Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga brygga vid dammen...  (läst 3898 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Bygga brygga vid dammen...
« skrivet: 01 sep-08 kl 21:34 »
Jag har tänkt att bygga en brygga vid min damm. Nu undrar jag hur pass djupt jag måste gräva och gjuta för att det ska bli stadigt...
Hade tänkt att använda järnkonsoler i T-järn ca 7 cm brett, kanske 5mm tjockt järn. Jag har försökt rita en bild i paint för att illustrera mitt bygge...Håller det tror ni?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Vitis

• Skåne
SV: Bygga brygga vid dammen...
« Svar #1 skrivet: 01 sep-08 kl 21:46 »
Det kommer att hålla bra om inte svetsaren är helt kass.

Om du sätter ett snedstag under (som en enkel hyllkonsol i trä) så kommer du slippa att det sviktar så mycket. Det gör väldigt stor skillnad.

Hur djupt du ska gräva och gjuta vet jag inte, beror ju lite på marken och klimatet, tjälrörelser och så. Mellan tummen och pekfingret, en 200kg's plint, 80-100 cm djup  + 1 konsol per meter. Då kan ni sitta många på bryggan innan ni tippar i spa't.  :) Alternativet är att driva ner stålprofiler och svetsa konsolerna mot.

Samla ihop mycket sten att spara ut betongen med, spar både arbete och pengar.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 01 sep-08 kl 21:57 »
Marken är mo och lera...
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #3 skrivet: 01 sep-08 kl 22:08 »
Tackar för mycket bra svar!!

/Maya

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #4 skrivet: 02 sep-08 kl 21:41 »
Reviderat bryggidén lite, fick tips om att gjuta vanliga plintar och sätta stolpskor, sedan sätta regel 45*120 ...Tror det blir lättare, bl.a. för att reglera höjden. Ändrade sedan formen lite på bryggan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

887 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser