Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skarva elkablar  (läst 11395 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Skarva elkablar
« skrivet: 08 sep-08 kl 06:51 »
Hittar inte tråden nu om att lägga ihop 220 volts kablar, men kom ihåg rådet att leta prylar i Konsum, allt jag såg i Coop var  sockerbitar, är det vad som gäller än?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skarva elkablar
« Svar #1 skrivet: 08 sep-08 kl 10:20 »
Varför skarva en 220 volts kabel?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Luffsen

• -
« Svar #2 skrivet: 08 sep-08 kl 10:38 »
Varför skarva en 220 volts kabel?

För att göra den längre?  ;D ;D
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

tonebender

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 sep-08 kl 10:59 »
Dett finns hottare skarvmojänger som även tätar mot fukt men sockerbitarna/ skarvlist som man
köper på konsum funkar fint. Tänk bara på att alla delar bör klara samma ström.

davidB

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 sep-08 kl 11:09 »
Tänk på dragavlstning!
Om du snubblar/fastnar i kabeln och rycker till så är det bra att ha något som tar upp den kraften för det är ganska lätt att rycka ur kablarna ur en "sockerbit"
Vet ju inte vart eller hur du tänkt att använda det.

Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 08 sep-08 kl 11:09 »
Dett finns hottare skarvmojänger som även tätar mot fukt men sockerbitarna/ skarvlist som man
köper på konsum funkar fint. Tänk bara på att alla delar bör klara samma ström.

Det var hit jag ville komma. Sockerbitar på en 220 volts ledning med småbarn i huset är inget jag skulle rekomendera. Inte ens i takhöjd. Ser dessutom förjävligt ut.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #6 skrivet: 08 sep-08 kl 11:30 »
Det var hit jag ville komma. Sockerbitar på en 220 volts ledning med småbarn i huset är inget jag skulle rekomendera. Inte ens i takhöjd. Ser dessutom förjävligt ut.

Benägen att hålla med dig, Kimma.

"Sockerbit" som dessutom är synliga ser ut som rena rama "bonnakopplingen"
Jag skulle hellre dra/köpa nytt - eller varför inte använda en vanlig hederlig skarvdosa om det rör sig om fast installation?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 08 sep-08 kl 11:33 »
Skönt att höra att man inte är ensam i sin åsikt  :-[

Long Life

• Vid datorn
« Svar #8 skrivet: 09 sep-08 kl 03:04 »
Svärfar som är tekniker och uppfinnare utomlands, tejpade ihop 2 sladdar till en för kontakten, högt uppe på väggen i ett förråd och gjorde det säkert bra, men jag vill inte öppna och titta. Det är pyrt med försäkring om det börjar brinna så jag vill göra det svenskt. Sockerbitar har använts länge, jag brukar alltid ha hemma, är det fortfarande lagligt för 220, men kanske inte för att peta in 2 kablar i ett hål, eller kan det spela någon roll?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 sep-08 kl 05:36 »
Jag tror inte försäkringsbolaget blir vidare imponerat av sockerbitsskarvar.

Vad är det svärfar har gjort egentligen? Pulat in två kablar i en stickpropp? Gjort en lång kabel genom att tejpa ihop två korta?

Om det är det första tycker jag kablarna skall få varsin stickpropp som kopplas in i en grendosa som i sin tur kopplas in i vägguttaget.

Om det är det senare tycker jag den hoptejpade kabeln skall bytas ut mot en lång, alternativt skarvas med stickpropp och skarvuttag.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #10 skrivet: 09 sep-08 kl 10:27 »
Är det "utanpåliggande - fast installation", med 2 ihoptejpade kablar vi pratar om här?, så står mitt tips kvar.
Byt kabel till "skarvfritt", alt skaffa en ordentlig 1 fas skarvdosa för några 10ór.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #11 skrivet: 13 sep-08 kl 07:50 »
Han har skarvat ihop 2 kablar till en och la vanlig tejp på. Synd för den ena lampan behövs och monterades lagligt av frun innan men till fel väggkontakt långt bort. Och den andra lampan har en närmare, men ska nog rivas för han frågade inte utan satte upp ett dyrt glödljusrör på en rörelsevakt.

Ja sockerbitar duger nog bara till svagström numera. Såg nu att han hängt det snyggt utan väggkontakt, men ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

904 gäster, 1 användare
Stellaniskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser