Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med höns som inte värper?  (läst 8658 gånger)

AnnaSv

Vad göra med höns som inte värper?
« skrivet: 21 aug-08 kl 15:56 »
Ja vad gör ni med hönorna som inte värper längre? Slaktar ni dem eller?

fjäderfän

SV: Vad göra med höns som inte värper?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-08 kl 20:18 »
tyvärr så åker dom varför fodra djur som inte gör nån nytta?
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Vurre

« Svar #2 skrivet: 21 aug-08 kl 21:52 »
Om hon bara ruggar och sen kommer igen med äggen får hon väl vara kvar. De flesta höns håller ju upp med värningen en period när de byter fjädrar. En som är ständigt lika gul om bena åker i grytan.
snus? vad är priset på en pris?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 21 aug-08 kl 23:02 »
Om hon bara ruggar och sen kommer igen med äggen får hon väl vara kvar. De flesta höns håller ju upp med värningen en period när de byter fjädrar. En som är ständigt lika gul om bena åker i grytan.

Gul om benen?

Hur lång tid brukar det ta för hönorna att rugga klart innan de börjar värpa igen? Vi har en lohmannhöna som blev halvkal nu i slutet av sommaren, slutade värpa och såg rätt hemsk ut. jag trodde hon hade löss eller något och gjorde väldigt många och noggranna kollar utan att hitta något, skyllde tuppen för att varit för hårdhänt etc. Nu har små fjädrar (som såg ut som igelkottataggar först) börjat växa ut men hon värper fortfarande inget och ser lite mager ut även om hon ser pigg ut för övrigt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vurre

« Svar #4 skrivet: 22 aug-08 kl 09:14 »
Gula om benen är hönor som inte gör av med färgämnet till äggula. Även om de går ute och äter grönt räcker inte färgämnet för att hålla benen gula. Jämför kulören på tuppens och hönsens ben.

Hur långt tid det dröjer innan en höna börjar värpa igen är svårt att säga. När vi hade höns brukade de hålla upp under midvinter-senvinter, men det var lite individuellt.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #5 skrivet: 22 aug-08 kl 09:19 »
Gul om benen....

Svårt med hönor som har svartgröna ben... ;)
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Prosit

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 22 aug-08 kl 11:59 »
Titta på kammen istället. En höna som värper har röd kam medan en som inte värper har blekrosa kam.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

AnnaSv

« Svar #7 skrivet: 22 aug-08 kl 12:08 »
Mina Maraner ruggar inte (ser jättefina ut) men de har inte lagt ägg på hela sommaren. De ska bara vara runt 2 år. Konstigt??? Mina Faverolle har också lagt dåligt med ägg men det kommer ett då och då i alla fall. De är också bara 2 år.....

Är det gott med gammal höna?

Vurre

« Svar #8 skrivet: 22 aug-08 kl 22:47 »
En höna som är två år är inte gammal. Kokt höns är jättegott, men de ska gärna koka el snarare sjuda i tre timmar. Höns ska plockas, hellre än flås då kan man fylla dem. Kolla recept från 1970 och tidigare, då kunde man det där med att laga höns.

Sia

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 22 aug-08 kl 22:56 »
Vad kan man göra då för att stimulera hönorna att börja värpa igen?
Nått med fodret? ljuset? isf. hur långa dagar ska dom ha?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Vurre

« Svar #10 skrivet: 22 aug-08 kl 23:08 »
Så här års behöver de knappast något tillskottsljus, inte heller några särskilda fodertillskott. Går de bara ute i grönskan så reder det sig nog. Annars stoppar man dem i grytan framåt hösten moch de komer att smaka underbart.

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #11 skrivet: 23 aug-08 kl 08:40 »
Prosit

Ja, DET ser jag och förstår. Har fyra hönskycklingar som kläcktes 7/4 i år, två av dem har KNALLRÖD kam, en lite blekare men bara lite och den fjärde helt blekfjesigt rosa. En av de med riktigt röd kam, tror att det är "Viktoria" har börjat värpa redan!!! Det är väl rätt tidigt, eller? Hon har värpt duktigt. Ett litet ägg varje dag sedan en vecka tillbaka!! Och de är sååååååå himla goda! ;D
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 23 aug-08 kl 15:51 »
Vad är det för sorts höna, Cissiluria? Den som har börjat värpa?

Jag har tre leghornshönor som kläcktes den nittonde april, jag har för mig att de börjar värpa rätt tidigt och iaf två av dem har röda kammar nu. Kanske är det dags för ägg snart? De är alltså arton veckor i dag (om jag räknat rätt).
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 23 aug-08 kl 16:40 »

Vissa hönsraser ska ha gula ben...

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #14 skrivet: 25 aug-08 kl 14:05 »
Rakadero... det är en hybridhöna... ser ut som en kopparmaran, borde också komma från en maran. Var svart med vit fläck i nacken, men hennes ägg är rosa? Det kan vara Olga också, hon är kolsvart också hybrid. Det är jätteretfullt, jag vet ju ännu inte vem av dem, det är som värper!*s* Har inte lyckats haffa henne!

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #15 skrivet: 25 aug-08 kl 16:49 »
Citera
hon är kolsvart också hybrid
Finns det svarta hybridhöns?
Du kanske menar att hon är en korsning?
Gotlandskaniner, genbank.

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #16 skrivet: 27 aug-08 kl 14:34 »
LM....

Citat från Lexin:

"Svenskt uppslagsord
hybrid [hybr'i:d ] hybriden hybrider subst.
blandform

Sammansättningar/avledningar
kaktushybrid
hybrid|form -en "

Följdaktligen... ja, det finns kolsvarta hybridhöns... Ex min Olga, som är en blandning, hybrid, mellan maran och welsumer.

Spättan

• Värmland
    • Övergården
« Svar #17 skrivet: 27 aug-08 kl 22:11 »
Jag har undrat om mina hönor, har en som jag köpte som fyra veckors kyckling i slutet på februari. Hon började värpa i början av sommaren ungefär, en fint litet ägg varje dag (nästan) hon är blomme. Sen har jag två Australorp och en dvärgkochin so är kläckta i mitten av april, den ena har väldigt röd kam men dem andra har knappt någon kam alls, de är lika gamla och jag tycker att det är dags att de börjar värpa snart. Hur kan det vara så olika mellan de två?
Dvärgkochinen ser man knappt heller någon kam på.

Sen har jag två Australorp, tre blomme och två blandras som är kläckta i slutet av maj, hur länge brukar det dröja innan dom börjar värpa?
Min första säsong som hönsägare, värper dem mycket mindre på vinterhalvåret?
Man och son och bebis på g. Norsk buhund som vaktar gården, katt i ladugården. 16 hönor och tuppar, allt från egenproducerat till Hedemora.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #18 skrivet: 27 aug-08 kl 23:12 »
Cissiluria...

Jag undrade om det finns svarta höns av det slag som allmänt brukar kallas för hybrider vilket inte är detsamma som vanliga korsningar...
men då vet jag vad du menade, tack för det! 
Gotlandskaniner, genbank.

Prosit

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 28 aug-08 kl 18:33 »
Jag har undrat om mina hönor, har en som jag köpte som fyra veckors kyckling i slutet på februari. Hon började värpa i början av sommaren ungefär, en fint litet ägg varje dag (nästan) hon är blomme. Sen har jag två Australorp och en dvärgkochin so är kläckta i mitten av april, den ena har väldigt röd kam men dom andra har knappt någon kam alls, de är lika gamla och jag tycker att det är dags att de börjar värpa snart. Hur kan det vara så olika mellan de två?
Dvärgkochinen ser man knappt heller någon kam på.

Sen har jag två Australorp, tre blomme och två blandras som är kläckta i slutet av maj, hur länge brukar det dröja innan dom börjar värpa?
Min första säsong som hönsägare, värper dem mycket mindre på vinterhalvåret?
Jag tänkte på de två där ena har kam och inte den andra: Kanske den ena är tupp? Dvärgkockin har väl ganska liten kam men när hon börjar värpa får hon säkert lite färg på den. Det är ialla fall bara fyra månader sedan april så du kan nog få vänta ett par månader till.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser