Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar  (läst 2904 gånger)

pensianär

• Gäst
Funderingar
« skrivet: 31 aug-08 kl 17:25 »
Hej!!! Är ny på forumet och har lite funderingar ???
1, jag funderar på att så lite ekolgisk spannmål, då är min fundering måste man gödsla fastgödsel istället för mineralgödsel?? eller går det utan fastgödsel?Alltså plöja,gödsla,harva,så och vältra  eller plöja ,harva,så och vältra
2,Och hur stor harv kan en 50 hk traktor dra?
3,Hur mycket får man ca krona kg för ekologisk spannmål?

Ursus

• Jämtland
SV: Funderingar
« Svar #1 skrivet: 31 aug-08 kl 21:08 »
Hejsan
! Ska du odla ekologiskt så är det vanlig dynga som gäller. Konstgödsel får inte användas i ekologisk odling.
2. Skulle tippa att en fhäderharv med 30 pinnar blir lagomt
3. Det beror aldeles på vad för slags spannmål du odlar och vilken kvalitet du får till. Det finns många olika att välja på.

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 31 aug-08 kl 21:18 »
Hej!!! Är ny på forumet och har lite funderingar ???
1, jag funderar på att så lite ekolgisk spannmål, då är min fundering måste man gödsla fastgödsel istället för mineralgödsel?? eller går det utan fastgödsel?Alltså plöja,gödsla,harva,så och vältra  eller plöja ,harva,så och vältra
Så här står det på SJV hemsida: "För att få märka och marknadsföra produkter som ekologiska krävs enligt EG:s regler att produktionen kontrolleras av ett godkänt kontrollorgan. I Sverige är Aranea Certifiering, SMAK, HS Certifiering och Valiguard godkända kontrollorgan."

Du får alltså inte kalla det du säljer för "ekologiskt" om du inte är certifierad. Det kostar ungefär från 5000:- och uppåt att bli certifierad.

Alltså kan du kalla det narurligt, biodynamiskt eller vad du vill utom just "ekologiskt".

pensianär

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 sep-08 kl 20:17 »
Det finns ingen ekologisk mineralgödsel? Kanske en dum fråga :-[  Men om odlar utan fastgödsel blir det ingeting då eller växer det långgssaaammmttt,,,,,
Så det finns inget direkt pris på ex råg,havre kr kg ?
Hur mycket ton per hektaren ca får man?

soleskog

« Svar #4 skrivet: 01 sep-08 kl 20:32 »
Det finns en del gödselmedel som man kan använda ekologiskt om man inte har stallgödsel, BioVinass t ex (biprodukt). Kolla med  tex Lantmännen. Hur mycket som växer om du inte gödslar beror ju en hel del på jorden, men hållbart eller särskilt bra blir det inte. Vi köper ekologisk spannmål för 2,50 kr/kg (foderspannmål), men då är det certifierade odlare förstås. Kalkylen beror ju rätt mycket på hur mycket areal du har.     
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 01 sep-08 kl 20:34 »
Det är många aspekter på ekologisk odling, odlar själv enligt sådana principer men utan att vara certifierad. Jag får alltså inte sälja det som ekologiskt. Om du inte är certifierad är det inte heller nödvändigt att lägga extra pengar på ekologiskt utsäde eftersom man inte får tillbaka pengarna i andra ändan. Man kan odla spannmål ett eller två år som mellangröda om man plöjer ner föregående vall. Då kan man få måttliga spannmålsskördar på lämpliga jordar. Spannmålsodlingen är då inte huvudsaken utan mer ett komplement till vallodlingen.

pensianär

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 sep-08 kl 16:30 »
Det finns en del gödselmedel som man kan använda ekologiskt om man inte har stallgödsel, BioVinass t ex (biprodukt). Kolla med  tex Lantmännen. Hur mycket som växer om du inte gödslar beror ju en hel del på jorden, men hållbart eller särskilt bra blir det inte. Vi köper ekologisk spannmål för 2,50 kr/kg (foderspannmål), men då är det certifierade odlare förstås. Kalkylen beror ju rätt mycket på hur mycket areal du har.     

Ingen Som vet vad ekolgisk mineralgödsel kostar? Och hur mycket kostar utsädet kg? Och hur mycket behövs?

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 02 sep-08 kl 17:12 »
Utsädeshavre kostar nog 4-6 kronor kilot, går åt cirka 180 kg/ha om jag minns rätt. Har sått eget, sparat utsäde nu senast.

pensianär

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 sep-08 kl 18:15 »
Hur mycket mineralgödsel går det? På en hektar ??? Och finns bara utsäde och mineralgösel i storsäck?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 sep-08 kl 18:24 »
Exotica svarade mig i ett annat inlägg för några veckor sedan att det gick ungefär 300-400 kg/hektar och att det kostade c:a 6.50:-/kg

Strajder

• Aspegården
« Svar #10 skrivet: 02 sep-08 kl 20:14 »
Exotica svarade mig i ett annat inlägg för några veckor sedan att det gick ungefär 300-400 kg/hektar och att det kostade c:a 6.50:-/kg

Utsädesmängder kan du bland annat hitta här: http://www.knislingelagerhus.se/utsade.shtml

De flesta rekommenderar 180-200 kg havre/ha, ska du så in vall minskar du med 20-30kg.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 sep-08 kl 20:18 »
Ok.. Då missuppfattade jag nog frågan.. Jag trodde det var mängden mineralgödsel det handlade om. Sorry!

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser