Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaccinerar du dina höns?  (läst 12407 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Vaccinerar du dina höns?
« Svar #20 skrivet: 04 sep-08 kl 14:07 »
Skrev detta på "Ni som har haft ILT ...", men det passar kanske bättre här?  ???

Hur vet man om man har ILT på sina höns? Om jag har förstått det rätt så kan djuren ha ILT utan att vara sjuka. Detta innebär att det kanske finns folk som är helt ovetande om att de har ILT-höns och säljer vidare.

Om man har ILT, kan man då köpa/sälja/byta höns med andra som vet att de har ILT eller är det då risk för ett nytt utbrott med sjukdom/DÖD?

Är det lönt att testa sina höns för ILT om de aldrig visat symptom? Vad är egentligen vitsen med att vaccinera när ändå alla inte gör det?

Det verkar vara en stark grupp MOT vaccinering och antagligen en tyst grupp som vaccinerar här på forumet! Vill gärna höra mer från BÅDA sidor om hur de resonerar.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #21 skrivet: 05 sep-08 kl 08:03 »
Jag vaccinerar inte heller
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #22 skrivet: 07 sep-08 kl 10:48 »
Citera
Det verkar vara en stark grupp MOT vaccinering och antagligen en tyst grupp som vaccinerar här på forumet! Vill gärna höra mer från BÅDA sidor om hur de resonerar.

Som jag skrivit i en tidigare tråd så tycker jag att det beror på vad man ska ha sina höns till.

Tänker man hålla på med att ställa ut sina djur och köpa/sälja levande djur och/eller åka runt på köp/sälj & byt dagar m.m. så tycker jag att man bör vaccinera.
Hönsen har ju knappast valt att åka omkring på utställningar m.m. och utsätta sig själva för smittor därför tycker jag att det i dessa fall är djurägarens ansvar att ur djurskyddssynpunkt
skydda sina höns från en sjukdom som kan vara mycket plågsam och dödlig.

Om man däremot endast tänker sig att ha sina höns till husbehov, för att få ägg, kött och trevligt sällskap i trädgården eller endast köper/säljer avelsägg då tycker jag att man kan strunta i att vaccinera.

Jag vaccinerar inte mina höns eftersom jag tänker hålla hedemora i genbank och då är det inte tillåtet.

Om jag däremot skulle hålla rashöns och hålla på med utställningar m.m. då skulle jag vaccinera.

Jag tror inte att det är så många på detta forum som vaccinerar men det är många hönsägare som inte "vistas" på detta forum.
« Senast ändrad: 07 sep-08 kl 10:51 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 07 sep-08 kl 14:09 »
Om man vaccinerar mot ILT för att kunna åka omkring och byta höns får man inte glömma att även vaccinera mot koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, loppor, löss, hönskvalster och fotskabbskvalster. Det finns fler än en sjukdom.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 07 sep-08 kl 16:55 »
Ja visst, men hur vanliga är de andra om man jämför........ ???

Enormt vanliga. I en annan tråd diskuteras t.ex. vilka olagliga gifter som är bäst att spruta på hönsen när de fått loppor och löss. Jag tycker det är bättre att inte få in skiten till att börja med.

LaPi

• Halland
    • Digeshults Farm
« Svar #25 skrivet: 08 sep-08 kl 07:46 »
Här vaccineras det INTE heller!!
Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se

Bovanägare

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 08 sep-08 kl 08:05 »
Om man vaccinerar mot ILT för att kunna åka omkring och byta höns får man inte glömma att även vaccinera mot koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, loppor, löss, hönskvalster och fotskabbskvalster. Det finns fler än en sjukdom.

Tänk vad bra om det gick att vaccinera mot hönskvalster, fotskabbkvalster, loppor, löss och inälvsparasiter. ;)

Vurre

« Svar #27 skrivet: 08 sep-08 kl 14:25 »
Snackade med en polare som nyss har skaffat en mindre flock höns och vi var inte ense om det där med smitta och vaccinering. Hon hävdar att vaccinerade höns inte kan smitta, men jag menar att det finns en risk.

Alltså: Vurre menar att höns som haft ILT och höns som är vaccinerade båda är immuna och kan vara smittbärare. Om man vaccinerar sina höns blir de inte sjuka men kan föra smittan vidare till andra.

Polarn menar att höns som har haft ILT är smittbärare men att vaccinerade höns inte är det.

Ni som kan det här, vem har rätt?
snus? vad är priset på en pris?

fjäderfän

« Svar #28 skrivet: 08 sep-08 kl 14:31 »
höns som vacineras mot ILT SMITTAR.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

sultan

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 08 sep-08 kl 14:33 »
Har de som är vaccinerade mot ILT varit i kontakt med smittade djur så smittar de naturligtvis. Har de INTE det så smittar de ju inte bara för de är vaccinerade. (Gäller då inte de närmaste veckorna efter vaccination)
Ni har bägge lite rätt. Sedan finns ju de som har ankor och höns ihop. Ankorna får inte ILT men är då smittbärare då de bott tillsammans.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 08 sep-08 kl 14:39 »
Snackade med en polare som nyss har skaffat en mindre flock höns och vi var inte ense om det där med smitta och vaccinering. Hon hävdar att vaccinerade höns inte kan smitta, men jag menar att det finns en risk.

Alltså: Vurre menar att höns som haft ILT och höns som är vaccinerade båda är immuna och kan vara smittbärare. Om man vaccinerar sina höns blir de inte sjuka men kan föra smittan vidare till andra.

Polarn menar att höns som har haft ILT är smittbärare men att vaccinerade höns inte är det.

Ni som kan det här, vem har rätt?

SVA menar att Vurre har rätt. ILT-vaccin är inte avdödat och det finns en liten men dock risk att vaccinerade höns smittar. Därför skall man vaccinera alla sina djur eller inga alls.

fjäderfän

« Svar #31 skrivet: 08 sep-08 kl 14:39 »
för jag råkade ut för just det min icke vacinerade blev smittade av dom vacinerade så dom vacinerade djuren smittar.

fjäderfän

« Svar #32 skrivet: 08 sep-08 kl 14:52 »
har nu fått bekräfftat av sva att ankor kan ha smittan på fötter eller i fjädrarna. men sanolikheten att dom smittar är liten.

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 08 sep-08 kl 14:57 »
höns som vacineras mot ILT SMITTAR

Vad har du hört och fått det ifrån??????????? :o

Info från SVA:

Vaccinvirus (ILT-virus) kan finnas kvar i vaccinerade höns i form av en så kallad latent infektion på samma sätt som det "vilda" ILT-viruset. En del individer blir därmed kroniska bärare av vaccinvirus och de kan utsöndra vaccinvirus av och till. Vaccinvirus ger emellertid betydligt lindrigare symtom än det vilda viruset. Vaccinet skyddar inte heller mot utsöndring av "vilda" ILT-virus.

Vaccinstammar av ILT-virus kan få ökad sjukdomsframkallande förmåga (patogenitet) om de smittar oskyddade höns. Risken bedöms som liten, men är tillräckligt stor för att man bör undvika att blanda vaccinerade och oskyddade höns (sådana som aldrig har kommit i kontakt med ILT-virus)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #34 skrivet: 11 sep-08 kl 14:45 »
Näpp, ingen vaccination här inte! Finns ingen anledning med tanke på att jag inte tar in nytt material.
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Lycka

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 11 sep-08 kl 15:07 »
Varför blandar vissa både ovaccinerade och vaccinerade
+ att de säljer glatt utan att tala om hur det ligger till.
Min teori är att vissa som vaccinerar och upplyser om detta.
Då får de plötsligen  svårt att sälja sina djur , för trota allt har de flesta ovaccinerat
Därför slutar de  att vaccinera.

Rätt eller fel ???
Hedemorahöns

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 11 sep-08 kl 15:32 »
Varför blandar vissa både ovaccinerade och vaccinerade
+ att de säljer glatt utan att tala om hur det ligger till.
Min teori är att vissa som vaccinerar och upplyser om detta.
Då får de plötsligen  svårt att sälja sina djur , för trota allt har de flesta ovaccinerat
Därför slutar de  att vaccinera.

Rätt eller fel ???

Svarar för mig själv...
Jag skulle köpa höns på ett ställe, och fick höra från en annan (alltså ej säljaren), att
alla höns på det stället vaccinerades!
Alltså blev det inget hönsköp för mig där, eftersom jag inte vaccinerar mina här hemma!

Dåligt med det hela är att säljaren inte brydde sig om att tala om detta.
Visst, man har även ett ansvar som köpare att fråga och så, men jag var helt nybörjare då,
och hade ingen aning om detta med vaccinationer!
Är jag spekulant på höns nuförtiden, så är frågan om vaccination bland det första som
kommer på tal ;)
Är dom vacc = Inget köp för mig :)

anette i bugared

• -
« Svar #37 skrivet: 11 sep-08 kl 15:45 »
Jag vaccinerar inte mina, men eftersom jag köper "hej vilt" av både privatpersoner och på marknader så skulle jag aldrig kunna svära på att det inte finns vaccinerade individer bland mina höns. Det är inte alla som berättar att hönsen som säljs är vaccinerade, några berättar om man särskilt frågar, men jag skulle aldrig kunna garantera att det inte finns vaccinsmitta om inte samtliga mina hönor kläckts hemma, och det har de inte.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Prosit

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 11 sep-08 kl 20:41 »
Vaccinerar inte.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 12 sep-08 kl 10:31 »
Nej, jag frågade faktiskt aldrig sen :-\
Då var jag helt nybörjare och lät det bara vara!!
Men skulle det vara nu så frågar jag säljaren själv istället
för att lyssna på allt o alla.
Jag vet att det går enormt mycket skitsnack :(
Så jäkla tråkigt att det ska va så :-\
Men egentligen så funkar baktal om folk inte på mig, eftersom
jag vill bedömma saker själv. Samt förstår att elakt prat oftast
består i nåt grums dom emellan alt. avundsjuka ;)

Mvh Sanna

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 2 användare
Bokohammare, NordicAlien

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser