Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsköp  (läst 8162 gånger)

orkidea

• Gäst
SV: Hönsköp
« Svar #40 skrivet: 06 sep-08 kl 20:20 »
Hej
det diskuteras smitta och sjukdomar men det tråkiga tycker jag är hur den bor och ska leva!
Ingen jord att krafsa i och leta efter smaskiga saker, eller ska han ordna det? Fylla ett rum med jord och godsaker åt den?  ???
Har själv haft kycklingar när jag bott utomlands, där målades dom rosa och gröna för att locka folk att köpa dom och dom kostade 1-2:- styck.
Hoppas det löser sig till det bästa för den lille.

Ja visst är det hemskt att en del köper ett djur och inte tar reda på vilka behov den har :-\
Ibörjan så frågade han mig om han kunde få tillbaka den när den blivit större. Suck säger jag bara. han fick massor av teori av mig och då kom det ett mail. Förlåt mig för vad jag gjort och jag ska köra 40 mil och lämna den till dig för nu har jag så dåligt samvete.
Jag har inte hört av han nu på ettag så den kanske redan är död men ska skicka ett mail och kolla nu.

Jag vill ju inte riskera mina höns om det skulle finnas minsta risk och då låter den komma till hönshimlen om han kommer med den, men skulle det gå så skulle jag isolera den och ge avmaskning och kanske något annat om det behövdes och låta den leva vidare men det krävs lite mer information då om jag ska våga det.

//orkidea

orkidea

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 06 sep-08 kl 20:20 »
Älgflugorna har INTE kommit hit med några (importerade) hjortar!  ::)
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Viltsjukdomar---forteckning/Hjortlusflugan/

Tack då kan vi avfärda det med ;)

orkidea

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 06 sep-08 kl 20:22 »
håller med föregående talare  ;)
karantän kan man ju i viss mån ordna själv!
Och prover går ju också att ta om det är något speciellt man e orolig för.

Ja kanske det! undrar jag vad som kan tas utan att man blir bankrutt bara? förnuftig tanke du har. Kanske man kan kolla upp vad som går?

Prosit

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 06 sep-08 kl 21:28 »
Ja visst är det hemskt att en del köper ett djur och inte tar reda på vilka behov den har :-\
Ibörjan så frågade han mig om han kunde få tillbaka den när den blivit större. Suck säger jag bara. han fick massor av teori av mig och då kom det ett mail. Förlåt mig för vad jag gjort och jag ska köra 40 mil och lämna den till dig för nu har jag så dåligt samvete.
Jag har inte hört av han nu på ettag så den kanske redan är död men ska skicka ett mail och kolla nu.

Jag vill ju inte riskera mina höns om det skulle finnas minsta risk och då låter den komma till hönshimlen om han kommer med den, men skulle det gå så skulle jag isolera den och ge avmaskning och kanske något annat om det behövdes och låta den leva vidare men det krävs lite mer information då om jag ska våga det.

//orkidea

Ja visst är det! Exakt så tycker jag med :-*

Man kan köpa "Kolla masken" på apoteket och på Granngården. Det kostar max 300 har jag för mig.  :-\ Då ingår provtagning och allt. Men då kollar de kanske bara de vanligaste parasiterna och bakterierna.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

anette i bugared

• -
« Svar #44 skrivet: 07 sep-08 kl 00:04 »

Man kan köpa "Kolla masken" på apoteket och på Granngården. Det kostar max 300 har jag för mig.  :-\ Då ingår provtagning och allt. Men då kollar de kanske bara de vanligaste parasiterna och bakterierna.

Kolla masken omfattar bara provtagning beträffande parasiter, inte bakterier. Dessutom finns det inte för fågel  http://kollamasken.jetshop.se/ .
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 07 sep-08 kl 01:50 »
Kolla masken smådjur, är till för hund o katt men den kan
även användas till andra smådjur såsom gnagare och fågel!!  ;)

orkidea

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 07 sep-08 kl 09:55 »
Avmaska kan man ju göra i ifallatt den har något. Det man är mest rädd för är nog parasiter möjligen ::) men parasiterna de kan ha borde väl vara samma hos våra...Coccidios är väl en parasit? och det märker man ju och det får den nog av rena chocken när/om den kommer så det behandlar man ju.

man kan ju ge ett heltäckande maskmedel! men räcker det tro?

//orkidea

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #47 skrivet: 14 sep-08 kl 14:22 »
Man kan inte döda coccidier med avmaskningsmedel  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser