Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga murad vägg  (läst 4185 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Laga murad vägg
« skrivet: 03 sep-08 kl 23:11 »
Jag håller på och ställer i ordning i det lilla rummet i min lagård där väggarna (liksom i övriga underdelen av lagårn) består av "dubbelmurad" vägg. (Alltså nån slags mursten murad i två lager till en vägg med en luftspalt i mitten.) Nu är det så att det har satt sig lite här och där, och framför allt i en innervägg. Det är såpass löst att murstenarna (halva väggen!) svajar när man trycker lätt mot dom, och det är några centimeter stora glipor på en del ställen.
Hur gör jag bäst för att laga väggen?
Kan jag pilla in bruk i alla sprickor och mura i nya stenar där det fattas, eller blir det inte bra...? Jag hade tänkt att det skulle kunna bli såpass stadigt sen att jag kan "slamma" (putsa?) innerväggarna så att det blir nytt, slätt och fräscht. Eller måste jag kanske plocka ner alla lösa stenar och mura upp väggen på nytt...?
Golvet i rummet är precis nygjutet, och det blev riktigt bra! *stolt*  :D

Bifogar två bilder. Den första är på väggen som svajar, fast från sidan... Det var gå-förbud på golvet, så jag kom inte in längre...  ;) Man ser dock dom stora sprickorna, samt sprickan i hörnet som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med... Den andra bilden är på det nygjutna golvet samt två av väggarna som oxå måste lagas, dessa är dock murade mot trä, så där svajar det inte.

Nån som kan hjälpa...? Jag kan ta bättre bilder imorgon om det behövs. Då är det grönt att gå på golvet.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

• Jämtland
SV: Laga murad vägg
« Svar #1 skrivet: 04 sep-08 kl 11:57 »
Ingen som vet...?

/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 04 sep-08 kl 11:59 »
Det ser ut som en sättningsskada, var det spickor i golvet innan du gjöt?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-08 kl 12:16 »
Det var ett uruselt golv som hade sprickor överallt där det fortfarande fanns nåt golv kvar...  ;)
Jag är rätt säker på att det är en sättningsskada, men frågan är hur man får det såpass stabilt så att man kan putsa eller slamma väggarna sen. Man vill ju inte att allt ska spricka nästa år liksom.  ::)

/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 04 sep-08 kl 12:32 »
Exakt..då är nog en förstärkning av golvet/grunden i första hand det viktigaste för att förhindra nya sättningar. Ska visa bilderna för gubben när jag kommer hem och fråga honom vad man ska göra, återkommer!  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

913 gäster, 1 användare
Stellaniskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser