Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förbannad  (läst 10032 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Förbannad
« Svar #40 skrivet: 15 sep-08 kl 15:47 »
Normalt kostar det mellan 500 och 900 kr per timme plus moms för att anlita en arkitekt. Har han skissat ett alternativ för att sedan rita upp ett förslag så kommer man nog lätt upp i 3000 kr, tyvärr…

Kolla först hur arkitekten specificerat räkningen så att du ser vilka kostnader han räknat in. Förhoppningsvis går det att pressa ner någon del av räkningen.

Citera
Han ritade nämligen ett hus som inte ens i närheten motsvarade vad jag hade önskat. Min mamma hade ritat en ritning på hur jag ville att huset skulle se ut (skalenlig!) men han struntade fullkomligt i den och ritade helt efter eget huvud.

Försök att trycka på detta när du pratar med honom ang kostnaderna.

Jag hoppas att det ordnar sig för dig.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Attes matte

• Jämtland
« Svar #41 skrivet: 24 sep-08 kl 21:27 »
Uppdatering...

Miffo-"arkitekten" har avskrivit fakturan.  ;D

Kan oxå tillägga att densamme är i blåsväder härikring pga ett tvivelaktigt bygge... Skönt att inte behöva ha med honom att göra nåt mer.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #42 skrivet: 25 sep-08 kl 14:13 »
Grattis det måste ha känts otroligt skönt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #43 skrivet: 25 sep-08 kl 18:50 »
Japp!

Egentligen skulle det varit lite kul att fråga honom var han hade tänkt att jag skulle ställa soffan och tv:n, men... Jag bara skrattar åt eländet och skiter i honom i fortsättningen.

/Sara

teufel

« Svar #44 skrivet: 08 okt-08 kl 23:54 »
Gratulerar till "vinsten"!  ;D

Angående advokater - de flesta seriösa advokater och jurister arbetar gratis en timme eller så, för att de ska kunna sätta sig in i ett ärende och se om man har någon rimlig chans att vinna, eller om det ens är lönt att anlita dem då deras arvode ju kan överstiga det tvistiga beloppet.

Vill man anlita jurist eller advokat finns det ju oftast rättshjälp i hemförsäkringen, men det är samtidigt en självrisk på det.
Men som sagt, en seriös advokat/jurist kan hjälpa en att räkna på det om man inte vill eller orkar göra det själv.

Mvh Patrick

Kajsa

• Blekinge
« Svar #45 skrivet: 09 okt-08 kl 20:39 »
Hej

Jag har läst hela tråden med intresse. Har varit i en liknande situation där vi förlorade så därför trycker jag det vore intressant att få veta vad det var som gjorde att han avskrev fakturan. Vilka argument använde du dig av?

Kajsa

Attes matte

• Jämtland
« Svar #46 skrivet: 10 okt-08 kl 00:22 »
Det var till slut mamma som skrev "klago-brevet" till honom, mest för att det var hon som haft kontakten angående hur huset skulle se ut och så... Hon skrev bara att hans ritning inte alls motsvarat det vi begärt och skrev oxå att vi var beredda att betala för tiden han lagt ner på att komma ut till gården. (Nånstans kring 700 spänn tror jag hon skrev att vi var villiga att betala.)
Han skrev ett jättesnäsigt brev tillbaka där han sa typ att hon bara sagt att vi velat ha ett ritningsförslag, och att huset han ritat minsann varit en jättebra ritning.  ???  ::) Och sen nåt översittar-tjafs om att vi nog skulle behöva alla pengar vi kunde skrapa ihop för att bygga mitt hus och fick det att låta som han gjorde en välgärning genom att avskriva hela fakturan.  >:( Han är en idiot, det är ju bara att konstatera. Han har säkert fullt upp att försvara det bygge han blivit anmäld för, så han hade nog inte tid att lägga ner nån energi för våra futtiga småslantar.  ;)
Att han sen titulerar sig "arkitekt" borde han anmälas för. Han är inte arkitekt. Han har bara jobbat för ett företag som levererar färdiga hus.  ::)

Det är som sagt väldigt skönt att vara av med honom...

/Sara

teufel

« Svar #47 skrivet: 10 okt-08 kl 09:39 »
Tyvärr är Arkitekt inte en skyddad yrkestitel, så vem som helst kan få kalla sig det.
Här kan man läsa mer om det:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_yrkestitel

Mvh Patrick

Attes matte

• Jämtland
« Svar #48 skrivet: 10 okt-08 kl 10:37 »
Alltid intressant med wiki-länkar...  ;)

Detta stod under arkitekt...

"För att uppnå detta måste en arkitekt förstå en byggnads uppbyggnad och konstruktion, samt dess anknytning till platsen, undersöka hur människor använder sig av byggda miljöer och det samband som finns därimellan."

Det "kravet" uppfyllde han inte...  ;D

/Sara

teufel

« Svar #49 skrivet: 10 okt-08 kl 11:22 »
Nej, absolut inte.

Och det här läser jag från www.arkitekt.se:

"När du anlitar en arkitekt förväntar du dig en professionell och engagerad arbetsinsats. Du förväntar dig också att arkitekten ska kunna väga samman krav och önskemål, ibland kanske till och med motstridiga sådana, till en fungerande helhet. Du hoppas att arkitekten med sin erfarenhet och förmåga att se samband ska komma med förslag som ger dig ett mervärde, det lilla oväntade eller lösningen som du inte reflekterat över eller trodde var möjlig.

Alla dessa förväntningar och förhoppningar ska du ha när du anlitar en arkitekt. Av dig förväntar sig arkitekten i gengäld att du är en engagerad beställare, som aktivt intresserar dig för arkitektens arbete och har en tät dialog med arkitekten."

hönspappan

« Svar #50 skrivet: 10 okt-08 kl 17:29 »
"Arkitekt SAR/MSA" eller "Arkitekt AIS" är det som man skall hålla utkik efter.

Innebär att man faktiskt har en arkitektexamen och något år erfarenhet av att arbeta som arkitekt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #51 skrivet: 11 okt-08 kl 10:49 »
Nej, absolut inte.

Och det här läser jag från www.arkitekt.se:

"När du anlitar en arkitekt förväntar du dig en professionell och engagerad arbetsinsats. Du förväntar dig också att arkitekten ska kunna väga samman krav och önskemål, ibland kanske till och med motstridiga sådana, till en fungerande helhet. Du hoppas att arkitekten med sin erfarenhet och förmåga att se samband ska komma med förslag som ger dig ett mervärde, det lilla oväntade eller lösningen som du inte reflekterat över eller trodde var möjlig.

Alla dessa förväntningar och förhoppningar ska du ha när du anlitar en arkitekt. Av dig förväntar sig arkitekten i gengäld att du är en engagerad beställare, som aktivt intresserar dig för arkitektens arbete och har en tät dialog med arkitekten."

Gud va roligt... Jag skrattade så tårarna rann!  ;D Snacka om att detta var så långt ifrån vad han gjorde som man nånsin kan komma!  ;D  ;)

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 2 användare
kretslopp, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser