Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite allmänna spannmålsfrågor..  (läst 22413 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Lite allmänna spannmålsfrågor..
« skrivet: 01 sep-08 kl 09:46 »
Morsning!
Jag sitter och drömmer mig ett par år in i framtiden och min förhoppning är då att vi ska kunna odla och skörda eget spannmål.. Jag  bytte alltid bort fältarbetslektionerna på lantbruksskolan mot ladugårdstimmar så jag är inte så hemma "på fältet" så därför har jag några frågor som jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa till att besvara..

• Vad ligger spannmålspriserna på idag (havre och korn), dvs vid försäljning till ex. Lantmännen? Hur stor roll spelar torkningsprocenten på priset?
  • Ungefär (grovt räknat) hur många ton kan man räkna med att få ut per hektar (korn och havre)?
  • Funkar det att lagra otorkad spannmål om man nu bara ska ha det som djurfoder?
  • Hur mkt utsäde går det åt per hektar ungefär (korn och havre) och vad kan man räkna på för hektarkostnad? Även en väldigt grov uppskattning av kostnaden skulle tacksamt tas emot..
  • Kan man spara eget spannmål och använda som utsäde eller bör man köpa "riktigt" utsäde?

Min tanke så här långt är att köpa in en liten tröska för c:a 10 000-20 000:- och ta spannmål på 3-3.5 hektar utav åkerarealen, min extremt uppskattade kalkyl säger mig att tröskan borde kunna betala sig själv på iaf 3 år, givetvis inte medräknat någon lön för arbetet som jag lägger ned. Är den uppskattningen i närheten av verkligheten?

Tackar på förhand! //Mårten

RaggarBonden

• Hälsingland
SV: Lite allmänna spannmålsfrågor..
« Svar #1 skrivet: 01 sep-08 kl 10:38 »
Jag har inte så mycket erfarenhet av spannmål men en sak vet jag. Tröskor för 10-20' går sönder hela tiden. Allt brukar vara utslitet och remmar mm går av. Så du bör nog räkna med ett ganska stort underhållsbehov för din tröska.

Jag vet att det oftast är billigare att anlita Farmartjänst eller någon grann-bonde som tröskar åt en. Speciellt med så små arealer.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 sep-08 kl 10:59 »
Jag har inte så mycket erfarenhet av spannmål men en sak vet jag. Tröskor för 10-20' går sönder hela tiden. Allt brukar vara utslitet och remmar mm går av. Så du bör nog räkna med ett ganska stort underhållsbehov för din tröska.

Jag vet att det oftast är billigare att anlita Farmartjänst eller någon grann-bonde som tröskar åt en. Speciellt med så små arealer.

RaggarBonden 8)
Jo det tror jag nog också..  :)
Men vi har gården som hobby och jag tycker att det är förbaskat roligt..  Så länge det inte kostar mycket mer än det smakar så vill jag gärna göra det själv..

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 sep-08 kl 12:15 »

.... vi har gården som hobby och jag tycker att det är förbaskat roligt ... 

När du lagat den där tröskan för 50-11'te gången och den går sönder för 50-12'te så kanske du blir lika glad som när du hade lagat den där vattenpumpen !  ;)

*förlåt, måste bara retas lite*

Håller nog med RaggarBonden annars, att hyra in tjänsten eller maskinen är nog det vettigaste för den lilla arealen.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 sep-08 kl 12:29 »
När du lagat den där tröskan för 50-11'te gången och den går sönder för 50-12'te så kanske du blir lika glad som när du hade lagat den där vattenpumpen !  ;)

*förlåt, måste bara retas lite*

Håller nog med RaggarBonden annars, att hyra in tjänsten eller maskinen är nog det vettigaste för den lilla arealen.
;D
Jo men nu funkar ju pumpen alldeles utmärkt!  ;)
Och vi kanske tar beslutet att hyra in tjänsten men jag skulle ändå vilja ha lite svar på frågorna så att man tar ett eget "aktivt" beslut iaf.

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 01 sep-08 kl 13:11 »
Hej!
Jag är ingen expert, men odlar ändå min egen spannmål till djurfoder och utsäde, så lite kan jag svara på.

F: Vad ligger spannmålspriserna på idag (havre och korn), dvs vid försäljning till ex. Lantmännen? Hur stor roll spelar torkningsprocenten på priset?
S: Vet inte priset, men torkningsprocenten spelar stor roll. En granne levererade havre med hög vattenhalt och fick inget tillbaka alls...

F: Ungefär (grovt räknat) hur många ton kan man räkna med att få ut per hektar (korn och havre)?
S: Det beror mycket på jordtyp, geografiskt läge och gödsling. På mina sandjordar i Bohuslän som gödslas mycket sparsamt med fårgödsel får jag ut ca 2 ton havre alt rågvete/ha. Hade jag gödslat ordentligt tror jag att jag kunnat få det dubbla.

F: Funkar det att lagra otorkad spannmål om man nu bara ska ha det som djurfoder?
S: Spannmål med för hög vattenhalt möglar och kan då inte användas till foder. Själv har jag ingen tork utan försöker skörda när det är torrt. I år hade jag tur och kom ner i 13,5%, vissa år är det 15-16%. Jag tippar sedan spannmålen på loggolvet, några dm tjockt, och kastar om den med skyffel en gång om dagen tills det inte längre är varmt när jag sticker ner armen. Då brukar den gå att lagra. Någon sommar har den ändå börjat mögla (den möglar lättare när det är varmt och fuktigt) men ofteast går det bra.

F: Hur mkt utsäde går det åt per hektar ungefär (korn och havre) och vad kan man räkna på för hektarkostnad? Även en väldigt grov uppskattning av kostnaden skulle tacksamt tas emot..
S: Havre brukar man så ca 200kg/ha, (170-230) mer om det är sen sådd, mindre vid tidig sådd och insådd vall. Kostnaden är, förutom utsädet, främst disel, så det beror helt på hur mycket din traktor drar och hur lång tid det tar. Med min Ferguson 35X och tvåskärig plog tar det ca 8h att plöja ett ha, lite mindre att harva det slätt, 3h att köra ut gödsel, 2h att så och 1h att välta, tot ca 20h/ha och ca 25 l disel, vilket väl blir knappt 400kr. Sedan är det ju reparationer och maskinkostnader. Och arbete =)

F:Kan man spara eget spannmål och använda som utsäde eller bör man köpa "riktigt" utsäde?
S: Det går bra att använda eget utsäde, men man bör kunna rensa det. (Köp en gammal handdragen harpa.) När man rensar och sorterar fram de största kornen får man samtidigt bort många sjukdomssmittade korn som tenderar att vara mindre.

Hoppas du blev lite klokare!   ;)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 sep-08 kl 14:29 »
Kalas! Tackar!

Sano, tröskar du själv eller  lejer du arbetet?

Jag har pratat med en "granngård" som inte använder sin tork om att hyra deras, och det skulle vara ok.

Nu gör jag en rad grova uppskattningar och antaganden men jag får det till följande kostnader/intäkter:

Diesel för jordbearbetning/tröskning: 1600:-
Reparationer/reservdelar: 1000:-
Torkning spannmål/hyra tork: 2000:- (har ingen aning men drar till med en siffra)
Ränta under 1 år på maskininköp (c:a 20 000): 2000:- (väldigt uppskattat, har ingen aning..)
Utsäde 700 kg: 1500:-  (har ingen aning här heller men räknar på 2,20:- per kg)

Summa kostnader: 8100:-

Intäkterna är ju lite svårare eftersom att det beror på skördens storlek, spannmålspris o.s.v.

Men om man räknar med ett spannmålspris på 1.50:-/kg och en skörd på 2 ton/hektar så bli intäkten på 3.5 hektar 10500.
Fördubblar man skörden så blir ju intäkterna förstås också det dubbla, dvs 21000:-
Och om man räknar med ett spannmålspris på 2.20:-/kg och 4 ton/hektar så blir intäkten 30800:-

Visst nu ökar ju torkningskostnaden med mängden spannmål men lite förenklat så borde vinsten ligga mellan 2400:- och 22700:-

Nu finns det ju vansinnigt många ställen som resonemanget kan brista på så kom gärna med synpunkter! Det är alltid lättare att få ett svar om man kommer med påståenden än om man kommer med frågor...  ;D

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 01 sep-08 kl 14:35 »
Helst ska du ha en traktor utan hytt så tjänar du in utlandssemestern! Med lite lagom strul så har du även tjänat in gymkortet!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 sep-08 kl 14:51 »
Helst ska du ha en traktor utan hytt så tjänar du in utlandssemestern! Med lite lagom strul så har du även tjänat in gymkortet!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Skratta lagom du! Jag ska komma och vifta med mina fräscha spannmålstusenlappar framför ögonen på dig! Då ska vi se vem som skrattar högst!  ;D

Nejvars, vinsten är skitsamma i detta fall, det jag vill kolla upp är att man inte går för mkt back på att leka "riktig bonde".. Roligt ska man ha men det får finnas gränser..  :)

PS, "stor-traktorn" får vara kvar.. Orkar inte med jobbet att sälja den till en massa däcksparkare..  ;D

Rödjan

« Svar #9 skrivet: 01 sep-08 kl 15:07 »
Kör på du tycker jag!

Det kan ju också rent skita sig - du gör fel och ogräset tar över, eller vädret eller annat gör att du kommer ut för sent.

Och ska du sälja till Lantmännen så kan du ju börja tänka på hur du ska göra med transporten dit. Men det finns ju många höns-, häst- och andra djurägare som gärna köper spannmål. Grisar kan man ju hålla själv.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 sep-08 kl 15:15 »
Det kan ju också rent skita sig - du gör fel och ogräset tar över, eller vädret eller annat gör att du kommer ut för sent.
Det känns nog som ett ganska troligt scenario, iaf i början..  ;D
Man får nog leva med att storbönderna sitter och garvar sig harmynta när man kommer och ska tröska sin ogräsåker full med så-mistor på en gammal gnisslig 8-fotare utan hytt..  ;D

Och ska du sälja till Lantmännen så kan du ju börja tänka på hur du ska göra med transporten dit. Men det finns ju många höns-, häst- och andra djurägare som gärna köper spannmål. Grisar kan man ju hålla själv

Jo lite spannmål, 2-3 ton, behöver vi själva och resten hade jag faktiskt tänkt att försöka sälja till privatpersoner, delvis som hela korn i större partier men också en viss mängd krossad spannmål i säckar..

Apropå ogräs, hur troligt är det att man kan odla spannmål utan att spruta med ogräsgift? Det känns inte som om det är något jag har lust med..

Strajder

• Aspegården
« Svar #11 skrivet: 01 sep-08 kl 20:27 »
Vi odlar bara mellan 1-2 hektar havre per år. Vi insåg att vi med cirka 10 hektar åker behöver få rotation på odlingen. Vi är inte certifierade eko-brukare men odlar besprutnings-/konstgödningsfritt. Vallen skördar och bearbetar vi själva men havren lejer vi grannar till de mesta momenten. Att mala runt med en liten tegplog på leran eller reparera tröska är inte realistiskt. Vi har som mål att producera billig havre för eget bruk. Billigt måste det vara eftersom vi använder det som bränsle i vår biopanna. Det måste alltså bli avsevärt billigare än vedpellets för att det ska vara intressant.

Fördelen med havreodlingen är att man bryter ogräs som skräppor och maskros som annars är ett otyg i ekologiska odlingar.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 01 sep-08 kl 20:46 »
Vi odlar havre för eget bruk och säljer litegrann. Det är vårt tredje år, så vi är också glada nybörjare  :D

Tidigare har vi lejt en granne, men i år körde vi själva med en billig tröska som pajade efter halva andra åkern... :-\ Så nu får vi leja ut det i alla fall.

Vi sprutar inte mot ogräs eftersom vi har ekologisk odling, och det har hittills funkat bra med havren. Däremot blir det lätt mycket ogräs i kornet.

Förra året såde vi havre till vår kvarn och fick 1,40 + moms (om jag minns rätt). Då fick vi köra dit den själva.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

soleskog

« Svar #13 skrivet: 01 sep-08 kl 21:57 »
Kan bara hålla med om att billiga tröskor är o-roliga. Men, man måste ju få försöka!  Säljer man till Lantmännen etc, och satsar på brödsäd, tecknar många kontrakt, och hursomhelst gäller det att ha koll på deras kvalitskrav, och vilka sorter de godkänner. Ett alternativ är ju att börja med att odla och sälja till djurbönder. Óch man behöver inte torka, till djurfoder kan man syra spannmål, precis vad vi gör alldeles i detta nu, med vår egen skörd. 1,50 kronor får man nog betala för konventionell fodersäd nu, 2,50 för ekologisk.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 sep-08 kl 22:06 »
Jag skulle också kunna tänka mig att odla en plätt spannmål bara för att det är roligt. Skiter det sig alldeles så har det i alla fall inte kostat mer pengar än många andra idiotiska fritidssysselsättningar. Tjäna några större pengar på det lär ju inte bli aktuellt.

ingvar2

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 sep-08 kl 09:29 »
Det känns nog som ett ganska troligt scenario, iaf i början..  ;D
Man får nog leva med att storbönderna sitter och garvar sig harmynta när man kommer och ska tröska sin ogräsåker full med så-mistor på en gammal gnisslig 8-fotare utan hytt..  ;D

Jo lite spannmål, 2-3 ton, behöver vi själva och resten hade jag faktiskt tänkt att försöka sälja till privatpersoner, delvis som hela korn i större partier men också en viss mängd krossad spannmål i säckar..

Apropå ogräs, hur troligt är det att man kan odla spannmål utan att spruta med ogräsgift? Det känns inte som om det är något jag har lust med..

Om du är inne på den linjen så är det väl inte otänkbart att ta steget fullt ut och KRAV-certifiera dig?, Helst bör du ju då förståss ha lite djur så du får gödsel..men du har ju dina grisar ;)  Jag tycker inte ogräset har varit ett så stort problem som jag trodde innan vi böjade ekologiskt, en fördel är ju dock om man ser till så det är hyfsat rent från kvickrot när du börjar.
Annars är ju, oavsett odlingsmetod, troligen enda alternativet för din del, att sälja direkt till andra bönder, hästägare osv..Lantmännen kan du nog glömma med den arealen, du måste ju för det första hitta ett ställe där dom vill ta emot din skvätt..Och tro mig, krusa dom tröttnar man snart på.

När det gäller maskiner så är ju punkt ett att du är händig och kan reparera allt själv, då är ju en liten billig tröska det som lönar sig mest, att leja in är inte alltid så billigt, och det gäller ju att få nån när vädret bara är bra nån dag. Måste du däremot lämna bort alla reparationer så är en tröska inget för dig, för sönder går dom, det bara är så... Ska man vara krasst ärlig så är egentligen inte nån lantbruksmaskin nåt för den som inte kan laga själv, med den ekonomin som det är i odling, så ryms helt enkelt inte att anlita reparatörer som tar 4-500 kr/t..
Cad gäller dina kalkyler så finns det ett bra talesätt...: Det blir aldrig så dåligt som man befarar, men heller aldrig så bra som man hoppas. :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 sep-08 kl 09:57 »
Ja någon proffesionell mekaniker är jag ju inte men jag kan väl klassas som normalhändig..  ;D
Med lite tid, tankearbete och hjälp från bekanta "mekaniker", Alternativs forum samt böcker så brukar även mekandet lösa sig till slut.. :)

Ursus

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 02 sep-08 kl 17:21 »
Ett annat sätt är att lagra i storsäck (lufttätt) Jag skulle gissa att det är det billigaste.

Sano, drar din traktor bara 25 liter på 20 timmar?, det var vildigt billigt med tanke på det tunga jobbet.

Själv räknar jag med 9 timmar/ha och 60 liter disel. Fast jag har lite större maskiner.

Jag ska snart ta in 8 ha så det börjar bli dags att kolla om tröskan funkar, tyckte att det skramlade ordentligt om den i fjol...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 sep-08 kl 20:43 »
Kul att det är några som tröskar själva på små arealer! Tanken ska få mogna lite under nästa år, behöver iaf bygga ett vagnslider innan jag köper någon tröska så att jag har någonstans att ställa in den..

Sano

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 03 sep-08 kl 13:29 »
Hej igen!
Jag lejer ut tröskningen av våra 1-2ha havre.
Av två anledningar:
1. Jag kan inte särskilt mycket om lagning och underhåll av gamla tröskor och har ingen svets etc.
2. Jag har valt att lägga tiden jag skulle fått lägga på reparationer mm på annat.
Rätt val för mig, men säkert inte för alla.

Ja, min traktor drar ca 25l på 20h vårbruk, en trogen och billig vän min Ferguson 35X.  :) Plöjning drar förstås mest och lite varierar det ju med markfuktighet och plöjningsdjup. Sandjordar har jag ju också...

Att odla havre utan bekämpningsmedel går alldeles utmärkt. Måste skryta med att min havre var beydligt friare från ogräs än den hos många storbönder omkring. Med mina 2 ha har jag ju möjlighet att så när det är optimalt, vilket de inte kan göra på alla sina gärden samtidigt.  ::)

Jag använder gamla sorter, de fungerar mycket bättre i vår extensiva ekologiska odling. Framförallt de kortstråiga moderna sorterna tror jag man ska undvika, annars har man snart åkern full av ogräs!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser