Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  golvvärme i toalett  (läst 1495 gånger)

Digger

golvvärme i toalett
« skrivet: 21 aug-08 kl 21:49 »
Har i dag en gillestuga under toaletten, som ska bli garage snart igen, men skulle det funka att lägga ett vattenburet element i taket och klä in den så jag får golvvärme i toan ovanför? Och vad talar emot den iden?

Har ju vardagsrum ovan pannrummet, och det känns att det blir varmt i golvet. Har betongbjälklag
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: golvvärme i toalett
« Svar #1 skrivet: 21 aug-08 kl 22:41 »
Borde funka bra. Men det inklädda elementet kommer troligen att lämna ifrån sig ganska varmt returvatten. Det kan påverka hur bra du kan utnyttja din ackumulator. Men det blir nog inte så allvarligt. Idealet är att det skall gå så kallt vatten som möjligt tillbaka till ackumulatorn. Fast du har kanske ingen ackumulator? Du kan kanske ansluta ett annat element efter det inklädda elementet? Kanske skulle räcka med lite inklädda rör under golvet?

Annars är det nog en enkel, smart och smidig lösning.

Digger

« Svar #2 skrivet: 22 aug-08 kl 21:17 »
har 1500 liter acktank. Tror minsann att detta blir mitt höst projekt.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

sama

• Renovering av trähus
« Svar #3 skrivet: 22 aug-08 kl 21:53 »
Försök att få till en avluftning på elementet så du inte får en massa luft som fastnar där. Det kanske funkar med den vanliga avluftningen på elementet om det finns en sådan om du ser till att montera det så den kommer högst upp. Och så måste man kunna komma åt att avlufta också förstås, men det kanske du hade tänkt på.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Tummelisa

« Svar #4 skrivet: 22 aug-08 kl 22:31 »
Ute och "cyklar" kanske, men går det verkligen att lufta ett element som ligger plant och inte står upp - luften stiger ju uppåt   ??? :-[ ?! 
Likaså kan man ju lägga tunna värmeslingor under klinkers på toalettgolvet men det blir oftast dyrt.

Har ett billigt och enkelt förslag och det är att köpa en "skummatta" i plast som du själv skär till och lägger på toalettgolvet - både snyggt och varmt/mjukt att sätta fötterna på.

I all välmening / Tummelisa
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser