Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galten käkar upp all mat..  (läst 2163 gånger)

louise

• Gäst
Galten käkar upp all mat..
« skrivet: 23 aug-08 kl 10:16 »
Jaha, då släppte jag ihop galten å suggorna. Han äter upp all mat  och skrämmer iväg tjejerna. Nån som har smarta lösningar?

Jag har en fålla dit de två minsta suggorna kan gå in och vara ifred, men den största suggan får fortsätta slåss med Boris om jag inte kommer på nåt smart. Å de två minsta kommer ju växa till sig, så modellen håller inte i evigheter, även om det säkert går det närmsta halvåret, kanske ett helt år.
« Senast ändrad: 23 aug-08 kl 10:20 av Lollo »

ingvar2

• Gäst
SV: Galten käkar upp all mat..
« Svar #1 skrivet: 23 aug-08 kl 11:13 »
Om du har möjlighet att fixa en egen hage åt honom så är det bättre, det är även det naturliga, eftersom galtar i det fria ofta lever ensamma.

Tycker det är hopplöst att ha dom tillsammans, bl.a just pga maten som han tar från dom, ofta blir galten överfet och kan sen inte betäcka. Du får även bättre brunst på suggorna om du får en överaskningseffekt när dom träffar honom...

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 aug-08 kl 11:40 »
jamen han ska ju betäcka dem, det blir en aning svårt om de inte har närkontakt..

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 23 aug-08 kl 11:49 »
Min erfarenhet säger att han delar med sig med tiden. Vår var glupsk första tiden, men ingen sugga har blivit utan mat. Pröva att ge dem i varsin hink om det blir problem. Tänk bara på att servera två hinkar extra så alla kan hitta en egen hink utan att slåss.
Vi separerar bara galten under den tiden vi väntar kultingar eller inte vill ha några betäckningar.
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 aug-08 kl 11:58 »
Idag fick jag ge dem extra mat på ett annat ställe och det gav väl suggorna en chans, men han sprang ju mellan ställena och körde bort dem.  Vore ju fint om han lugnar ner sig.. Just nu ligger han helt utslagen på matplatsen medan suggorna går å letar rester.. Han har nog fått i sig fyra ggr dagsbehovet nu på förmiddagen.

ingvar2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 aug-08 kl 13:41 »
Jomen du släpper ju in han där när suggorna brunstar, då har han annat att tänka på än mat :) sen om han är där nån vecka tills dom är betäckta och då stjäl lite mat för dom är ju inte så farligt.
Våra galtar har aldrig lugnat sig med maten, tvärtom, när dom blir riktigt stora så skrämmer dom bort både folk och fä, men det är ju iofs vanliga raser, dom blir ju lite större...

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 aug-08 kl 15:24 »
jag kan inte se när de brunstar, det är därför galten får gå där tills de behagar förlusta sig:-)

suggemor

« Svar #7 skrivet: 23 aug-08 kl 21:32 »
när en sugga har ståreflex kan man i prinsip sitta på henne, de brukar även springa även springa runt och hoppa och rida på varandra och är även röd och svullen i vulvan du kan inte missa en bra brunst. Lycka till med dina suggOr och små grisar

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 aug-08 kl 21:51 »
jag har glott på grisfittor i över ett år, har aldrig sett nån skillnad. Inte ens när min ena red och uppenbart var brunstig. Det är väl ståreflexen jag inte testat än. Hur gör jag?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 23 aug-08 kl 21:57 »
jag har glott på grisfittor i över ett år, har aldrig sett nån skillnad.
Det är tur det inte är ett forum för lesbianer  ;D ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 23 aug-08 kl 22:50 »
Ha galten med suggorna några veckor sen kan du ha honom för sig själv. Då bör han rimligtvis ha betäckt alla. Har du galten med suggorna så riskerar han bli för fet och lat samt suggorna får inte den näring de behöver för sina kultingar som växer i deras mage.

En galt behöver inte gå med suggorna hela tiden. De gör inte det i naturen heller då galtarna håller ihop i flock samt suggor med gyltor samt deras kultingar i en flock. Galtarna dras bara till suggorna när det är dags för brunst.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 aug-08 kl 23:01 »
jag har aldrig haft nåra planer på att ha honom i´hop med dem längre än att jag är säker på att han gjort sitt jobb. Dvs en betäckning och sedan vänta å se om de brunstar om.

suggemor

« Svar #12 skrivet: 03 sep-08 kl 16:29 »
en fuktig och röd vulva kan du inte missa , om du kan sitta på henne och hon står blick stilla så känner du att hon skjuter rygg. Har dom galt hos sig ett par dagar så ta den i från galten så de får sukta lite då brukar de komma efter några dagar.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 sep-08 kl 20:47 »
tro mig, jag kan missa en svullen vulva/mina grisar brunstar osynligt.

Men senaste rapporten är nog att lillsuggan och kultingen (är det möjligt vid 5 mån ålder!?) brunstade nåra dar i början med galten, men inte storsuggan.

Kultingen sprang mest undan för galten och jag hoppas verkligen att han inte betäckt henne!

Men inte en enda betäckning har jag sett.. så hur vet man om han gör sitt jobb..?

ingvar2

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 sep-08 kl 23:59 »
Ibland så ser man aldrig att dom håller på, men sen är suggan lik förbaskat dräktig :) Så dom verkar göra det i smyg...  Lillgrisen kan väl mycket väl både ha varit brunstig och blivit betäckt..men det märker du nog om några veckor när det är dags för brunst igen..

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
Vallheden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser