Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö-närings fråga  (läst 12315 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hö-närings fråga
« Svar #20 skrivet: 09 sep-08 kl 10:17 »
Hur mycket tappar höet i värde efter 1 år på lagring. Det är ju dessa uppgifter man måste ha för att kunna veta/räkna ut antar jag ???

Som jag har förstått det så tappar inte fjorårshö något alls i värde när det gäller protein och energi som är det viktigaste. Däremot tappar det i vitaminer och mineraler. Men, det kan man komma till rätta med genom att ge mineralfoder (som man oftast behöver i vilket fall som). Är det hö vi pratar om (dvs inte plastat hösilage eller ensilage.) så kan även den hygieniska kvaliteten bli betydligt sämre ju längre tiden går (dvs mögel).
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #21 skrivet: 09 sep-08 kl 10:19 »
Det jag bekymrar mig för är om de inte får i sig den näring de behöver när de ev måste äta dubbelt så mycket för att komma upp i samma nivå som hos förstaskördshö/årshö.

Så här är det Kimma.

Idisslare:
kan äta en viss mängd kg/ts per dag av grovfodret  sen kan dom inte äta mera grovfoder den dagen.
Man analyserar därför höet för att se hur mycket näring det innehåller per kg/ts
sen får man fylla upp behovet med proteinfoder till det behov djuret har.
Eftersom idisllarna inte kan kompensera det dåliga näringsinnehållet genom att äta mera.
Det är tom så att ju SÄMRE govfoder ju MINFRE kg/ts klarar idisslaren av att äta av det....

Med hästar: är det HELT annorlunda.
En häst som får ett dåligt grovfoder dvs lågt näringsinnehåll kan kompensera det med att äta mycket mera kilo per dygn.

Nu förstår du varför vi koägare/(vissa fårägare) alltid är så noga med att veta vad grovfodret innehåller.
« Senast ändrad: 09 sep-08 kl 10:25 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 09 sep-08 kl 10:23 »
Som jag har förstått det så tappar inte fjorårshö något alls i värde när det gäller protein och energi som är det viktigaste. Däremot tappar det i vitaminer och mineraler. Men, det kan man komma till rätta med genom att ge mineralfoder (som man oftast behöver i vilket fall som). Är det hö vi pratar om (dvs inte plastat hösilage eller ensilage.) så kan även den hygieniska kvaliteten bli betydligt sämre ju längre tiden går (dvs mögel).

Tack, jo så har jag nog också förstått det och mineraler ska de ju ha i alla fall. Så då menar jag är det ingen katastrof om jag inte får tag på annat hö i år. Utan satsat på att "boka" upp mig på bra hö nästa år när jag har fler djur. Har fått lära mig att det är A och E vitaminet som försvinner först i hö. Men om protein och energi är kvar går ju problemet som sagt att lösas i år med extra tillskott istället. *puh*  :P

Jo det är hö det är frågan om och jag är noggrann med att lukta och ta bort det som inte verkar okej, minsta mögel märks i så fall på kaninerna som dör redan efter få mikrogram mögelsporer.
« Senast ändrad: 09 sep-08 kl 10:28 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #23 skrivet: 09 sep-08 kl 10:25 »
Så här är det Kimma.

Idisslare:
kan äta en viss mängd kg/ts per dag av grovfodret  sen kan dom inte äta mera grovfoder den dagen.
Man analyserar därför höet för att se hur mycket näring det innehåller per kg/ts
sen får man fylla upp behovet med proteinfoder till det behov djuret har.

Med hästar: är det HELT annorlunda.
En häst som får ett dåligt grovfoder dvs lågt näringsinnehåll kompenserar det med att äta mera kilo per dygn.

Nu förstår du varför vi koägare/(vissa fårägare) alltid är så noga med att veta vad grovfodret innehåller.

Okej, tack,ja då var det som jag trodde. Och det är ju rätt logiskt att en idisslare bara får i sig en begränsad mängd per dygn. Men det är bättre att fråga en gång för mycket än för lite  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #24 skrivet: 09 sep-08 kl 10:33 »
Som jag har förstått det så tappar inte fjorårshö något alls i värde när det gäller protein och energi som är det viktigaste. Däremot tappar det i vitaminer och mineraler.  Är det hö vi pratar om (dvs inte plastat hösilage eller ensilage.) så kan även den hygieniska kvaliteten bli betydligt sämre ju längre tiden går (dvs mögel).

Här finns ett viktigt viktigt MEN som missats nu ser jag.....

Vad händer med höet när det blir mögel i det??
(förutom att det bli ohygieniskt av möglet)

Jo PROTEINET försvinner eftersom möglet lever av proteinet...
så ett hö med mögel i är näringsmässigt kasst dvs mycket osäkert om hur proteinvärdet är...

(Vitaminvärdet beräknas halveras efter 1 år)
« Senast ändrad: 09 sep-08 kl 10:43 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #25 skrivet: 09 sep-08 kl 11:12 »
Här finns ett viktigt viktigt MEN som missats nu ser jag.....

Vad händer med höet när det blir mögel i det??
(förutom att det bli ohygieniskt av möglet)

Jo PROTEINET försvinner eftersom möglet lever av proteinet...
så ett hö med mögel i är näringsmässigt kasst dvs mycket osäkert om hur proteinvärdet är...

(Vitaminvärdet beräknas halveras efter 1 år)

Ja, självklart är det så! Var väl bara så självklart för mig att man inte fodrade med mögligt hö.

Birgit

« Svar #26 skrivet: 09 sep-08 kl 11:59 »
Citera
Djur som inte klarar av att äta alla mat ska vi väl inte samla/avla på?
Dom håller inte kravet på att vara "härdiga" utan ska slås ut tycker jag.

Dåliga (känsliga) magar leder bara till besvär oavsett ras.

Nej härdiga djur som äter och mår bra! det är väl det man vill ha.

Kan bara säga att man blir mörkrädd 8) 8) 8) Så om du börjar mata en kanin med hundmat och den får problem med magen, så är den inte tillräkligt härdig ???
Du förstår inte alls det här med ursprungliga egenskaper och jag fattar inte varför du då måste argumentera mot mig hela tiden?
Att de är duktigare grovfoderomvandlare ser man på att de överlever under mycket fattigare omständigheter.
Att en hel del köttraser och även många finullsfår har svårt med framkomlighet och föredrar ryggläge är inte mina påhitt. Det har jag fått berättat för mig av många fårägare + att vissa av mina finullstackor sysslade med sånt. Nu rensar de ju bort sig själva hos mig, men många börjar istället ändra på sättet att hålla dem.
Du ser Rosa, även dina lantrasfår är intelligentare än dina leicester. Det tyder på kreativitet och självständigt tänkande ;) inte liknöjdhet. Bättre födosök och undvikande av parasiter. Fler borde nog studera sina får och ta reda på varför de gör vissa saker. Hur ett "ur"får beter sig och jämföra! Skillnaderna är "avelsframsteg".
Du undrar alltid Rosa vart allt står! Men varför har du inte källhänvisning till motargumenten?

anette i bugared

• -
« Svar #27 skrivet: 10 sep-08 kl 18:01 »
Sitter och lusläser boken Får och försöker lära mig allt om får i rasande fart. Och däri står bland annat en hel del om höets värde för fåret både ur hälsosynpunkt (mage och tarm) men även ur näringssynpunkt. Hur viktigt det är att ha ett bra hö och en analys för att kunna räkna ut mängden kraftfoder/vinterfoder osv. Allt detdär förstår man ju ganska lätt men så i nästa svep ser jag och hör jag ofta om annonser eller uttryck från bönder när det kommer till fjolårshö, andra skörd osv att de kallar det för "bra får-hö"? Hur går det ihop, har inte får samma näringsbehov som nöt och häst fex? Eller klarar sig ett får bra på fjolårshö om hon bara får lite mer kraftfoder? Innebär det då också att man måste öka mineralgivan? Eller bibehåller höet sin proteinhalt men förlorar andra ämnen?

Snälla nån, förklara please :-\
Kimma, mitt råd är att du lägger Sjödins fårbok åt sidan och istället läser Nils-Åke Fags bok "Starta med får" (köp den genom Åter om du inte redan har den.). En kanonbra bok om fårhållning som riktar sig till såna som dig och mig, dvs småbrukare med ett litet antal djur och inte alltför mycket erfarenhet av annat än småskaligheten.
Vad gäller fodret så har jag fått lära mig att bra skördat fjolårshö som lagrats rätt (dvs är fritt från mögel) är tillräckligt bra i alla hänseende förutom vitaminer och mineraler, så ur den synpunkten behöver du inte komplettera med kraftfoder ur ex.vis proteinhänseende, bara vitamin och mineral. Kan du sedan ge fåren lite grenar/ris/"träd" att gnaga barken av så har du genast ett gott komplement till höet. Granen innehåller ex vis mycket C-vitamin, aspbark m.m. innehåller mycket mineraler o.s.v. Man kan också ge betfor som tillskott till "sämre" hö enligt Hallander (med sämre menar han sent skördat eller sent bärgat.)

Du lär dig snart känna dina djur och ser om de behöver mer än vad ditt hö ger dem. Skillnaden är om man har många hundra djur och föder upp enbart med tanke på vikter/klasser och avkastning, men vi med små besättningar lär oss snart att se vad våra djur behöver (och inte behöver.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 10 sep-08 kl 18:17 »
Du lär dig snart känna dina djur och ser om de behöver mer än vad ditt hö ger dem. Skillnaden är om man har många hundra djur och föder upp enbart med tanke på vikter/klasser och avkastning, men vi med små besättningar lär oss snart att se vad våra djur behöver (och inte behöver.)

Om man ska föda upp djur så att vikter klasser stämmer för hundra djur; då behövs verkligen en känsla och ett bra djuröga för vad som behövs och inte !!

Då är det extremt viktigt att det inte blir några brister i utfodringen eller sjukdommar!!
till skillnad från en handfull hobbyfår som går på en bakgård.

(det var du som angav tonen anette..)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

anette i bugared

• -
« Svar #29 skrivet: 10 sep-08 kl 18:32 »
Om man ska föda upp djur så att vikter klasser stämmer för hundra djur; då behövs verkligen en känsla och ett bra djuröga för vad som behövs och inte !!

Då är det extremt viktigt att det inte blir några brister i utfodringen eller sjukdommar!!
till skillnad från en handfull hobbyfår som går på en bakgård.

(det var du som angav tonen anette..)

Vilken ton Grimla ???. Om du läst in någon ton i mitt inlägg så får det stå för dig, för jag hade sannerligen inte någon avsikt att vara nedlåtande eller spydig med vad jag skrev. Jag menar att man lättare lär känna de enskilda fårens avvikelser om man har en liten besättning, som jag själv och Kimma, jämfört med en stor besättning med inriktning på storskalighet. Har jag fel i det så bemöt gärna det du anser vara felaktigt, men lägg inte annan betydelse i mitt inlägg än vad som avsågs.

Och menar du verkligen att det skulle vara mindre viktigt med utfodringen och sjukdomar när det handlar om det du kallar "bakgårdsfår" än vid stordrift?? Eller är det vad du tror om vårt sätt att resonera, vi som bara har en "handfull hobbyfår"  ;D??.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Syftningar om fårens ägare...
« Svar #30 skrivet: 10 sep-08 kl 19:14 »
Och menar du verkligen att det skulle vara mindre viktigt med utfodringen och sjukdomar när det handlar om det du kallar "bakgårdsfår" än vid stordrift??
Eller är det vad du tror om vårt sätt att resonera, vi som bara har en "handfull hobbyfår"  ;D??

Nej jag "menar" inte det och har inte skrivit det någonstans
så vad du fått det ifrån det förstår jag inte (nu gör du en sån ful syftning igen...)
Och jag "tror" ingenting taget ur luften, utan jag har läst/sett att bland den kat. fårägare finns den åsikten.

Men för att äntligen komma tilll saken "när man skriver" som du gjorde att:
men vi med små besättningar lär oss snart att se vad våra djur behöver (och inte behöver.)
syftar man helt klart på att "de som har många djur inte kan se vad djuren behöver för att de har så många  ::) och ger djuren saker dom inte behöver (syftas antagligen på kraftfoder, ligghallar och "wse")  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

anette i bugared

• -
« Svar #31 skrivet: 10 sep-08 kl 19:31 »
Nej jag "menar" inte det och har inte skrivit det någonstans
så vad du fått det ifrån det förstår jag inte (nu gör du en sån ful syftning igen...)
Och jag "tror" ingenting taget ur luften, utan jag har läst/sett att bland den kat. fårägare finns den åsikten.

men vi med små besättningar lär oss snart att se vad våra djur behöver (och inte behöver.)
syftar man helt klart på att "de som har många djur inte kan se vad djuren behöver för att de har så många  ::) och ger djuren saker dom inte behöver (syftas antagligen på kraftfoder, ligghallar och "wse")  ;D
I mitt inlägg fanns inget som syftade på något annat än vad jag skrev, läser du in något annat så finns det bara i ditt huvud...Jag skrev att det är lättare att lära känna varje individ var för sig och se individens eventuella förändringar när de uppstår, om man har en liten besättning, vad du kallar "en handfull bakgårdsfår", än om man har ett stort antal djur. Ingenting mindre, ingenting mer.

Så, återigen, tycker du att mitt antagande om att man lättare ser till individuella förändringar i en liten flock än i en stor är fel, så bemöt gärna det, istället för att bemöta något jag inte skrivit utan är något du fantiserat fram.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #32 skrivet: 10 sep-08 kl 20:07 »

Det där är nog som du har tolkat det Grimla. Jag tolkar det som att det är lättare att läras sig varje individs behov i en liten besättning jämfört med varje individs behov i en stor besättning. Inte helt ologiskt eftersom det blir så många fler man måste lära känna i en stor besättning.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #33 skrivet: 10 sep-08 kl 21:59 »
Normalt sett så ökar ju en besättning gradvis under flera år och man lär känna nya individer under tiden dom växer upp :)

Och om vi nu ska vara logiska? så spelar det ju ingen större roll med smådetaljer i fårens behov, eftersom får handhas som grupp dvs utfodras som en grupp,
och inte induviduellt till skillnad från kor som har transponder.

Birgit

« Svar #34 skrivet: 11 sep-08 kl 08:22 »
Det är just det som är problematiken Grimla: Får ses som flockar, inte individer och budskapet från anette i bugared är det motsatta 8)
Får är LIKA mycket individer som kor (minst), men på grund av den låga statusen och lönsamheten i enstaka får, kommer inte särbehandling i fråga!
Har själv haft många får och många kor med för den delen. Flocken blir inte något intimt :-\ Man får kontakt med enstaka djur och dem pysslar man mer med. Resten blir en gråzon. Man kan inte ha samma koll på 50 - 100 djur som på 5 - 10 styck.
Men sedan tillkommer också att både får och kor är flockdjur. De trivs varken i för små eller för stora grupper.
Jag brukar t.ex alltid rekommendera nystartare att aldrig ha mindre än 5 vuxna får. Då blir de en riktig flock med ett socialt flockliv ;)
Sedan är det oftast så vid stordrift att djur som inte svarar på utfodring osv. slås ut. Medan, som anette påpekade att man kanske oftare lägger tid på att reda ut vad som inte funkar med en enskild individ i de små besättningarna.
Däremot ser jag inga motsättningar till småskaligt/stordrift, så länge det sker på djurens villkor. Alltså inte intensivuppfödning inomhus av lamm t.ex vid fel årstid. Får ska vara ute, stora som små. Få möjlighet till för djurslaget naturliga beteenden. Utfodras med det får vill ha, inte det vi vet kortsiktigt är mest lönsamt.
Såg exempelvis på min finullsfår att under den intensiva perioden, då de lammade på stall och fick kraftfoder, var just kraftfodret viktigare än de små lammen. De klämde gladeligen ihjäl lammen, eller trampade ner dem,  för att vara först framme vid foderbordet >:(
De blev inte sjukare av att jag tog bort det, snarare tvärtom. Dessutom blev de mer benägna att själva lägga energi på att hitta ämnen de behövde i betesmarken än tidigare.
Genom intensivproduktion tar du troligen bort mycket av de egenskaper fåren haft sen begynnelsen, för att överleva.
Som jag skrev tidigare i tråden: Gå ut och studera era fårs sociala liv, födosök m.m. oavsett flockstorlek. Hur grupperar sig fåren? Vilken är den ultimata flockstorleken? Hur beter sig fåren vid dåligt/soligt väder på betet?
Hur ofta måste ni klippa klövar t.ex? Mer än en gång per år? Då håller ni sannorlikt fåren fel. Vi har inte behövt klippa klövar alls de senaste tre åren. De sliter dem fint ute i markerna ;) Får är gjorda för uteliv. Därmed inte sagt att man inte ska låta dem gå in. Men som regel bör de själva kunna välja och att ställa in får på stall i 6 mån. är inte positivt för fåren. Gruppering efter hull? Hur går det då med familjeflocken? Man tänker ekonomi, inte djurens väl.
Vet att Nils Insulander skrev i sin fårbok att i Norrland (gällde Norra Dalarna, Jämtland m.fl) bör fåren ha en betesperiod på 6 mån. Det har många inte ens i Småland.

anette i bugared

• -
« Svar #35 skrivet: 11 sep-08 kl 09:16 »
Det är just det som är problematiken Grimla: Får ses som flockar, inte individer och budskapet från anette i bugared är det motsatta 8)

Exakt, jag behandlar varken mina får eller mina hästar för den delen som en flock utan som en grupp bestående av individer. Och med tanke på TSs fråga om hökvalitet kontra tillskottsbehov så är det just småskaligheten som möjliggör/underlättar ett "eget" tänkande, att själv bedöma hur varje individ mår på just det fodret hon får och om något verkar saknas eller behöver minskas på.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #36 skrivet: 11 sep-08 kl 09:35 »
Exakt, jag behandlar varken mina får eller mina hästar för den delen som en flock utan som en grupp bestående av individer.

Och vad är det som får dig att tro att andra inte gör det också
de djurägare som jag känner och som har fler djur är 5  ;D resonerar precis så de också, så det är ju på inget sätt ett unikt tänk bland bakgårdsfåren!
Varför sprida ut ett tänk att de som har många får är oempatiska mot sina djur... :-\

så är det just småskaligheten som möjliggör/underlättar ett "eget" tänkande, att själv bedöma hur varje individ mår på just det fodret hon får och om något verkar saknas eller behöver minskas på.

Småskalighet (under 5 får?) brukar ju inte ha möjlighet att individutfodra sina får i foderhäckar dom heller, hur många har låsbara fodergringar till sina får ???
Jag har aldrig sett att det finns ens... fåren äter grovfodret själv ur en höhäck och det kan man inte påverka.
Och kraftfodret (om man ger något) hälls i ett kraftfoder tråg.

Om något saknas något får måste det avskiljas från flocken och ges detta enskilt vilket ju gäller oavsett hur många får man har.

Vill man ha det som ses som såå dåligt här bland somliga dvs ett bra resultat från fåren så måste man som jag sagt tidgare ha ett mycket bra djuröga för att se till att alla djur har det bra även i en stor flock!

Birgit

« Svar #37 skrivet: 11 sep-08 kl 11:14 »
Det är ingen som påstått att man inte måste ha gott djuröga vid storskalighet, om man ska ha en hög produktion! Inte att de saknar empati med djuren heller. Jag belyste bara hur får fungerar och hur jag tycker de ska hållas. Inte att andra måste tycka som jag!
Det är helt olika tänk, så jag förstår inte varför du skaffat dig en egen benämning på småskalighet: BAKGÅRDSFÅR ??? Du försöker ju närmast påtala att småskaligt står för okunnighet?
Vad som är gräns för småskalighet får stå för dig grimla 8)
Jag har ca: 70 får i extensiv produktion på naturbeten. Jag ser mig som småskalig ;) Har dessutom 10 rödkullekor 10 kalvar, 9 okastrerade tjurar på bete. Förutom de tre hästarna och 4 hundarna (åsså 2 katter).
Om nu inte din profil är väldigt inaktuell är du ingen storbonde heller ??? Så varför retar du dig så vansinnigt på oss oproffessionella töntar då :o
Dessutom var det jag som drog till med minimum 5 får ;)

Fåraherden

• -
« Svar #38 skrivet: 11 sep-08 kl 16:24 »
Ja det blir häftiga diskussioner av det hela ;)
Men jag ställde min fråga främst med anledning av om jag utan oro kan ge mina får enbart fjolårshö (som det finns mängder av där jag handlar) eller om jag måste vara orolig för att de blir undernärda eller om jag MÅSTE leta upp första skördshö inför vintern? Nu får de även annat som jag skrivit i en annan tråd får de även potatisskal,äpplen,morötter,bröd och pyttelite av min kaninblandning som består av korn,havre,betfor och lusernpellets ??? Det jag bekymrar mig för är om de inte får i sig den näring de behöver när de ev måste äta dubbelt så mycket för att komma upp i samma nivå som hos förstaskördshö/årshö. Hur mycket tappar höet i värde efter 1 år på lagring. Det är ju dessa uppgifter man måste ha för att kunna veta/räkna ut antar jag ???

Nu är det så många inlägg att jag nästan villat bort mig i dem. Du kanske redan fått de svar du behöver. Men i alla fall.
Tror inte dina fårkommer att bli undernärda med fjolårshö. Ge dem ordentlig till gång, kanske fri, är det säkert inga problem. Man får kolla på dem, ser de magra ut framåt vårvintern kan man ju komplttera med mer kraftfoder, eller bättre hö.

Hur mycket höet tappar i värde vet jag inte. Det är inte lika bra som det var i fjol, men säkert full acceptabelt.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #39 skrivet: 11 sep-08 kl 16:31 »
Nu är det så många inlägg att jag nästan villat bort mig i dem. Du kanske redan fått de svar du behöver. Men i alla fall.
Tror inte dina fårkommer att bli undernärda med fjolårshö. Ge dem ordentlig till gång, kanske fri, är det säkert inga problem. Man får kolla på dem, ser de magra ut framåt vårvintern kan man ju komplttera med mer kraftfoder, eller bättre hö.

Hur mycket höet tappar i värde vet jag inte. Det är inte lika bra som det var i fjol, men säkert full acceptabelt.
Jo efter alla hö/näringsdiskussioner här de senaste dagarna är jag rätt överens med mig själv hur jag ska göra. Har införskaffat fårmineraler och laddat upp med saltsten både ute och inne samt fri tillgång på hö inne så de ska nog klara sig, annars får de en giva kraftfoder ialla fall  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser