Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säljer ni ägg?  (läst 3634 gånger)

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
Säljer ni ägg?
« skrivet: 09 sep-08 kl 09:00 »
Vad tar ni för äggen ni som säljer på gården?
Mina skånska blommehöns kommer att gå fritt å äta eko-käk. och våra rester förstås....
Vad ska man ta? Bor så att jag tror folk kan tänka sig komma hit å köpa om jag har så det räcker. Vi älskar ägg själva...  :-[
Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

JennyN

• Jennys frön & sånt
SV: Säljer ni ägg?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-08 kl 10:12 »
Nej, jag säljer inga, har inga över ännu, men på Coop köper jag ibland 6-pack med ekologiska för ca 20:-.

Vad tror du om:
20:- för 6-pack, 35:- för 12-pack?

sultan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 sep-08 kl 10:17 »
20:- kg       får inte fram så mycket som mina äggkunder vill köpa   :-\

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 09 sep-08 kl 10:28 »
Jag tar 30 kr för ett 12-pack, tycker det är lagom.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Skågedalen

• -
« Svar #4 skrivet: 09 sep-08 kl 10:39 »
säljer på jobbet för 2 kr per ägg cirka

25 för ett tolvpack och 30 för ett 15 pack

har nästan inga egna ägg alls nu så nu får vi dra ner på säljandet :D
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 09 sep-08 kl 10:48 »
Vi tar 20:- för ett sex-pack och skulle kunna sälja hur mycket ägg som helst.. Våra hönor äter ekologiskt foder och det kostar mycket.

Tyvärr har vi inte så mycket att sälja, men jag har iaf en "äggprenumerant" som får ägg varje vecka :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Strajder

• Aspegården
« Svar #6 skrivet: 09 sep-08 kl 12:08 »
Vi tar 15:- för 6-pack (2,50/st), 25:- för två 6-pack (2,08/st) och 2:-/st om man köper fler än 12 ägg.

Vi får inte kallas oss ekologiska (ej certifierade) men däremot självklart registrerade i fjäderfäregistret. Har skylt vid vägen och säljer till grannar och arbetskamrater.

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #7 skrivet: 09 sep-08 kl 13:54 »
Vi tar 15:- för 6-pack (2,50/st), 25:- för två 6-pack (2,08/st) och 2:-/st om man köper fler än 12 ägg.

Vi får inte kallas oss ekologiska (ej certifierade) men däremot självklart registrerade i fjäderfäregistret. Har skylt vid vägen och säljer till grannar och arbetskamrater.

Hur många höns har ni? Går de fria? Det verkar onekligen som man i allafall kan få hönorna att betala sig själva...
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #8 skrivet: 09 sep-08 kl 14:13 »
10:- för en 6-pack, 20:- för en 12-pack o.s.v.
Olika storleker och färger. Vi sorterer ingenting. Har man flera stora ägg då har man tur, och tvärtom har man otur.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 09 sep-08 kl 15:03 »
jag tar 15 kr för en 6-pack eller 25kr för en 12-pack. Men då är det bara stora ägg, dvärghönsäggen behåller jag själv.
Ankäggen tar jag 5 kr styck för.

Köpte f.ö. mina första ägg på mycket länge nu i helgen. Efter rävbesöket förra månaden har hönorna ( de som överlevde) gått i chock och de nyainköpta har ännu inte börjat värpa efter flytten, så allt jag får nu är ett dvärghönsägg varannan dag. Jag får m.a.o. 15 små ägg i månaden, på samma tidsrymd köper jag foder för ca 600 kr....Måste vara världens dyraste ägg om man räknar i produktionskostnad och då har jag ändå inte räknat in inköpspriset för hönsen :P.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Taggis

• vänner
« Svar #10 skrivet: 09 sep-08 kl 18:34 »
Jag tar 2:-/st för våra ägg ,men dom är osorterade .Dv.höns äggen behåller jag själv.
Funderar på att höja till 3:-/st , ena granne tar det för sina .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #11 skrivet: 09 sep-08 kl 18:37 »
Ni som har dvärghönsägg, vad tar ni för dem?

Strajder

• Aspegården
« Svar #12 skrivet: 10 sep-08 kl 07:20 »
Hur många höns har ni? Går de fria? Det verkar onekligen som man i allafall kan få hönorna att betala sig själva...
Har runt 25 blandrashöns och ungefär lika många ungdjur. Hönsen har hönshus med rastfålla och får gå fritt på gården då vi är hemma. Hönorna betalar sin egen mat (och kanske litet till) men intäkterna täcker inte kostnader för byggen och andra investeringar. Sedan beror det på om man måste köpa allt eller om man kan ge värpfoderkoncentrat och har egen spannmål eller annat lämpligt att dryga ut med.

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #13 skrivet: 10 sep-08 kl 07:43 »
Åkej... Tack för era svar!
Håler på med hönshusbygget nu, ska ta lite bilder å lägga ut.  Dyrt e det så det dröjer nog läääänge innan hönorna kommer att betala sig själva. Men mysigt blir det att ha dem här.
Gillar detta forumet!! ;D

Anna

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 10 sep-08 kl 12:40 »
Finns det någon här som säljer ägg i södra vätterbygden?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 10 sep-08 kl 18:07 »
Hur många höns har ni? Går de fria?
Allt som allt ca 30 djur just nu (höns/tuppar/kycklingar) som går fritt ute.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Simon

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 sep-08 kl 22:18 »
Klart man säljer ägg  ;D

6-pack / 10 kr
12-pack/ 20 kr
30 ägg (karta)  / 50 kr

Äggen kommer från frigående höns inomhus ( och några utomhus ) Utfodras med konventionellt foder + ekologiskt spannmål och grönfoder!  :)
   Om ni bor granne med något hönseri så kan ni väl fråga snällt om att få köpa lite foder där ibland?! ..Jag säljer "fenix hel veg" till trevligt folk i bygden för ca 3 kr/kg ...  :-[

Dolvis

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 12 sep-08 kl 13:22 »
Jag har samma priser som Simon ovan dvs, 6 st för 10:- och så vidare, det blir ej billigare om man köper många.

Säljer mest till arbetskamrater och grannar. Då ingår att det är osorterad storlek från dvärghöns till orpington och ankägg (men försöker använda de små äggen själva i första hand, och om man vill ha vaktelägg är det samma styckpris), ingår även att man kan få gå in i det gamla mjölkrummet och plocka själv och lägga pengar, samt att man gärna får står för förpackningen själv och ibland acceptera lite smuts på äggen.....

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 12 sep-08 kl 15:24 »
Säljer man ägg från höns som går fritt och äter ekologiskt foder tycker jag att man kan ta en 3 kr/ägg. Ett 6-pack eko-ägg brukar ju kosta ca 20 kr (på Coop kostar de 3.25:-/ägg) och bara det att de som handlar ägg på gården kan se hönsen borde vara värt lite :).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #19 skrivet: 12 sep-08 kl 19:07 »
Säljer man ägg från höns som går fritt och äter ekologiskt foder tycker jag att man kan ta en 3 kr/ägg. Ett 6-pack eko-ägg brukar ju kosta ca 20 kr (på Coop kostar de 3.25:-/ägg) och bara det att de som handlar ägg på gården kan se hönsen borde vara värt lite :).

Jag håller helt med. Jag räknade lite på vad våra höns kostar och 3 kr ägget är absolut inget överpris.

Våga ta betalt!!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser