Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get med dålig mage  (läst 4148 gånger)

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
Get med dålig mage
« skrivet: 08 sep-08 kl 09:19 »
jag har en fråga..... för att göra en lång historia kort.
Jag har haft en låne get här i ca 2-3 veckor. Där hon bor går hon i en hage som bara består av oklippt gräs.
Hon får hö och hel havre samt havregryn. och ibland knäckebröd.
När jag hämtade henne reagerade jag över hennes tjocka mage....men hon hade nyligen fått en killing så jag tänkte inte mer på det.
När hon sen kom till oss, går mina i en hage som har både äng och skog. Mycke sly, pinnar och annat.
Jag tyckte att hennes avföring såg konstig ut. Stora klumpar som är alldeles kletiga.
Nu när hon flyttat tillbaka hem har hon blivit sämre i magen. Ägaren påstår att det är riktig diarre.,  Och sen sa hon klumpar.
Kan det ha med maten att göra. jag frågade ägaren om hon var avmaskad.....det var hon nångång ja..... men när vet jag inte.
Jag upplever att magen var uppspänd.....gasig. vad kan man ge henne??? jag tyckte att hon skulle rådfråga veterinär.....
och avmaska geten.    någon som har förslag..... ???tacksam för svar.
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Get med dålig mage
« Svar #1 skrivet: 08 sep-08 kl 10:31 »
Varför fick hon både havre och havregryn?

Tycker en avmaskning låter på sin plats och sen skulle det inte skada med lite torr betfor i havren så magens jäsningsprocess kommer igång ordentligt, skippa havregryn, den har en förmåga att bli kletig i djurs magar.  Idisslar hon?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #2 skrivet: 08 sep-08 kl 10:44 »
när hon var hos mej fick hon betfor....
Varför damen ger henne havregryn vet jag inte....
personligen tycker jag att grynen kletar fast redan i munnen på dom.
ja... hon idisslar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 08 sep-08 kl 10:55 »
Hö, lite betfor och ingen havre alls tills hon är bra i magen igen. Och aldrig havregryn! Det blir klister i magen. Avmaskning, vid behov. Svart te, mjölksyrebakterier och jäst i någon form kan hjälpa henne också.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 08 sep-08 kl 11:11 »
när hon var hos mej fick hon betfor....
Varför damen ger henne havregryn vet jag inte....
personligen tycker jag att grynen kletar fast redan i munnen på dom.
ja... hon idisslar.

Tycker du ska ta ett allvarligt snack med damen ifråga och informera henne om att hon "missköter" sin lilla get, att hon mår dåligt av den kosten. Blir hon sur så hälsa från mig  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #5 skrivet: 08 sep-08 kl 11:26 »
jag ska säga till henne..... ;D   om hon blir sur struntar jag i faktiskt....
vad jag förstått kan hon inte mycke get överhuvud taget.....hon visste inte ens att man ska sköta om klövarna
eller avlusa en get :o....
detta e egentligen ingen jag känner speciellt väl. Jag har tagit hand om en killing som hon inte ville ha
Hon hade köpt en vuxen get som visade sej var dräktig...
hon ville bli av med killingen fortast möjligt och när jag väl kom hem med den förstog jag genast att hon knappt kan ha varit merän ca
5-6 veckor..... :o. Då tvingade jag i stort sett henne till att jag fick hämta hit mammaget också....
För båda getternas skull... annars tror jag faktiskt inte killingen överlevt.
En fråga till gruff.... Vad medar du med syrabakterier och jäst...... hur ger man lättast en get sådant?
Och i fråga om gryn.......Som sagt vet ej varför hon ger detta . jag har faktiskt enbart gett killingen detta dom två dygn hon var utan mamman....hon åt nämligen ingenting.....pyttelite lammnäring fick jag i henne.... det verkade som om hon inte kunde tugga den hela havren. Efter det verkarde som hon fått smak på havre.....och lärt sej tugga. Så nu får hon inga gryn. Det var som sagt dom två dygnen utan mamman.......var det fel tro????
« Senast ändrad: 08 sep-08 kl 11:27 av minus »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 08 sep-08 kl 11:57 »
Damen i fråga verkar inte ha mycket koll över huvudtaget..5 veckor, är hon helt galen  :o

Har hon 1 get ensam? Vore väl bättre att behålla killingen då, om det är en get förståss.

Nä, blir så bedrövad när jag läser sånthär  :-\

Att du gav den lilla lite gryn i början spelar mindre roll, hon skulle ju haft di istället egentligen, och man gör så gott man förmår med de medel m an har, tyckte det var bra av dig att hämta mamman också.

Du kan göra en getcocktail av thee,socker och jäst, oftast dricker de självmant för getter älskar socker och söta grejer ;)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 08 sep-08 kl 12:02 »
Getter kan även få dålig mage av att flyttas, samt av foderbyte. Var hon (och även killingen) inte avmaskade när de kom till dig så har du nu fått deras parasiter på ditt bete (om de nu hade parasiter?). Detta är jätteviktigt att tänka på när man flyttar getter!

Frågade du inte åldern på killingen innan du tog hand om den?  ???

Att avlusa djur bara för att avlusa tror jag själv inte på! Vi måste vara restriktiva med den medlen vi har tillgång till idag! Vilket medel avlusar du själv med och hur ofta gör du det?

Att klippa klövarna behöver man inte göra på getter, dvs det finns ingen anledning att klippa klövarna på djur som har bra klövar. Foder, underlag och genetik är nyckeln till bra klövar. Har djuren inte det så har man en skyldighet att hålla efter klövarna!

A-fil är bra för djur med kass mage. Det är inte fel att ge elektrolytblandning (finns att köpa eller blanda själv) istället för vatten ett tag!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 08 sep-08 kl 12:55 »
Minus, Kimma hann före med jästen :) Men vänta bara med att ha i jästen tills te't är ljummet, så att jästen inte dör. Och mjölksyrebakterier finns i vanlig fil, vassle, eller t.ex spad från opastueriserad surkål mm. Dom dricker det "oftast" som godis, Men gör dom inte det brukar jag ha en spruta från apoteket med 10 cm akvarieslang på toppen. Jag för ner slangen i mungipan. Gratis och funkar även fint till avmaskning med t.ex Ivomec.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #9 skrivet: 08 sep-08 kl 13:44 »
jo...jag frågade om åldern per telefon....Då var den TIO veckor...sa hon.
när jag väl kom dit tyckte jag att den såg väldigt liten ut....då kröp det fram att den nog va 7 kanske fem veckor :o :o
men vad fasen gör man med såna människor..... eftersom hon uppenbart inte ville veta av killingen körde jag hem med henne.
på vägen hem...fick jag panik...hur fasen kunde jag lämna mamman ??? ???

Men som sagt det löste sej... dock efter 2 dygn.... ni kan tro dom blev glada att se varandra....
jag brukar avmaska framförallt vid behov...men det blir kanske två gånger om året...
Killingarna brukar jag avmaska vi 10 veckor.
Damen har 2 vuxna getter( med mammageten alltså) 
Det här med klövarna...vet jag inte riktigt..
Jag kollade mamman innan jag lämna henne, dom var väldigt dåliga.
jag gjorde vid dom...och påpekade detta när jag lämna henne, det var då jag fick reda på att hon inte hade hört talas om detta.
Där hennes getter går finns ingen chans i helsike att dom kan slita till dom själv.
Tack för jätte bra tips ....till alla er som svarat...... ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 08 sep-08 kl 14:41 »
Ibland är telefonsamtal till djurskyddsinspektörerna på sin plats även för "småsaker".  :-X

Oklippta klövar som inte slits ger djuren besvär, i värsta fall sjukdommar, inflammationer mm. Precis som på hundar och hästar blir benställningen fel vilket medför onödig värk,smärta och förslitningar i leder och ben. Tanten ska nog ta sig en funderare på om hon verkligen är lämplig som getägare  >:(

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #11 skrivet: 08 sep-08 kl 14:53 »
håller fullständigt med dej Kimma......
Tack för att ni bryr er och ger så bra tips ;D ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 08 sep-08 kl 15:02 »
Man är bara människa ju, med ett ömmande hjärta för di små djuren  :-[

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 08 sep-08 kl 15:04 »
Nu är jag kanske taskig, men det är inte riktat till dig Minus utan detta är allmänt och själv vet jag inte alltid hur jag ska ställa mig till saker och ting utan man får lyssna och lära, omvärdera och prova sig fram ...  :-\

jo...jag frågade om åldern per telefon....Då var den TIO veckor...sa hon.

Även tio veckor är ganska ungt! Ibland finns det unga djur som är redo att separeras och ibland är äldre djur inte mogna att tas ifrån. Kan vara bra att se att de äter själva och bäst är nog om de har blivit separerade från sina mammor innan de lämnar uppfödningen. Då vet alla (säljare och köpare) att samtliga är redo! Detta gäller nog för de flesta djurraser!

..... eftersom hon uppenbart inte ville veta av killingen körde jag hem med henne.

Varför???  ???

jag brukar avmaska framförallt vid behov...men det blir kanske två gånger om året...
Killingarna brukar jag avmaska vi 10 veckor.

Vad är "vid behov"? Om man avmaskar när det inte behövs så är det bortkastade pengar! Om man avmaskar med fel medel, dvs med ett medel som inte tar just den/de parasiterna djuret bär på så har man invaggats i falsk trygghet att man har parasitfria djur. Om man avmaskar med för liten dos så finns parasiter kvar och man hjälper till att skapa resistens. Därför är det viktigt att ta träckprover för analys. Då får man reda på om djuret har parasiter, vilka parasiter och därmed vilket preparat man ska använda. Men det är ju också viktigt att veta vikten på sina djur så att man doserar rätt. Det är absolut bättre att ta en för hög dos avmaskningsmedel än en för låg dos. Tjusningen med tex ivermectin-preparat (bla Ivomec, Dectomax, Noromectin, Eprinex) är att de även tar allt blodsugande, dvs externa parasiter som skabb, löss, fästingar mm. Lungmask är en parasit som jag vet att folk har fått in då de har "tagit hand" om djur från människor som inte hade riktigt koll på sina djur. Tittar man på tex leverflundran som ökar pga våra blöta somrar, så måste man avmaska med förhöjd dos och mer än en gång. Det här med avmaskning är en hel vetenskap och därför borde det finnas bättre information om det tycker jag!

Man måste dessutom tänka på sjukdomar och annat när man tar in djur från andra besättningar, även om det rör sig om kort tid. Speciellt djur som kommer från ställen som inte verkar vara helt OK! Tycker man synd om ett djur? Betala inte pengar för djuret då detta många gånger triggar säljaren till att fortsätta sin "avel". Sätt alltid "kraken" i en hemma-karantän för att kurera den efter konstens all regler innan man sätter ihop med sina egna djur! Har man bra djur själv? Ta bra betalt, folk betalar för kvalité, kunskap och garantier samt att det minimerar risken för vanskötsel och att djuret blir vandringspokal. Kan folk inte betala för ditt djur, hur ska de då har råd med foder, veterinärvård etc?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #14 skrivet: 08 sep-08 kl 15:43 »
jag tar inte alls åt mej exotica..... eller tycker att du e taskig!
Man lär så länge man lever eller???
Vad jag menar vid behov e som sagt om jag märker nån avvikelse på avföring hos något djur...
och givetvis lämnar avföring på analys...så att allt blir rätt.
Veterinären säger dock att jag ska avmaska med ivomec vår och höst??!!
Men som sagt ibland undrar man om veterinären vet om det e bra....vad tror ni där ute och hur gör ni???

Att hon inte ville ha killingen är en annan historia....den rymde hela tiden och åt upp hennes dybara växter.....
Vilket jag tror är något annat djur som gjort detta,,,,eftersom den lilla busungen inte kunde tugga!!!
jag såg dock inga förstörda buskar när jag var där. Getmamman köpte hon som vuxen och ville inte ha nån dräktig....
men uppfödar talade klart och tydligt om för henne att det fanns inga garantier för detta, då getterna ständigt har en bock i hagen.
Trots detta köpte hon geten.....och vips kom det en killing 5 månader senare. Hon tycker nu att detta är uppfödarens fel....och att det även är hennes fel att buskarna blivit förstörda!!!! Jag har bara agerat  åt uppfödaren som blivit väldigt illa behandlad av damen.
jag bor dessutom bara 10 minuter ifrån henne....så det blev smidigt för mej att hämta henne.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 12 sep-08 kl 03:15 »
Nog låter det som om de små liven skulle få det bättre hos Dig, Minus.  Alla tre (?).  Om Du har bra kontakt med uppfödaren kan Ni ju prata om det och komma överens om det ekonomiska.  Somliga människor borde verkligen hålla sig till maskiner, och inte trassla till livet för levande oskyldiga hjälplösa varelser!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #16 skrivet: 12 sep-08 kl 18:14 »
Nog låter det som om de små liven skulle få det bättre hos Dig, Minus.  Alla tre (?). 

Håller fullständigt med Tollmor - i den bästa av världar skulle alla tre getterna vara hos Minus just nu - det är också så vi hoppas att historien slutar. Jag vet ju också hur den startade med tanke på att det är jag som, tyvärr, sålde FinaStina (mammaget) till damen hon bor hos nu. Så här började det och hänt i stora drag;
1. I våras ringde en annan getuppfödare till mig och undrade om jag hade några vuxna getter tillsalu då hon fått ett samtal från en dam, vi kan kalla henne för Lena. Lenas ena get hade avlidit och den andra geten var nu väldigt ensam. Eftersom jag inte alls hade några planer på att sälja några av mina vuxna getter sa jag Nej, jag ska inte sälja någon.
2. Dagen efter ringer Lena och näst intill gråter (spelar bra teater har jag förstått nu) och bönar och ber att jag ska sälja henne en gethona då hennes andra get är väldigt ensam och skriker hela dagarna. Jag tycker synd om den andra geten och säger att jag får fundera lite på det.
3. Dag tre ringer Lena igen och ber igen om att få köpa en get ifrån mig, hon har då varit inne och titta på min hemsida på bilder på dem. Eftersom hon ska ha geten som sällskap till en annan hona och inte för att får killingar så beslutar jag mig till sist (hur dum får man vara  ???) att sälja en av mina finaste getter - FinaStina - detta för att det är minst risk att hon är dräktig. Jag påtalar dock både i telefon och via mail att jag kan aldrig lämna någon garanti till dem att hon inte är dräktig och att de får ha det med i beräkning om de ska få köpa getmamman.
4. Lenas man kommer och hämtar geten och är överlycklig över att de fått köpa en sådan fin get - Lenar inger också samma kväll och vill tala om hur fin de tycker hon är.
5. I somras ringer Lena och berättar överlyckligt att det kommit en citat" bedåraden liten getkilling" och att de är så glada över detta! Jag pratar med henne - ger henne lite tips och råd om vad man kan tänka på när det är någon nykomling i hagen. Jag säger också att det bara är att ringa om det är något de undrar över. Hör sedan inte av dem mer.
5. I Augusti ringer min mobiltelefon och en vädigt aggresiv Lena är i luren. För det första fick jag inte en syl i vädret och för det andra satt jag 15 mil bort hemifrån. Hon skriker att jag ska betala henne skadestånd för att killingen hoppar ut ur hagen och ätit upp hennes växter samt för att de fått lägga tid på att jaga in henne. Jag skall också, komma dit och märka henne och ansvara för att hon säljs!!! Detta trots det jag nämnt ovan. Jag ber om att få ringa upp henne lite senare på dagen eftersom jag satt väldigt dumt till. Någon halvtimma senare ringer hon ännu mer hysteriskt/aggresiv/otrevlig och menar att killingen ska bort samma kväll annars så kunde hon inte ansvara vad som hände med den. Jag ringer i detta läget Minus som bor i en grannby och hör om hon kan hjälpa mig.
6. En timma senare har killingen fått ett nytt hem hos Minus, innerligt tacksam!!! Minus och hennes man har åkt dit, mer eller mindre för att rädda livet på killingen. Betalat pengar till Lena för min räkning - eftersom jag nu uppenbarligen ansågs skyldig till att killingen åt på damens växter!! Minus tar hem killingen och nappmatar henne. Enligt Lena är geten gammal nog att äta själv vilket den inte på långa vägar var.
7. Dagen efter åker Minus dit igen för att hämta hem getmamman eftersom killingen uppenbarligen inte alls är så gammal som det sagts och för att Lena inte kan stå ut med att geten stå och skriker efter sin unge i hagen (vad trodde hon????). Pengarna återbetalades också till Minus eftersom nu också getmamman skulle gå i hagen tills Minus ansåg att killingen kunde reda sig själv.

Summan av kardemumman - felet från första början var ju att jag föll för damens (falska) förtvivlan och sålde henne min get och trodde i min enfaldhet att jag gjort något gott som gav hennes get en ny kompis.
Minus ska ha all heder för hur hon ställt upp för mig i denna situationen och killingen kommer glädjande nog att få ett nytt hem hos henne. Min FinaStina hoppas jag också så småningom kommer till Minus eller tillbaka till mig.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #17 skrivet: 12 sep-08 kl 18:45 »
som sagt jag /vi arbetar på att kanske fina stina får flytta. Sista ordet inte sagt ännu.
För alla er som följt tråden vill jag upplysa er om att killingen mår alldeles utmärt.
Min MANS killing.....väldigt noga. Han har döpt henne till lillan....han skämmer bort henne och hon kommer när han kallar på henne,....
helt otroligt! Fina stina är ännu inte bättre i magen, tror inte att hon gjort som jag sa till henne. Hon avmaskade med ett medel hon har till katten, tror inte att det funkar så jätte bra. Suck.....Vad  fasen gör man.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 12 sep-08 kl 19:35 »
Suck.....Vad  fasen gör man.
Man ringer djurskyddsinspektören och berättar hela historien,fan va sne jag blir när jag läser Sajbetjorvens historia, jävla kärring dendär "Lena"  >:(

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #19 skrivet: 12 sep-08 kl 19:41 »
har fundetrat på att ringa...... men just nu jobbar jag på att få hit dom här.
tänkte ge dom en vecka till......idiotisk jag vet. suck!!!
det bär mej emot att ringa.....pga hon vet var jag bor , och mina nummer så då blir jag nog aldrig av med henne......
för djurens skull tvekar jag inte, men var hamnar dom om jag anmäler henne?????
Det e min oro, avlivas dom eller....

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 2 användare
javill, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser