Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  övergivna kycklingar!!! vad göra?  (läst 776 gånger)

gröten

  • Inlägg: 39
övergivna kycklingar!!! vad göra?
« skrivet: 30 aug-08 kl 08:45 »
Lite akut problem i hönsgården här.
Mina två hönor ruvade samtidigt och när den ena hönans kycklingar var några dagar gamla började de gå och lägga sig hos den andra hönan som fortfarande ruvade. hon blev arg först men adopterade dom sedan och gick av sina egna ägg.
MEN hon och kycklingarna sover fortfarande i redet så nu börjar hennes egna kycklingar kläckas men hon verkar inte vilja ta hand om dem. Jag har lagt ull i redet så att de ska vara varma och ska ta dit en lampa så fort jag skrivit detta, men hur ska jag göra med mat? kommer de börja leta mat eller måste jag ge dem något?

Bovanägare

  • Gäst
SV: övergivna kycklingar!!! vad göra?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-08 kl 09:29 »
Du får ge dem mat och picka med fingret i maten och visa dem. Sen behöver de en värmelampa, om hönan inte alls bryr sig om dem så kanske du får flytta dem till ett eget ställe så inte de andra är elak emot dem. Lägg stenar i vattenskålen så att de inte dränker sig. lycka till!

gröten

  • Inlägg: 39
SV: övergivna kycklingar!!! vad göra?
« Svar #2 skrivet: 30 aug-08 kl 12:25 »
ok, tack.
läget har stabiliserats lite nu. tuppen var lite taskig så nu bor de i en låda med lampa. de har hämtat sig rätt bra tycker jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser