Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säljer ni ägg?  (läst 3625 gånger)

Strajder

• Aspegården
SV: Säljer ni ägg?
« Svar #20 skrivet: 13 sep-08 kl 08:50 »
Säljer man ägg från höns som går fritt och äter ekologiskt foder tycker jag att man kan ta en 3 kr/ägg. Ett 6-pack eko-ägg brukar ju kosta ca 20 kr (på Coop kostar de 3.25:-/ägg) och bara det att de som handlar ägg på gården kan se hönsen borde vara värt lite :).
Skillnaden mellan att ge ekologiskt foder och de som producerar ekologiska ägg som man köper på affären är att de betalat KRAV eller Svenskt Sigill för certifieringen också. Det är därför rimligt att eko-äggen på affären är något dyrare än de som producerats av en som inte är certifierad. (Man får inte kalla sina ägg ekologiska utan att vara certifierad!)

Prosit

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 13 sep-08 kl 22:13 »
Men om folk betalar mer för "äkta gårdsägg" från frigående höns så är det ju bara att ta betalt! Jag skulle ju mycket heldre köpa ägg av någon som har sina hönor lösa på tomten än ekologiska ägg. De ekologiska hönorna har väl aldrig ätit mask och skalbaggar?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 13 sep-08 kl 22:51 »
Instämmer i ovan inlägg :)!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #23 skrivet: 14 sep-08 kl 09:07 »
(Man får inte kalla sina ägg ekologiska utan att vara certifierad!)

KRAV och Svensk Sigill har ingen patent på eko.  :P Ekoägg och ekogrönsaker säljer jag. Mina kunder kan själva kolla under vilka förhållanden jag odler mina grejer. Mer Eko finns bara inte.

Strajder

• Aspegården
« Svar #24 skrivet: 14 sep-08 kl 20:17 »
KRAV och Svensk Sigill har ingen patent på eko.  :P Ekoägg och ekogrönsaker säljer jag. Mina kunder kan själva kolla under vilka förhållanden jag odler mina grejer. Mer Eko finns bara inte.

Jovisst är det så att de har "patent" på begreppet ekologisk. För att skydd begreppet ekologisk inom EU så är det strikta regler för vad som får marknadsföras som ekologiskt.

Detta står att läsa på Jordbruksverket: "För att få märka och marknadsföra produkter som ekologiska krävs enligt EG:s regler att produktionen kontrolleras av ett godkänt kontrollorgan. I Sverige är Aranea Certifiering, SMAK, HS Certifiering och Valiguard godkända kontrollorgan."

mer om ekologiska produkter:
http://www.ekomat.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1266&lngArticleId=477

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #25 skrivet: 14 sep-08 kl 20:58 »
"För att få märka och marknadsföra produkter som ekologiska

Mina produkter säljes på gården. De är inte förpackad och därför inte märkt som eko.
Ytterligare gör jag ingen marknadsföring så den där EG lag gäller inte här (just nu).  ;)

Stensjö

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 17 sep-08 kl 09:13 »
Jag köper av en eko-äggsproducent som finns i närheten (har ju inte fått egna ägg ännu, men det ska komma snart....). Där kostar ett flak 40:-, kan vara allt från något mindre ägg än "butiks-ägg" och upp till närmast strutsägg, med dubbla gulor. Oftast är det den större modellen.
De har en sån där gå-in-och-hämta-betala-i-burken-bod, och är officiellt ekologiska. Hönsorna är frigående med luckor ut till stora utomhushagar när de känner för det. Härlig syn att se dem knalla runt och prata med varandra!

Tycker själv att 40:-/flak är billigt.... Skulle betala 50:- utan att blinka. Kanske ännu mer om det var från privata "trädgårdshöns". Men så är jag alldeles väldigt blödig vad gäller djur och särskilt fåglar - kan så klart inte utgå från att övriga befolkningen har samma värdegrunder på den fronten.

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #27 skrivet: 17 sep-08 kl 10:08 »
Betalade 50:- för ett flak igår.
...utan att blinka.

Tack för era svar!
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser