inte dem så länge, det var roligast att göra dem och de andra, yngre kusinerna var inte så intresserade. :P

För ett tag sedan skickade jag in några spelidéer till speltillverkare och en nappade på en av idéerna! :D
Tyvärr får jag nog inte avslöja särskilt mycket om det ännu, eftersom det är under utveckling och nog inte kommer att komma ut förrän till jul 2009.
Jag älskar att sitta och komma på lösningar till spel, pyssla med små regler och system, balansera dem och få det att fungera i slutänden.

Datorspel har jag också sysslat med ett tag, när jag var liten kodade jag lite väldigt enkla "spel" på en Amiga 600 (minns inte ens vad språket hette).
Sen höll jag väl upp med det ett tag, men tog upp det igen för ett tag sedan, då jag började på ett onlinespel som i grunden är likt "Escape Velocity", om någon känner till det, men också ska ha mer kreativa delar och sociala experiment. Fast det lär ta ett tag innan det är klart, eftersom jag arbetar ensam för tillfället.

Vad kan jag säga, skaparglädjen känner få gränser! :D

Suresh

• -
« Svar #2 skrivet: 10 sep-08 kl 20:45 »
Verkligen roligt att du fick napp. Jag har själv skickat iväg en idé till Alga och fått svaret att de inte längre gör spelutvärderingar, men att jag själv kunde vända mig till en (dyr) konsult i Storbrittnnien. Vem vände du dig till (messa om det är konfidentiellt)

Jag har kommit så pass långt att jag vågar tala om det. Jag har spelmekanismen klar . Det jag behöver nu är kalibrering och dimensionering - samt "färgsättning", med det menar jag att spelmekanismerna ocvh historiska fakta måste passas ihop och göras trovärdiga.

Svårigheten för mig är att göra spelet enkelt nog och göra det tillräckligt unikt. Det bygger en hel del på Risk, Civilization och liknande invasionsspel, men det har en djupare dynamik - och en segermekanik som jag inte har sett någon annanstans.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 sep-08 kl 20:50 »
Schack finns ju redan!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ekub

« Svar #4 skrivet: 10 sep-08 kl 21:35 »
För ett tag sedan skickade jag in några spelidéer till speltillverkare och en nappade på en av idéerna! :D

Grattis :D va roligt!! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare
von tratt, J.S, seb_sir

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser