Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många blir lagom?  (läst 2675 gånger)

Stensjö

• Östergötland
Hur många blir lagom?
« skrivet: 08 sep-08 kl 14:29 »
Hej!

Håller på med hönshusbygge, och ska skaffa djuren under våren (hoppas jag).
Undrar hur många djur som är lämpligt/lagom till mina förutsättningar?

Antagligen blir det Kindahöns jag skaffar, och blir det inte dem så något i samma storlek ungefär. Har fråga i annan tråd om det (mååånga frågor så här i början....  ;))

Vad gäller huset så blir det ca 9 kvm yta för hönsen, plus extra utrymme för oss som sköter om dem. Hönsgården blir på ca 40 kvm, plus att de kommer att få springa lösa i trädgården då och då. De kommer att kunna välja att gå ute även vintertid om de vill det.

Tänker mig att starta med 2-3 hönor och en tupp, för att sedan dra upp och spara en ny höna per år, tills det är lagom. Tänker att man år spridning på åldrarna då.
Men då blir min tupp iofs pappa till sina fruar - vet inte om det är så bra i längden?

Tacksam för svar!
/Mia

fjäderfän

SV: Hur många blir lagom?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-08 kl 14:32 »
enligt lag får man ha upp till 9 djur per kvm.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 08 sep-08 kl 14:35 »
enligt lag får man ha upp till 9 djur per kvm.

Jag letade just efter den siffran, med andra ord kan du ha åttioen hönor i ditt hönshus...

Jag hade nog börjat med några fler än tre, kanske fem sex stycken.

Vad jag har hört och läst här så är far-dotter förhållandet inte lika illa som syskonparning, och när det gäller höns ska det inte vara så farligt med inavel? Eller vad säger ni som kan det här?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Stensjö

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 sep-08 kl 15:06 »
Käre värld - 81 hönor!  :o
OK, det var den lagliga biten, inte att förväxla med den förnuftiga biten.....  ;)
Men kanske några fler än jag tänkt från start, alltså. Om jag har 9 djur till slut så har de 1 kvm var, känns nog lite mer humant, kanske?

Det där med en tupp eller flera, då? Har hört att man hellre har tre än två tuppar, men hur påverkar det antalet hönor?

fjäderfän

« Svar #4 skrivet: 08 sep-08 kl 19:37 »
jag har 7 hönor och 3 tuppar i en grupp sen har jag ju fler tuppar  men bara 2 hönor så då tar jag en tupp åt  gången till dom.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 sep-08 kl 19:47 »
Jag letade just efter den siffran, med andra ord kan du ha åttioen hönor i ditt hönshus...

Jag hade nog börjat med några fler än tre, kanske fem sex stycken.

Vad jag har hört och läst här så är far-dotter förhållandet inte lika illa som syskonparning, och när det gäller höns ska det inte vara så farligt med inavel? Eller vad säger ni som kan det här?

Far och dotter: då har du halva mängden gener från pappa blandat tillbaka med pappas.

Syskonparning: då har du alla gener blandade och får ett större urval.

tuva-li

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 sep-08 kl 21:34 »
Citera
Far och dotter: då har du halva mängden gener från pappa blandat tillbaka med pappas.

Syskonparning: då har du alla gener blandade och får ett större urval.

När du skriver större urval, menar du då att det är "bättre" med syskon?
Jag har bl a två plymouth rock-hönor och en tupp som är syskon och jag skulle gärna ta kycklingar på dem nästa år om det hade gått. Har tvekat eftersom jag inte trodde syskon var bra.
Men det kanske skulle funka då? Eller vad tror du, som verkar ha koll?

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 09 sep-08 kl 09:20 »
När du skriver större urval, menar du då att det är "bättre" med syskon?
Jag har bl a två plymouth rock-hönor och en tupp som är syskon och jag skulle gärna ta kycklingar på dem nästa år om det hade gått. Har tvekat eftersom jag inte trodde syskon var bra.
Men det kanske skulle funka då? Eller vad tror du, som verkar ha koll?

En sån parning är väl inget problem om du inte tänkt fortsätta sen med samma föräldradjur, eller har jag fel  ???
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #8 skrivet: 09 sep-08 kl 10:58 »
Eftersom du funderar på Kindahöna så kanske detta kan vara av intresse:

I SLK´S genbanksregler står det så här:

Fler än 3 höns av stor ras......skall ej hållas per kvm fri golvyta inomhus.

Utomhusytan skall vara minst dubbelt så stor som inomhusytan.

Antal tuppar bör inte överskrida 1 per 3 hönor.

Gotlandskaniner, genbank.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #9 skrivet: 09 sep-08 kl 11:12 »
Vi håller precis på att sätta ihop en ny flock med hedemora och vi tänker börja med 4-6 hönor och 1 tupp från två (kanske tre) olika genbanker.
(I dagsläget har vi "fått tag i" 4 hönor och 1 tupp från två genbanker.)

Lantraserna är redan så inavlade att det inte längre är någon större fara att avla på besläktade djur eftersom det inte finns några skadliga gener kvar då de redan har rensats ut (s.k. purging).

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 09 sep-08 kl 11:13 »
I SLK´S genbanksregler står det så här:

vart hittar man dessa genbanksregler?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #11 skrivet: 09 sep-08 kl 11:18 »
Citera
vart hittar man dessa genbanksregler?

Tex i boken:
Genbanker och rasramar för våra svenska lantraser av fjäderfän.
Av: Ronny Olsson.

(Jag har även fått dom då jag skickade efter ansökningsblanketter för genbank.)

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #12 skrivet: 09 sep-08 kl 11:21 »
Ser att du vingklippt har svensk gul anka. Om det kan vara av intresse så...för ankor gäller 2 per kvm.

Stensjö

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 09 sep-08 kl 15:23 »
OK - så max 3st X 9 kvm = 27 st som mest. Ja, så många behöver jag ju inte, men det var ju bra att veta att taket går där.
Och max 1 tupp på 3 hönor, så ska jag ha tre tuppar så blir det minst 9 hönor till dem.
Bra - då har jag lite att gå på!

Apropå ankor - får man ha dem tillsammans med höns, eller är det olämpligt? Är lite sugen på sådana också, men kan nog inte ha mer än en hönsgård etc.

fjäderfän

« Svar #14 skrivet: 09 sep-08 kl 17:31 »
ankor slabbar massor så hälst ska man ha dom skilda men det går att ha dom ihopp om ankorna får vatten ute.

johe71

« Svar #15 skrivet: 09 sep-08 kl 18:24 »
Apropå ankor - får man ha dem tillsammans med höns, eller är det olämpligt?

från jordbruksverkets hemsida (om fågelinfluensa)

Citera
Dessa regler gäller för alla fjäderfä oavsett skyddsnivå
Andfåglar, som ankor, gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning, eftersom smittade andfåglar kan fungera som symptomfria överförare av virus.

Citera
Skyddsnivå 1 gäller tillsvidare i hela Sverige

så vill du följa de regler som jordbruksverket satt upp så är det olämpligt att ha dem tillsammans...

Musseron

« Svar #16 skrivet: 09 sep-08 kl 21:20 »
Det som du kan tänka lite på är väl att det kan vara marigt att sätta in nya djur i en grupp, därför kan det vara bättre att skaffa fler på en gång istället för att "skola in" enstaka individer varje år eller så...
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Stensjö

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 10 sep-08 kl 07:29 »
OK - ankor får vänta lite. Kanske kan göra ett litet hus till dem, när jag väl grävt dammen som är planerad (läs "när jag blir pensionär....")  ::)

Men att öka antal - jag hade nog tänkt att behålla egna kycklingar istället för att köpa in främmande. Då är de ju liksom inskolade från födseln, och har en hönsmamma som bevakar deras intressen osv. Eller spelar det ingen roll i sammanhanget?

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser