Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garvning av fiskskinn  (läst 21927 gånger)

sussa

• odlar, odlar och odlar!
    • Värmland
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #20 skrivet: 08 jun-06 kl 14:53 »
Hej
Läste vad ni skrivit om garvning av fiskskinn samt det som stod i tidigare Åter tidningen om fettgarvning. Jag provar just nu att garva gäddskinn. Är det någon som har provat det och kan dela med sig av tips. Jag vill behålla fjällen men det verkar svårt då de faller av under bearbetning. Kanske det inte går att garva gäddans skinn? Föreställde mig annars att det kunde bli snyggt men...

/Sussa

Efter regn kommer sol :)

Filip Skräplund

« Svar #21 skrivet: 08 jun-06 kl 15:04 »
NY BOK OM FISKSKINNSGARVNING: Fiskskinn garvning och sömnad

http://home.swipnet.se/lottastannery/bok.htm
« Senast ändrad: 08 jun-06 kl 15:05 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sussa

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 08 jun-06 kl 18:57 »
Jag har beställt boken men tar boken upp gädda då?
/sussa

Filip Skräplund

« Svar #23 skrivet: 08 jun-06 kl 19:07 »
Det får du väl se när boken anländer.  ;)

Jag har inte läst den.

Men jag har hennes gamla bok liggande nånstans.

Inte för att jag tänker garva skinn.

Men jag samlar på böcker.
« Senast ändrad: 08 jun-06 kl 19:09 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 08 jun-06 kl 19:14 »
"De fiskar som bidrar med sina skinn är främst lax, sik, gädda, lake, forell eller flundra men favoritfisken för dem båda är lax, gädda eller lake."

tar alldeles säkert upp gädda!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

sussa

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 08 jun-06 kl 19:48 »
Bra!!
Då inväntar jag boken.
/sussa

sussa

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 22 jun-06 kl 08:54 »
Tänkte bara berätta att jag fått boken och den var bra. Läsvärd.
Lak-skinn såg hemskt snyggt ut. Det ska jag också prova.
Jag har just sytt ett armband av gäddskinn enligt Lotta R beskrivning.

manna

• -
« Svar #27 skrivet: 04 jul-06 kl 20:37 »
Men jag samlar på böcker.

Så sympatiskt!  ;D

... och jag som tidigare tyckt att det verkar olönt att garva fiskskinn, har blivit väldigt nyfiken. Kanske skulle ta och beställa lite böcker...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 02 aug-07 kl 10:17 »
Hej!
Ber om svar snarast!!!

Jag är ny här så jag undrar:

Jag har köpt en Ål och ska garva den. Skinnet har legat i vatten under natten och nu i såpavatten för att få bort lite mer av slemmet utanpå.
Frågan är
Är det bäst att uringarva det?
Vilken blandning ska man ha?  
Hur mycket urin behövs?
Är det bäst med manligt urin?

Läste i Lotta Rahmes bok att det skulle vara urin från ammat småbarn eller ungdom...
Har fettgarvat tidigare och vet inte om det är bättre på ål än uringarvning.

Ska skinnet skäras upp så det blir plant eller kommer garvningen åt även på insidan?
Ålskinn ska ju vara väldigt täta har jag läst.

Hur gör man om man vill sy ihop det med senor?
Vilka sorters tar man då? Hur får man tag i dem?
Hur gör man senor jämna och så långa som möjligt?

Dem ska tydligen  kunna göra det tätt och senor ska visst kunna svälla.

Kan man ha på mjöl även på fiskskinn?
Har någon av er gjort föremål som ska vara plana i fiskskinn?
Jag klädde en framsida av ett block men fick skarva laxskinnet (lade det på varandra) kan man sy i det innan det torkat helt eller är det bättre att spänna fast det och sy efteråt när det är torrt och naturligtvis färdiggarvat? Eller ska man mjukgöra helt innan man sätter dit det? Hur får man dem helt plana???
Jag tycker att laxskinn blir så ojämna i kanterna  liksom vågiga så de inte ligger plant längre, när de är mjukgjorda lite mer...
Har ni erfarenheter av Ål och annan fisk så SKRIV!!!

Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Guld

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 05 aug-07 kl 23:20 »
Hej. De skinnen som jag har garvat har blivit ganska mjuka  :D Jag antar att du har uringarvat skinnet?  Prövade själv det men jag blev aldrig nöjd med resultatet.. skinnen blev ungefär som du beskrev.. som skrynkligt papper..  Nu  fettgarvar jag skinnen istället. skinnen blir mjukare och finare( tycker jag!) vill du så kan jag berätta hur jag gör..?  
Har svårt att tro att ditt laxskinn kommer att bli bättre, men jag kan ha fel. Kanske någon annan här har något tips?
 mvh simon

Vet du vad man har för färg eller naturligt ämne som gör skinn röda eller lila eller indigoblå?
Jag har växtfärgat ullgarn en vecka i dalarna 1983 och minns inte vad man tog för att få dessa färger? Kommer bara ihåg något om en lus som lever på kaktusar i Latinamerica någonstans och när man krossade dem skulle det bli ett starkt rött pigment.
Vad kan man ha istället om det är svårt att få tag i???
Guld
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

sivan48

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 05 aug-07 kl 23:55 »
har laggt detta inlägg på ljugarbänken, men addar det här oxå...
...Bortsett från att lägga fiskrenset i varmkomposten,
kan man ju experimentera att göra nått av fiskben
(som dom gjorde i programmet hajk från 1984)

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=531965
« Senast ändrad: 05 aug-07 kl 23:56 av sivan48 »

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #31 skrivet: 06 aug-07 kl 00:23 »
Jag vill minnas att lusen heter koschenill (reserverar mej för felstavning). Krapprot ger röda färger på ullgarn, fiskskinn är inte min påse...

Guld

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 07 aug-07 kl 00:44 »
har laggt detta inlägg på ljugarbänken, men addar det här oxå...
...Bortsett från att lägga fiskrenset i varmkomposten,
kan man ju experimentera att göra nått av fiskben
(som dom gjorde i programmet hajk från 1984)

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=531965

Jag kunde inte se länken tyvärr och inte söka den på SVT heller... får försöka kolla den en annan dag...

Guld

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 07 aug-07 kl 00:48 »
Jag vill minnas att lusen heter koschenill (reserverar mej för felstavning). Krapprot ger röda färger på ullgarn, fiskskinn är inte min påse...
Hr ser Krapprot ut? Kan man köpa sådant på apotek? Ja, du förstår säkert att jag är novis i detta... Koschenill tror jag du har rätt i att det heter. Var får man ta i det? Färgen ska användas på fiskskinn så jag är inte säker på om dem ska betas som om det vore ullgarn...Någon som vet??? Tänker fettgarva dem föst och sedan färga dem för att få klarare resultat, har läst att de ska bli det då...
Tack för svar för övrigt.
Guld

sivan48

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 07 aug-07 kl 11:02 »
tror att det lyckas för de flesta...nedanstånde länk kan jag inte få att funka heller ,kanske nån kan hjälpa?

http://svt.se/?d=296628a=531965-SVTPlay-Windows Internet Explorer
kanske du kan kopiera o klistra in den första länken jag gav(ibland måste man ju pula litegrann,o rätt var det är så funkar det?)

Guld

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 07 aug-07 kl 23:39 »
Hej!
Lyckades efter mycket om och med att se filmen om fiskbenstavlorna och även lite mer om vad man kan göra med olika fiskskinn, både skor och hatt och annat...
Tack för länken...kul.

Sommartorparn

« Svar #36 skrivet: 22 okt-07 kl 14:43 »
Den här länken från finlandssvenska TV berättar om garvning av fiskskinn. Med hjälp av sälgbark.
http://matochfritid.yle.fi/hobbyartikel.php?id=1969

Guld

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 23 okt-07 kl 00:28 »
Hej
Läste vad ni skrivit om garvning av fiskskinn samt det som stod i tidigare Åter tidningen om fettgarvning. Jag provar just nu att garva gäddskinn. Är det någon som har provat det och kan dela med sig av tips. Jag vill behålla fjällen men det verkar svårt då de faller av under bearbetning. Kanske det inte går att garva gäddans skinn? Föreställde mig annars att det kunde bli snyggt men...

/Sussa

Har sett bild på garvat gäddskinn, det var på en keps i Lotta Rahmes bok tror jag... så visst går det däremot tror jag att du måste lägga ner det fär med att ha fjällen kvar, endast uringarvning skulle funka för då gnuggar man ju inte lika mycket med det däremot behöver man ju ändå mjukgöra om det ska kunna få en bra form och då ryker fjällen likväl. Mna kan kanske låta uringarva skinnet och sedan låta det torka sakta i rumstemperatur på en plastform eller som jag brukar göra stryka ut det på torkskåpets utsida geivetvis utan att ha värmen på inuti. Skinnet blir plant och kan lätt förvaras tills man vill och har tid att mjukgöra det. DÅ behöver man bara fukta upp det igen. Efter fettgarvning måste man ju tvätta ur skinnet, så härsket det har jag svårt att tro att det blir... Prova annars att ta och garva med te, inget extra fett och inget härsknar...alal glada :) Lycka till!

Guld

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 23 okt-07 kl 00:32 »
Ursäkta! Mina fingrar gör som de vill... :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser