Jag lånade din bild och ritade in hur jag hade gjort..Jag utgår från att det lutar en aning bort mot andra knuten på huset och att det då går att bli av med vattnet däråt, om det är en synvilla och det i själva verket lutar häråt så är det bara att vända på pilarna

Man skulle kunna tänka sig att dränera omedelbart nedanför sluttningen, men jag nisstänker att det är mängder med sten där och blir svårt att få ner nån slang. Så jag hade lagt en dräneringsslang utmed huset, så djupt som du har möjlighet att få den med tanke på att kunna bli av med vattnet nånstans, detta är den tjocka röda linjen. Ovanför slangen fyller du med ett väl dränerande material, typ singel eller grovt grus, ända upp till ytan och ut till ungefär den streckade gröna linjen. Och om det är en källarvägg så ska den ju målas med asfalt/tjära eller om du vill kosta på nån form av sån här matta som finns nu.
Sen bör du försöka få till en liten svacka längs med den tjocka bruna linjen, och lite sluttning från huset mot denna svacka, enligt dom små lila strecken...
Då borde det kunna klara sig rätt bra sen..Hur är avrinningen från stuprännan anordnad?