Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  70-100 stängsel, vilken hönsras passar ??  (läst 3064 gånger)

malinsandberg

• Skåne
70-100 stängsel, vilken hönsras passar ??
« skrivet: 27 aug-08 kl 22:36 »
Hej!
Jag är alldeles ny här. Har inte ens några höns än, men det är just det min fråga gäller. Jag har en gammal bod som jag tänker göra om till hönshus, en trevlig och varierad trädgård som tyvärr finns i ett villaområde, en önskan att skaffa några få skånska blommehönor (=3-5 st), och ett löfte från miljö- och hälsoskyddsnämnden i  min kommun om att hålla högst fem hönor, men ingen tupp.
Min fråga är som följer: vet någon här hur högt stängsel man bör ha för att hålla blommehönor på tomten? Vi har redan inhägnat med voljärnät (för vår dansk-svenska gårdshund = skånsk terrier ) på ca 70-100 cm. Söderut finns kilometer efter kilometer med åker där det oftast odlas råg eller vete, (som jag tror att höns är intresserade av), och ibland sockerbetor eller ärtor, (som jag gissar att hönsen inte bryr sig lika mycket om). Österut har vi en granne, men också en ca 180 cm hög och tät ligusterhäck, och västerut har vi både voljärstängslet och diverse buskar som gräns; spinossissimarosor, fläder, jasmin...
Finns det någon som har erfarenhet av blommehöns som kan säga hur högt de kan flyga? Tar de sig över ett stängsel på 70-100 cm om de vill det? Räcker det att hunden vaktar dem, eller kan vi inte låta dem vara ute utan att själva hålla uppsikt då och då, även om vi inte har rastgård med tak och högt stängsel?????
Finns det kanske någon som har erfarenhet av någon annan hönsras som verkar fungera med våra önskemål? Vill få ägg till husbehov och trevligt och tåligt sällskap.
/Malin
malinsandberg

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: 70-100 stängsel, vilken hönsras passar ??
« Svar #1 skrivet: 27 aug-08 kl 23:56 »
Jag skulle nog säga att så gott som samtliga hönsraser kan flyga över ett stängsel på 70-100 cm och för just blommehönor torde det inte vara något problem alls. Mina flög över (med mellanlandning på överliggaren) vår hönsgård med två meters stängsel innan vi satte nättak över det.

Förutom just flygförmågan låter det som om blommehönorna fyller dina önskemål. Det är väldigt trevliga hönor tycker jag, fina, nyfikna, orädda och sällskapliga.

Tyngre (större) raser flyger sämre, men kommer säkert över ett meterstaket om de vill det. Silkeshöns kanske inte kan det? De har ju inga riktiga fjädrar, vet för övrigt inte något om dem.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Knopparp

• Halland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-08 kl 10:30 »
Ett tips är ju att vingklippa dem!
Du kan ju bara tunna ut bland vingpennorna så de inte täcker och ger flygkraft men ändå ser ut som de är oklippta... Så har jag gjort med mina blommehönor och de kan inte flyga speciellt högt nu.
På så sätt slipper du ju byta det stängsel som redan sitter...  :P
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

malinsandberg

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 aug-08 kl 21:06 »
Tackar för svaren. Jag tittar på andra hönsraser för att se om jag hittar något lämpligt. Är just nu lite intresserad av t.ex. New Hampshire, Plymouth Rock eller Rhode Island Red. Någon som har erfarenhet av dessa raser?
Vill alltså helst slippa att göra nytt=högre stängsel.
Vingklippning är ju förstås ett alternativ, men det låter lite grymt tycker jag. Och kan man göra det så att det inte ser fult ut? Tar gärna emot tips på hur man bär sig åt.
malinsandberg

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
« Svar #4 skrivet: 31 aug-08 kl 19:32 »
silkeshöns flyger inte
de är söta och sällskapliga
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 31 aug-08 kl 19:34 »
Har Brahma, Stor kockin och Orpington som alla håller sig innanför 40-50 cm "stängsel".
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 31 aug-08 kl 19:38 »
Jag har/har haft plymouth rock, men bara tuppar och dem har jag bara gott att säga om!

De är fina, snälla och trevliga. Deras galande är vackert och djupt och de är duktiga tuppar som tar hand om hönorna.

Vår gammeltupp är en plymouth rock och han har varit en himla fin make åt sina lohmann fruar. Vi köpte fem dagsgamla plymouth rock kycklingar i förhoppningen att få såna fruar åt Rocky, tyvärr dog två med en gång och de som växte upp var tre tuppar...

Sen köpte vi en del lite mindre raser och bestämde oss för att inte ha stora tuppar kvar, jag har sett att lohmann hönorna inte far väl av att ha en sån bastant make så tyvärr ska han (och hans tre 'söner' få sluta sina dagar nu snart...

Du kan få dem gratis om du vill... Men det är som sagt bara tuppar...

Jag har aldrig testat att hålla dem innanför ett litet lågt stängsel, kanske det går, de är inte lika nyfikna som blomme- och leghornshönsen. De kommer i alla fall upp på sittpinnar som sitter på lite över en meters höjd på kvällarna...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser