Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppvaermningskostnad av hus  (läst 3185 gånger)

Vilse

• Gäst
uppvaermningskostnad av hus
« skrivet: 30 aug-08 kl 06:54 »
Laeser flera olika anonser paa hus och en del har uppvaermningskostnad paa allt fraan 1.000 - 5.000 per maanad.
det laater lite laeskigt med 5.000 kronors uppvaermningskostnad foer en maanad!
den som aeger huset jobar ju om laagloenetagare en stor del av maanaden bara foer att betala uppvaermning!
aer det realistsikt med hus daer det annonseras ut driftskostnad 1.000 kr pga ytjordvaerme?
vad har ni foer upvaermningskostander paa era hus?
(jag har ingen, det aer ju bara kalla naetter i juni -september haer nere o daa eldar jag braskamin och har inte ens ett el element utan klaer mej hellre varmt)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: uppvaermningskostnad av hus
« Svar #1 skrivet: 30 aug-08 kl 08:07 »
Med elvärme i ett gammalt hus kan uppvärmningen säkert gå loss på 5000 i månaden. Vi eldade olja för ca 40000 kronor om året innan vi gav upp det spåret.

1000 kronor i månaden är helt realistiskt i ett välisolerat hus. Det finns nybyggda hus som klarar sig helt utan uppvärmningssystem.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 30 aug-08 kl 09:05 »
vad har ni foer upvaermningskostander paa era hus?

Låter bra med 1 000 kronor i månaden, men beror förstås mycket på vilket hus det är. Jag bor i ett hus med tvåglasfönster, gammal pump för elementvattnet, oisolerat eller dåligt isolierat både uppåt och nedåt ... ett slöseri energimässigt. Jag betalar runt 2 200 kronor i månaden i snitt under året om jag värmer med elpatron. Eldar jag morgon och kväll så halveras elkostnaden. Om jag ägde huset skulle jag absolut isolera tak och golv, byta till treglasfönster eller motsvarande och byta pumpen. Då skulle vedhuggararmen få vila ibland ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 aug-08 kl 09:21 »
Skulle jag använda el eller olja, skulle jag lätt komma upp i fem tusen på vintern , således 100% av min nettoinkomst.  På sommaren skulle det gå på ca 1500/mån.
Årskostnaden skulle bli ca 40 000:-, och då med en luftvärmepump, el för varmvatten och spetseldning med ved eller kloggs.

Nu lägger jag ner eget arbete och betalar nästan inget för insatsvarorna.
Mina utlägg för värme och vatten är 3000:- per år, men ganska många timmars arbete.
Det tar jag mig tid till, alternativet skulle vara att arbeta i alla fall för att få pengar till uppvärmning.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vurre

« Svar #4 skrivet: 31 aug-08 kl 00:17 »
Uppvärminingskostnaderna beror också på var man bor; hur lång säsong som huset ska värmas och hur mycket det ska värmas i förhållande till temp ute, samt hur mycket det blåser.

Samt hur man värmer. Olja är så jävla dyrt att det är helt ute. Har man ett hyggligt stort hus med oljeeldning tror jag att man kan lägga bra många laxar på värmen och ändå frysa.

Isolering och en väl uttänkt kombination av energikällor är det optimala. Fördelen med att elda med något, ved eller flis eller pellets, är att du får ett ventilerande drag i huset som motverkar fukt. Helt enkelt att du får ventilationen på köpet. Du får också ett pannrum som är varmt och där man kan hänga tvätt och torka valnötter och svamp ovanpå pannan.
snus? vad är priset på en pris?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 06 sep-08 kl 13:35 »
Min uppvärmningskostnad är 0 kronor i månaden. Eller året, om man så vill :P .
En skapligt klurig människa med eller utan egen skog kan få tag på vad gratis...visst, det kostar arbete, men man får även jobba rätt många timmar för att få ihop 1000 spänn netto.

(Mitt hus har vattenburen värme med kökspanna, som även ger gosigt varmvatten att bada i. Annars är det ju rätt vanligt i äldre värmesystem att vedpannan bara värmde "radiatorvattnet", och sen fanns en separat elektrisk vvb.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #6 skrivet: 08 sep-08 kl 17:03 »
Min uppvärmningskostnad är 0 kronor i månaden. Eller året, om man så vill :P .
En skapligt klurig människa med eller utan egen skog kan få tag på vad gratis...visst, det kostar arbete, men man får även jobba rätt många timmar för att få ihop 1000 spänn netto.

(Mitt hus har vattenburen värme med kökspanna, som även ger gosigt varmvatten att bada i. Annars är det ju rätt vanligt i äldre värmesystem att vedpannan bara värmde "radiatorvattnet", och sen fanns en separat elektrisk vvb.)
Jag har också en kökspanna som förmodligen installerades å 40-talet. Mitt hus har 2 våningar och jag eldar mest i kakelugnarna för de håller värmen.Jag tycker kökspannan slukar mycket ved och att värmen lagras aldrig men den är bra då det blir neråt -5gr. Mitt hus är nog ganska dåligt isolerat samt att det endast är enkla fönster med innerfönster. Det finns även en vattenvärmare som går på pannan på 300l  så lite ackumulatoreffekt blir det. Men för det mesta går den elektriska varmvattenberedaren :)

milo

« Svar #7 skrivet: 13 sep-08 kl 19:09 »
Har ett torp på ca 80 kvm boyta + källare i halva stugan som håller frosst fritt under vintern ,, eldar med ved , gör åt i  el 3500 kwh om året , veden har jag betalar väll för vad klyven och motorsågen + 4 hjulningen ,kostar

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 13 sep-08 kl 20:06 »
Vi har 140m2 i ett plan. Värmer med två kaminer, oftast bara en kamin igång och andra halvan av huset får stå kallt (8-12 grader).

Finns ingen vattenburen värme här så effektiva kaminer var enklaste lösningen, varmt på kvällen och kallt på morgonen ... det hör liksom till. Alla gamla el-element som fanns här har jag kopplat bort och satt urtag där istället.

Köpeved för ett år går på ca 4000:-, ca. 12m3 (senaste vintern var väldigt mild + att vi bor i södra Skåne). Nu har jag släpat hem gratisved, värmeräkningen går på några 100 i bensinpengar + arbete, om året, vv kommer från elberedare.

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 sep-08 kl 22:38 »
naer jag var storstadsbo och var ute i sommarstugan paa vintern (norrtaelje) daa sa tycket jag det var kallt paa morgonenn naer jag vaknade och det var typ 17 grader inomhus,,hade stor haerlig vedspis i koeket, hade varit bagarstuga.
nu naer jag bor i et land daer det inte ens finns uppvaermning i huset pga av at det inte are kallt saa laang tid under aaret saa vaknar jag under ca en maanads tid och har bara 7+ i huset om jag inte haallt igaang brasan oever natten,,men jag har vant mej,,ska nog klara av seveige igen utan att h 20 grader varmt inomhus o kunna haalla mej pa ca 15-17 grader o leva snaalt :)
jag blir raed naer jag er folk som saeljer hus daer kostanden att kostnaden att haalla igaanghuset aer 25k,,jag kan inte foerstaa at folk villigt betalar den summan foer att ha det varmt!
naee,,vedspis! :)
varma sockor o laangfillingar!  :)

Max_K

• Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
« Svar #10 skrivet: 14 sep-08 kl 16:04 »
Så kommer jag med en annan variant  8)
Jag håller bara 20 grader i sovrummet och badrummet, resten är jag inte så noga med.
Särskilt det stora vardagsrummet på b.v. (ca 30 kvm) bommar jag på vintern men ser till
att det inte blir fukt där, har frostvakter här och där.
En luftvärmepump som går förträffligt och ger iaf tre gånger mer än vad jag stoppar in.
Men trots det är den avstängd på natten så här års och går igång på morgonen för att ge
"morgonhöjning" dvs ute i hallarna på bv och öv, den funktionen finns inte på fjärren (om
man inte ställer in den varje dag) så jag löste det med en dygnstimer.
När det är smällkall vinter så bor jag bara i sovrummet, har teve där och dator..
I köket räcker 15 grader gott, där ska man rusa runt och laga mat, diska, det blir varmare
av spisen, maten kan man ta in i sovrummet ::)

Kostnad lite osäker än så länge då jag bara bott i 8 månader men runt en tusenlapp i månaden
utan att behöva riskera ryggen eller fötterna med vedhuggning  ???
Och ska man elda ved så gäller det ju att ha effektiva grejer så inte 90% av värmen ryker ut,
det blir ju föroreningar, tio gånger mer än nödvändigt.
Har ni varit i Polen på vintern i ett kvarter där alla eldar med kol eller ved?

Visstja, ytan min är drygt 120 kvm fast egentligen är den ju flexibel:)

« Senast ändrad: 14 sep-08 kl 16:12 av Max_K »
Signatur: Min mormor hette Signe.

solstrimma

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 okt-08 kl 23:04 »
min far har precis fixat solvärmepanel på taket och det ger på sommaren både värme och varmvatten.
på vintern stöts det automatiskt i med pellets upp till den grad som far min har ställt in att det ska vara i huset+varmvatten.
säg att solpanelerna på vintern klarar att värma huset till 12grader och pappa har ställt in att han vill ha 21grader inomhus, då ser systemet till att det blir 21 grader i huset genom att mata på med pellets...smidigt och underhållsfritt...det enda han behöver göra är att fylla på pellets och ta hand om aska.

hajens

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 23 nov-08 kl 08:27 »
solstrimma>> din lösning låter väldigt bekväm, vad har du för årskostnad i uppvärmning samt vad kostade installationen av ditt värmesystem. Storlek på huset är också av intresse såklart. Anledninge till att jag undrar är att vi letar hus och tittar på ett stooort ett med direktel. Och vill försöka hitta ett vettigt system som kan passa utan idiotmycket arbetet. En medelväg med andra ord.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Perpetum

« Svar #13 skrivet: 24 nov-08 kl 20:28 »
Hej

Om ni tittar på ett stort hus med direktel så är 1 eller 2 luft/luft värmepumpar den billigaste lösningen. Men då kvarstår varmvattnet, det  finns det många lösningar på. Vattenmantlad kamin, solfångare, nordenberedaren. Pellets passar bäst mot ett system med vattenburen värme. Man kan visserligen installera en pelletskamin, men det är lite svårt att få ut värmen i huset.

Själv har jag 2 små luftluftvärmepumpar och en solfångare som värmer varmvatten. Gör av med 8500 kWh per år. 300 kWh/sommarmånad och ca 900-1300 kWh en vintermånad.

MVH/Perpetum

hajens

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 29 nov-08 kl 14:47 »
vi tittar på ett jättehus (320 kmv), som har direktel. Vår plan är att bara bo i en del av huset till att börja med, och kanske sätta in en större kamin som provisorisk lösning. Sen känns just luftvärmepump och solfångare som en bra lösning.

VI e bara lite rädda att de kommer kosta skjortan med uppvärmningen innan man installera nytt värmesystem.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser