Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torvströ  (läst 814 gånger)

sofiaho

Torvströ
« skrivet: 28 aug-08 kl 17:09 »
I en kanintråd nämndes torvströ och för att inte förstöra tråden tänkte jag att jag kan starta en ny tråd här istället.

Jag har degus och normalt går de på toa-lätt (papperspellets) vilket funkar jättebra tycker jag. Det är dock dyrt och jag är tveksam till att blanda ner det i jorden (som verkligen behöver förbättras - tung lerjord som tycks totalt näringsfattig), men där kanske jag har fel.

Då vi inte hade toalätt hemma senast och det var slut i butik köpte vi vanligt spån, men jag tål det dåligt och det rinner i ögon och näsa om jag är nära burarna en längre tid.

Men så nämndes torvströ och genast börjar jag fundera på om det kanske vore något. Hur dammigt är det? Vad kostar det? Man kan köpa stora balar som igentligen används till häst va? Hur bra håller det lukten av kiss borta? Och hur glad skulle min rabatt bli på en skala om man grävde ner den använda torven? ;)
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Sia

• Dalarna
SV: Torvströ
« Svar #1 skrivet: 30 aug-08 kl 21:50 »
Din rabatt skulle bli jätteglad men jag tror att din dammsugare skulle gråta blod ;D
Det dammar extra mycket om man är en liten degu som krafsar runt i det.
Det ska finnas nån tråd bland hönstrådarna där det står om torv.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-08 kl 09:56 »
Jaa det dammar rätt så mycket, har du degusarna inne så kommer ditt hem att få ett lager av mörkt damm över sej.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

sofiaho

« Svar #3 skrivet: 31 aug-08 kl 17:58 »
Ok, tack så mkt för den hjälpen! De bor inne i vardagsrummet, så även om jag skulle kunna tänka mig att leva m mörkt damm om det var ett bra bottenströ, skulle nog aldrig min sambo gå med på det! :)

Vi får hålla oss till toa-lätt så länge...
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare (1 dolda)
sökaren men hur, mess59

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser