Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fläkt  (läst 1907 gånger)

Lycka

• Ångermanland
fläkt
« skrivet: 02 sep-08 kl 07:42 »
Fläkten i hönshuset måste bytas ut.
Vilken ska jag satsa på.
Är lite rädd att det ska dra för mycket.
Hedemorahöns

Musseron

SV: fläkt
« Svar #1 skrivet: 02 sep-08 kl 14:42 »
Beror väl lite på hur stort huset är och hur många individer som befolkar det, men jag ska köpa en fuktstyrd fläkt på Clas O till mitt hönshus på ca12kvm. Ska sätta in en tallriksventil för tilluften. De fuktstyrda fläktarna kan ställas in på önskad luftfuktighet (tror höns vill ha 70%) och sedan reglerar fläkten det ;D Placerar man dem rätt så ska det inte skapas ngt drag (om jag förstått det rätt).
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 02 sep-08 kl 14:48 »
Vill de ha såpass fuktigt som 70%? Låter mycket? Trodde höns var känsliga för fukt...? (Hur mkt vill vi människor ha inne föresten?)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

johe71

« Svar #3 skrivet: 02 sep-08 kl 15:23 »
ställas in på önskad luftfuktighet (tror höns vill ha 70%)

enligt "Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om djurhållning inom lantbruket m.m.; DFS 2007:5"  (även kallad L100)

Citera
20 § I värmeisolerade stallar får den relativa luftfuktigheten under vintern inte
annat än undantagsvis överstiga 80 procent, såvida inte stalltemperaturen
understiger 10° C. I sådana fall får den numeriska summan av stalltemperaturen
och relativa fuktigheten inte överstiga 90.
I oisolerade stallar får den relativa fuktigheten inte annat än undantagsvis
överstiga uteluftens relativa fuktighet med mer än 10 procentenheter.

att tänka på med fläkt är att den (som all annan elutrustning som ska in i hönshuset) minst ska vara IP54-klassad

Stensjö

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 08 sep-08 kl 15:14 »
Vill de ha såpass fuktigt som 70%? Låter mycket? Trodde höns var känsliga för fukt...? (Hur mkt vill vi människor ha inne föresten?)

Det där med fuktprocent i luft är lite knepigt.... Hade regnskogsödlor hemma förr, och de skulle ha en luftfuktighet på ca 95%. Jag tänkte då att "jaha - och 100% är så att man får simma, eller?" Men riktigt så är det ju inte - har för mig att 100% innebär att luften är så fuktmättad att den inte kan ta emot mer, alltså det börjar drypa om allt.

Tror också att 70% är ungefär vad man kallar typ källarluft - alltså inte jordkällare, utan vanlig. Om inomhusluften är 70% under längre tid så är det inte så bra för innemiljön, men ett hönshus är ju mycket svalare.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 08 sep-08 kl 16:25 »
Det där med fuktprocent i luft är lite knepigt.... Hade regnskogsödlor hemma förr, och de skulle ha en luftfuktighet på ca 95%. Jag tänkte då att "jaha - och 100% är så att man får simma,
;D ;D ;D

Tydligen är 30-60% vid 20 graders värme lagom i bostadshus (närmare 50 är tydligen mest behagligt). Och i det svalare hönshuset kanska närmare 70 är bra, med andra ord.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 08 sep-08 kl 19:46 »
Fläkten är monterad och satt på timer.
Det drar ut luft en kvart var tredje timma.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser