Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur räknar man ut kbm ts på GROT vid en avverkning av skog ?  (läst 3067 gånger)

highlanders

• Gäst
Hej !
En fråga till forumet är;

Hur räknar man ut kbm ts på GROT vid en avverkning av skog ?

Jag har avverkat ca 1000 kbm gran- och tallskog, utav detta blev det grenar och toppar ( GROT ) som skotades ihop i
3 högar på gården.
När jag nu säljer detta som skogsbränsle så måste det finnas en formel på hur mycket kbm ts det blir.

Finns det någon som kan ge mig tips eller råd  om hur jag skall gå till väga ?

Hälsningar

Highlanders

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Hur räknar man ut kbm ts på GROT vid en avverkning av skog ?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-08 kl 21:26 »
Det är praktiskt taget omöjligt att få fram någorlunda rätt koefficient på hur många m3s /ton grot som just din avverkning på 1000 kbm (fub???), skog har gett.
Dvs innan det är invägt eller flisat.
Sveaskog har däremot plockat fram ett "mellan tummen och pekfingret" värde för hur många ton grot man kan få ur från ett bra slutavverkningsbestånd av enbart gran per ha.

Direkt ur minnet så tror jag att det var 30 ton/ha, men jag kan ha fel???? ::) ???

Du kan ju med fördel leta på Sveas hemsida,,,,,

highlanders

• Gäst
SV: Hur räknar man ut kbm ts på GROT vid en avverkning av skog ?
« Svar #2 skrivet: 01 sep-08 kl 07:29 »
Tack för informationen.

Hälsningar

Highlanders

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 2 användare
LimJans, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser