Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få bort hönslukt?  (läst 2309 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Hur få bort hönslukt?
« skrivet: 08 sep-08 kl 19:32 »
När jag har gjort något med hönsen, smort fötter, kollat ohyra eller så, tycker jag att hönslukten biter sig fast något alldeles väldigt i händerna och även kläderna jag använt. Den går inte bort även om jag skrubbar händerna och tvättar kläderna. Den sitter kvar dagen efter också och på jobbet tycker jag inte det är så trevligt. Kanske är det jag som är känslig  :-[ , men har någon ett tips på hur man får bort den?

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Hur få bort hönslukt?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-08 kl 19:37 »
Får du något som luktar riktigt mycket/äckligt så tvätta INTE med varmt vatten då porerna öppnar sig och lukten etsar sig fast ännu mer. Kanske ättika kan hjälpa - det är ju ett riktigt universalmedel! Läste här på en tråd som handlade om att få bort svettlukt ur kläder. Då rekommenderades ättika i sista sköljvattnet!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #2 skrivet: 08 sep-08 kl 19:43 »
Att tvätta händerna med pressad citron, eller ituskuren citron får bort lök & fiskdoft från händerna, så det torde funka på annat också.

Men vad är det som luktar?
Jag är superkänslig för dofter, men tycker bara jag känner hö, bajs och foderlukter.

Soshila

• Småland
« Svar #3 skrivet: 08 sep-08 kl 19:51 »
Ättika och citron ska jag prova.

Ja, vad det är som luktar... inte så att hönorna luktar så starkt, tycker inte det luktar nåt vidare i hönshuset, men just när jag tagit i dem med händerna känner jag det. Sen blandas ofta den doften med skillingarydssalvan (tjärsalva) som jag smörjer deras fötter med ibland eftersom de haft kalkben. Det gör det inte bättre!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #4 skrivet: 08 sep-08 kl 19:57 »
Och så kan man ändå inte låta bli att i tid och otid lukta på händerna ... :P
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Soshila

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 sep-08 kl 20:05 »
Precis!  ;D

yezzika

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 08 sep-08 kl 20:45 »
Prova köpa engångshandskar. 
Eller sådana där diskhandskar (finns i en massa trevliga färger har jag sett).
Fast diskhandskar kan få en  :P -lukt som envist sitter kvar minst en dag på händerna om det de blir hål på dem och de inte riktigt får torka. *försöker bli kvitt minnet av jobbets golvskurargummihandskar*
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 09 sep-08 kl 00:33 »
Sådana där tunna latexhandskar man köper på Apoteket vore kanske något? Kan användas flera gånger och då de är följsamma så är de inte i vägen när du pysslar med hönorna. Annars kan det ju vara värt att prova en sådan där kökstvål som ska ta bort fisk och lökdoft.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare
Henåanne Sweden, defiantwhim, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser