Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reservdelar till en Nuffield -61:a?  (läst 6489 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Reservdelar till en Nuffield -61:a?
« skrivet: 22 aug-08 kl 18:51 »
Morsning.
Jag har fått ett erbjudande om en traktor Nuffield 342 DL av 1961 års modell.. Den är av bilderna att dömma i rätt storlek för mig men jag undrar om man bör köpa en Nuffield-traktor övrhuvudtaget..?
Min primära tanke var att köpa en Grålle eller Volvo T22/24 eller liknande.. Men jag kan likagärna köpa en Nuffiled om det nu går att få tag i reservdelar när den går sönder..

Någon traktorfanatiker som vet?

Filip Skräplund

SV: Reservdelar till en Nuffield -61:a?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-08 kl 19:15 »
Jag har haft några gamla Nuffar för länge sen, en 10-60 och en 4-65.
Det är inga höjdartraktorer vad gäller kvalitet, vissa av dom hade problem med att fodren sjönk så att det läckte in kylvatten.
Jag råkade ut för det med 4-65:an.
En del annat också som jag helst vill förtränga.
Dom är inte så dåliga som Ursus, men goda exempel på dekadent BMC-kvalitet.

« Senast ändrad: 22 aug-08 kl 19:49 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 aug-08 kl 19:21 »
Ok, den informationen räcker för mig!  ;)
Mer problem än nödvändigt behöver jag inte köpa in till gården..

ingvar2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 aug-08 kl 11:19 »
Nej, det finns ju så mycket traktorer till salu, så köp en mer vanlig modell..kanske nån BM eller en Ferguson av någon sort...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 aug-08 kl 15:46 »
Japp, blir jag bara av med min IH nu så har jag nog bestämt mig för en Grålle..

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 25 aug-08 kl 15:56 »
Hur är det med priserna på Grållar nuförtiden, såna har ju blivit poppis hos alla möjliga, inte bara småjordbrukare.
Och Volvo lär vara övervärderade, tycker iaf en del.
Jag skulle hellre välja en MF 35 än en Grålle, den är stadigare, starkare och har ingen "kultaura", ännu.
Kanske den bästa traktor som byggts.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 aug-08 kl 17:23 »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 aug-08 kl 20:49 »
Hur är det med priserna på Grållar nuförtiden, såna har ju blivit poppis hos alla möjliga, inte bara småjordbrukare.
Och Volvo lär vara övervärderade, tycker iaf en del.
Jag skulle hellre välja en MF 35 än en Grålle, den är stadigare, starkare och har ingen "kultaura", ännu.
Kanske den bästa traktor som byggts.
jag tycker att det varierar väldigt mkt på vad man får i "Grålle-väg" för 10 000:-
Man kan hittat fräscha grållar för allt mellan 6000:- och 25 000:-, jag siktar på c:a 10 000:-  om det nu blir så att jag får sålt IH:n

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 25 aug-08 kl 21:12 »
Det var ju du Mårten som frågade förut vad som är minsta traktorstorlek för en löspress med vagn.
Sånt kan du glömma med en Grålle, den är för klen, och för lätt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 aug-08 kl 21:27 »
Jo det har jag insett.. Men det går ju dra pressen och balvagnen var och en för sig.. Det får gå det med.  :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 aug-08 kl 22:08 »
Fast ska jag vara ärlig så är jag EXTREMT vacklande i traktorbytet.. Jag inser ju att med en mindre traktor så kommer jag att få köra över fälten dubbelt så många gånger vid pressningen och därmed minskar ju chanserna att man får in höet om vädret inte är perfekt.. Men å andra sidan så behöver man slänga ut iaf 15 000-20 000:- till om man ska ha ett par pallgafflar, skopa, liten plog, såmaskin, harv, vält... Med dessa utgifter i åtanke så skulle ju en försäljning av IH:n ge ett välkommet överskott..  :)

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 25 aug-08 kl 23:09 »
Ett annat aber med Grållen och andra veteraner är att dom saknar kopplingsoberoende kraftuttag, kraftuttagsaxeln stannar alltså när man trampar ner kopplingen.
Kan vara rätt enerverande när man t ex pressar hö .
Förr när man använde bogserade tröskor gällde det att vara snabb vid växlingarna, men där fanns å andra sidan en del levande kraft som höll tröskan snurrande ett tag, det gör det inte i löspressar.

Ytterligare en sak är att det kan vara svårt att hitta tillräckligt lätta harvar åt Grållen.
Den klarar knappast mer är en tvåaxlad harv, en treaxlad gör att tyngdpunkten kommer för långt bak och framhjulen går i luften när man hissar upp harven.
Samma sak med plogar, en vanlig tvåskärig 14 tumsplog är nog på eller tom över gränsen vad den klarar att lyfta, det kan gå tungt när plogen är i jorden.

« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 00:04 av Filip Skräplund »

ingvar2

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 aug-08 kl 00:31 »
Ja, och dessutom vill jag minnas att Mårten har en hel del mark som han tänker sig att plöja så småningom, och då tycker jag grållen blir för liten om det ska bli nåt gjort. Nä, en BM 430 tror jag vore en lagom traktor för dig, då har du också en hyfsat modern hytt som du kan spendera många timmar i... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser