Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tacka som leverar doeda lamm varje aar  (läst 818 gånger)

Vilse

  • Gäst
tacka som leverar doeda lamm varje aar
« skrivet: 02 sep-08 kl 00:33 »
vad skulle ni goera?
har en suffolk som foersta aaret fick trillingar, endast en levde.
samma naesta aar och i aar saa fick hon tvillingar baegge stora och doeda.
(vet i skrivandes stund inte om det aer trillingar och en inte har kommit ut aennu)

ska jag bara stoppa henne i frysen som hundmat eller ska jag veta exact dag daa hon ser baggen och sen ha ner raekning och ge henne naan typ av medication saa hon inte gaar oever tiden?
tror hon gaar oever tiden daa alla hennes lamm aer stora,,men inga svaar foerlossningar, snabbt o eneklt.

Helt Normal

  • Inlägg: 29
SV: tacka som leverar doeda lamm varje aar
« Svar #1 skrivet: 02 sep-08 kl 07:34 »
Har ingen erfarenhet av den där rasen eller det där problemet, men om jag hade en sådan tacka så skulle jag inte längre para henne. Problemet kan ju vara ärftligt, och då skulle hennes dottrar (och söner?) kanske ha samma problem i framtiden. På lång sikt är det inte bra att försöka lösa såna problem med medicin - däremot ska man fundera vilka tackor som är bra att välja som mammor. Låter hårt, det vet jag, men...  :-\

Vilse

  • Gäst
SV: tacka som leverar doeda lamm varje aar
« Svar #2 skrivet: 02 sep-08 kl 08:14 »
det aer inte haart :)
nu ska jag ju aveckla och mina faar gar med fastigheten,,men denna dam ska nog in i frysen eler med en stor varningslap til naesta aegare om att hennes graviditeter ska maetas i tid o startas av veterinaer.
jag har en ide om at hon kanse aer vaerksvag,,,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 4 användare (2 dolda)
javill, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser