Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Respekt för levande djur/ human slakt...  (läst 2549 gånger)

Kerstin Linnea

Respekt för levande djur/ human slakt...
« skrivet: 03 sep-08 kl 09:26 »
Jag är en avv alla människor som har kaniner för köttet och satt härom dagen och surfade på nätet och hittade en filmsnutt på googel video som visade kaninslakt....
Jag har själv fått höra hur elack jag är som "själv" tar död på min mat (i form av kaniner)....Det är tydligen snällar ett låta någon annan göra jobbet ;)....
Nu till saken , filmen visade ett större slakteri från staterna tror jag (vet ej säkert) där man hängde upp kaninen obedövad och bara skar av skallen , fötter och börjar flå innan stackarn slutat sprattla..... :-X..
Själv kontrolerar jag noga att kaninen är "borta"efter klubbningen innan jag avblodar....
Och kolla bara på all slakt utomlands där grymma metoder verkar vara "underhållning"....
Har människorna tappat respekten för ett liv totalt  ???..
Jag är köttätare eller blandkost ätare men det är viktigt för mig att min mat har haft ett bra liv och ett snabbt slut...
Man hackar inte i levande djur  >:(..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Respekt för levande djur/ human slakt...
« Svar #1 skrivet: 03 sep-08 kl 10:25 »
Kan bara instämma, var på ett lokalt gårdsrökeri/slakteri häromdagen för att kolla in utbudet och se om han hade lite slaktavfall till mina hundar. Ägaren hör nog inte min bil när jag parkerar så när jag "rundar hörnet" och slår en flukt in i slaktutrymmet som stod vidöppet, noterar jag hur han vrider nacken av en kacklande höna med händerna.

Mig veterligen får man väl inte avliva en höna så? Och vad som förvånar mig mest är HUR man förmår sig göra detta, eller ta livet av ett djur så. Själv vill jag gärna ha antingen klubba eller bultpistol mellan mig och djuret. Har blivit tvingad att i ett nödfall sticka kniven i ett skadat,obedövat djur ute i skogen och det gör jag aldrig om, fyfan  :-X
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 sep-08 kl 18:01 »
var det ett godkänt slakteri så anmäl honom!!! han ska inte ha kvar sitt tillstånd.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 05 sep-08 kl 21:55 »
Har funderat allvarligt på det men är osäker på om jag såg rätt..han såg rätt skamsen ut när han kom ut...  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 06 sep-08 kl 17:16 »
Det finns ingen anledninga vrida nacken av fåglar , jag har sett på en nätshopp för bönder (kommer ej ihåg vilken) där man kunde köpa en "humain killer" den såg ut som en sorts väggfast handtag där man tryckte av ryggraden på tex höns , Bara knak ::) så var den död.......

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 06 sep-08 kl 21:03 »
Det finns ingen anledninga vrida nacken av fåglar , jag har sett på en nätshopp för bönder (kommer ej ihåg vilken) där man kunde köpa en "humain killer" den såg ut som en sorts väggfast handtag där man tryckte av ryggraden på tex höns , Bara knak ::) så var den död.......
En sån har jag också sett, måste ju vara betydligt enklare och humanare att använda.

Meissner

« Svar #6 skrivet: 07 sep-08 kl 08:24 »
Jag vet en äggbonde som vrider nacken av hönsen då de skadat sig eller liknande. Har gjort det själv också och ser inget dåligt i det. Man bryter nacken av dom på 2 sekunder! De hinner verkligen inte lida!
I ett godkänt slakteri hänger man upp hönan upp och ner i ena foten, sänker ner dem i strömförande vatten för bedövning, innan man dödar dem (genom att hugga av huvudet antar jag, men jag vet inte). Tycker att det är MYCKET värre för hönan!
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Kerstin Linnea

« Svar #7 skrivet: 07 sep-08 kl 12:08 »
Jo elbedövning kan inte vara kul, det vet väl alla som lyckats med att pilla på elförande saker  :-[...

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #8 skrivet: 22 sep-08 kl 17:44 »
och det är just slaktereriernas hanterande av dur som gjort att jag skaffat kaniner,fn 4 vuxna o 12 ungar..
dehar stor aytor,är inte isolerade från varandra utan har ett bra liv tills det säger pang.

Folk som jag pratar med om detta tycker jag ärmakaber.
Jag kan inte se köttet på ica utan att fundera på hur de upplevde sin sista stund.
Och jag är ingen mjäkig människa,men har sett slaketrihantering på för när ahåll när jag bla slaktad emin häst o var med hela vägen.
Disability is an attitude

Rexi

• kanonkaniner
« Svar #9 skrivet: 23 sep-08 kl 14:20 »
Folk tycker att det är trevligt med köttet inslaget i plast på affären där dom inte ens kan se vilken del på djuret dom tar för sig :P  och absolut inte har en aning om djuret fick lida och hade ångest innan det dog.
Jag slaktar mina kaniner själv och tycker att de får en mycket stressfriare död än djur på slakterierna.

Men som sagt, berättar man vad man sysslar med får folk något äcklat i blicken och undrar vad man är för en djurplågare egentligen ??? ???. Dom vill inte heller vara med och se hur det går till när man gör det onämnbara... Dödar en liten söt kanin :o
Det är synd att död och slakt är så tabu belagt i vårat samhälle. Ska man ha kött på bordet är det ju bra om man vet hur det kommer dit också och jag tycker personligen det är skönt att veta hur det hela gått till, sett hur djuret ser ut på insidan, om det fått medicin av något slag under sin livstid.
Vill jag att mina barn ska äta antibiotika behandlat kött etc.??
Jag tycker att jag fått större valmöjlighet nu. :D
Rexar, Belgisk jätte, Frassar, vädur, hermeliner och vit lant, lilla silver samt Angoror. Myskankor, vaktlar, hästar, katter och hundar plus en del annat

Gösta

« Svar #10 skrivet: 23 sep-08 kl 19:16 »
Du har så rätt Rexi 8)
Visserligen hoppas jag att du avser stora slakterier där stressmomentet är mycket stort.
Har ett litet kaninslakteri (som du säkert vet) där djuren behandlas lungt och stilla. Om en kanin blir stressad utsöndras stresshormoner som fördärvar köttet. ;)
Kom att tänka på en jägare som besökte mig för några år sedan. Han ville ha en avlivad kanin för att lägga ut spår för hundträning.
Visst, det är bara att välja vilken du vill ha sa jag.
Efter en viss tvekan pekade han ut en kanin. Jag tog den och gick ut för att avliva den. Ville inte göra det i slakteriet bara för att slippa sanering efteråt.
När jag satte upp kaninen på bänken frågade jägaren lite skräckslagen, "vad ska du göra?"
Avliva den, du ville ju ha den avlivad!? ::)
Jamen, ska du inte skjuta den? Varför frågade jag. Han sprang bakom hörnet på huset och gömde sig medan jag avlivade kaninen.
Efteråt frågade jag "När du jagar hur bär du dig åt då när du inte ens kan se på när jag avlivar en kanin"? "Det är inte jag utan det är bössan som dödar villebrådet" HJÄLP ::) :o ;D
Han kanske skulle hänga upp sin bössa tycker jag 8)

Kerstin Linnea

« Svar #11 skrivet: 26 sep-08 kl 10:32 »
Det kanske en mördare skulle pröva att säga...
_det var inte jag som dödade, det var yxan  ::)........

Thomas öberg

• -
    • Vågar du pröva din medkänsla och din kärlek?
« Svar #12 skrivet: 26 sep-08 kl 11:57 »
Ja jag instämmer.

Om man har bestämt sig för att fortsätta äta vanligt kött tills det går att odla fram i labratorium men ändå älskar när djur lider av förtryck, stress, trängsel och tortyr etc så är det inte på dig de bör klaga när du fixar det själv på det sättet som du gör det utan på djurindustrierna och konsumenterna som supportar dem när de köper deras varor.

Kerstin Linnea

« Svar #13 skrivet: 28 sep-08 kl 14:52 »
Jo, om det var så enkelt....Det värsta är när man fuskar med att märka vad köttet kommer ifrån och butiker som bara har billigt utländskt kött .....För att inte tala om mäniskors tysta accepterande av dålig djurhantering utomlands.....Tex medvetet köper in billigt kött från länder som tillämpar dålig djurhållning med medicinering och misshandel....Kolla bara på kina och deras djurhantering....

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser