Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpt skog vad händer nu? :)  (läst 4592 gånger)

Englagården

Köpt skog vad händer nu? :)
« skrivet: 04 sep-08 kl 21:39 »
Ägare av skog.
Vad gäller fördelar och nackdelar.
Försäkringar eller inte.
Bara till att gallra o sälja eller skatta allt så det inte blir lönt som med nästan allt annat vi har i sverige?
Några tips?
tusen tack.
p.s 12.8 hektar. nästan bara bok.

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Köpt skog vad händer nu? :)
« Svar #1 skrivet: 04 sep-08 kl 21:43 »
VARFÖR har du köpt skogen?  :)
Utan att ha svar på den frågan blir det svårt att ge några råd..

trädman

« Svar #2 skrivet: 04 sep-08 kl 21:48 »
Grattis!

Jag har hittills inte träffat någon som sagt sig ångra sitt skogsköp. Bokskog är inget jag har någon erfarenhet av (tyvärr triv inte boken på mina breddgrader...).

När det gäller beskattning beskattas skogsintäkterna på samma sätt som andra näringsinkomster (i stort sett). Det finns också en del skatteregler som är speciella för just skog, exv skogsavdrag. Skogsavdraget gör det dock möjligt att använda en del av skogsintäkterna, exempelvis för att delfinansiera köpet, utan att de först beskattas (nu).Skogsavdraget är dock egentligen en skattekredit som återförs till beskattning om du säljer din fastighet, men likväl bra särskilt i samband med förvärv.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 sep-08 kl 21:54 »
Om det var skatteplanering du undrade över så finns boken "Skatterna i Skogen". Den finns även som e-bok i pdf-format.
http://extranet.portal.storaenso.com/wss/service/images/common/wssweden/Skatterna_i_skogen.pdf

OBS! Har du långsam lina så kan det ta lite tid, den är på strax över 5 Mb.

Mangan

« Svar #4 skrivet: 05 sep-08 kl 09:01 »
Stalltipset är att titta extra på räntefördelning!

Englagården

« Svar #5 skrivet: 05 sep-08 kl 14:05 »
Tjena...
Skogen tillhör gården.
Visst ska vi ha ved av skogen men e det så lönt att sälja av skog åt tex södra. eller ska man såga själv o sälja det sen eller rent av svart..
ingen erfarenhet av skog men man får ju lära sig nu

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 sep-08 kl 14:35 »
Men det är väl så att det man avverkar inom två-år är skattefritt? Eller är jag felunderrättad?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mangan

« Svar #7 skrivet: 05 sep-08 kl 15:52 »
Japp, du är felunderrättad.  ;)

Man kan göra en del avdrag och så vidare för att minska skatten, men helt skattefritt blir det inte.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 sep-08 kl 16:16 »
Fråga din lokala skogsvårdsstyrelse om skötseln.

Och gå en kurs i motorsåg, små områden mindre än 1 ha är ej lönsamma att anlita skogsföretag till. Är stora delar av fastighetens skog av samma ålder är det ekonomiskt att leja bort gallring eller slutaverkningen.
Alternativt går nog skogen att sköta hyggsefritt, fråga svo!
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 sep-08 kl 00:09 »
Är det fin bokskog, kan du ju förädla det på ett småskaligt sätt, har du traktor och sedvanlig utrustning, räcker 100 lakan för att starta en produktion av  t.ex golv och slöjdvirke.

Gör allt från avverkning till färdig vara. Bygghandeln har inte alla produkter som efterfrågas.

Detta går ihop på deltid.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Englagården

« Svar #10 skrivet: 08 sep-08 kl 09:19 »
hejsan.
Ja någonting åt det hållet jag har börjat spåna på.
ganska kul  ha någonting så special eller vad man ska säga..
Det e riktigt mega stora o gammla bokar.. riktigt fin skog

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 sep-08 kl 21:14 »
Kan gissa att du inte bor så långt från mej, fina bokar finns det i Skåne.
Jag skulle gärna köpa några raka träd på rot.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 sep-08 kl 20:00 »
Frågan är om det lönar sig att göra slöjdvirke av bok? I Sverige är det exklusivt virke, men inte nere i europa. I Frankrike tex. är boken vanligare än björken är här. Undrar om inte boken är det vanligaste odlade skogsträdet nere på kontinenten till och med. Vet inte hur lätt det är att importera bokvirke och om det sker någon import, men risken är att det blir för omständigt att göra möbelvirke för att det skall löna sig. Dessutom är det ju krav på att man planterar nya ädellövträd när man avverkar.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 09 sep-08 kl 23:47 »
Visst finns det avsättning för lövträd, även bok.  inom inredning erbjuds antingen ett spånmaterial eller barrträd. 
Det ska inte säljas till IKEA, utan till hantverkare med specialbeställningar.

Man kan ganska säkert på deltid sälja förädlade produkter för ca 500000/år.

Det finns alltid fler träd än människor, men vissa länder har färre träd per capita,  trä är en bristvara i världen.

Jag har i mycket liten skala sålt sågat virke från körsbär, valnöt, ek, bok, och lärk.
De som ville bli av med träden, satte inte så högt värde på dem, "eftersom de inte eldar med ved",
Rätt köpare finns, det gäller att hitta den.

Jämför priset på ett golv, med samma yta ohyvlat, stor skillnad!

Björk är vanlig, men priset skiljer, hittar du rätt björk är den värd många tusen (masur).

Självklart ska skog återplanteras, och jag vill helst inte se barrträd söder om Göinge, där lövskogsbältet (det lilla som är kvar) finns.

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #14 skrivet: 12 sep-08 kl 23:45 »
Köp en Solosåg (ett litet minisågverk) och såga ditt virke själv. Väldigt lätt och mycket roligt. Du kan göra speciella saker som inte de stora sågverken tillhandahåller. Du ska absolut ha en skogsförsäkring, tänk på Gudrun,Per.... I och för sig så är ju inte Bokskog så känslig som tall & gran. Finns inget skattefritt, du får ju dra av momsen om du köper andra saker till gården och skogen.
LRF-Konsult vet vad dom pratar om, även en skogsinspektor från Södra om du är medlem där. Jag är det, finner bara fördelar med det.
Lycka till! 
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

bo_i_dala

« Svar #15 skrivet: 19 jun-09 kl 21:51 »
Grattis!!
Det sista du ska göra är att elda upp Boken, eller sälja som massaved!!!!!!!!
Kolla skogforsks hemsida där finns mycket matnyttigt att läsa.
Hur grov är skogen?? Gallra inte bok för hastigt då får du vattenskott på stammarna!!
Vilken del av riket är din hemvist??

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser