Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkning av ekplank  (läst 3455 gånger)

Moraggarn

• -
Torkning av ekplank
« skrivet: 03 sep-08 kl 12:41 »
Ska nu i dagarna lägga omkull en stor rejäl ek bakom huset. Den ska sedan sågas och jag ska använda den till golvplank. Ska jag tänka på något speciellt vid torkningen eller kan jag torka den som man gör när man lägger"vanliga" plank på torkning? Och hur länge?

andreas_f

• Småland
SV: Torkning av ekplank
« Svar #1 skrivet: 03 sep-08 kl 16:06 »
Lite svårt att veta hur du gör när du lägger vanliga plank på torkning... ;) Har du en tork eller lägger du dem bara under tak? Hur tjocka plank skall du såga? Har sett tabeller någonstans på torktiden för ek i olika dimensioner, men minns inta var. Finns säkert någon annan här som vet men kanske bör du lägga frångan under kategorin hantverk/trä för att få flest svar.

lemmy_railgun

SV: Torkning av ekplank
« Svar #2 skrivet: 04 sep-08 kl 15:26 »
Lägg dem under tak, vänd dem ofta. Jag torkade 1" ekplankor, blev hur bra som helst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser