Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor som stannar kvar inne!  (läst 1102 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
Hönor som stannar kvar inne!
« skrivet: 21 aug-08 kl 15:06 »
Jag har ett gäng brahmor varav två stycken inte gärna lämnar hönshuset, Pannkake-Lisa och Omelette-Olga. Övriga lämnar både hönshus och hönsgård. Till saken hör att PL är en unghöna född i mars (eller var det maj?) och inköpt i början av juli. Omelette-Olga och två andra hönor + tupp togs till ett stall i höstas och fick gå fritt utifrån det stället eftersom de gärna satt ute oavsett väder. När tuppen dog i våras, djuren åkte ut på bete så tyckte jag att jag kunde flytta OO och de andra två till hönsgården. Den ena har kläckt fram en kyckling och flyttats till ett säkert ställe, den andra är en notorisk liggehöna och så är det OO kvar! De felsta dagar när jag kommer och öppnar hönsgården (så att mina vägbulor kan sticka ut och göra sitt jobb  ;D) möter gänget mig vid grinden, men PL och OO sitter kvar på sittpinnarna där inne. Ibland plockar jag ut dem och märker ingen aggression eller dyl från de andra!

Vad är det som händer och vad kan jag göra åt det?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Hönor som stannar kvar inne!
« Svar #1 skrivet: 23 aug-08 kl 12:40 »
Inga bra kommentarer?  :-\

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 23 aug-08 kl 13:20 »
Jo, är dom nöjda så låt dom vara?  ;)

Vurre

« Svar #3 skrivet: 23 aug-08 kl 23:16 »

eller om du vill att de trots allt ska gå ut så lägg godis utanför hönshuset så att de ser det. t ex på spången från hönshuset, en bit potatis och sen en till eller vad nu dina höns gillar.
snus? vad är priset på en pris?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #4 skrivet: 23 aug-08 kl 23:26 »

Det känns inte som de är nöjda!  :-\ Snarare utanför! Ska studera dem närmre när regnet har dragit förbi!

eller om du vill att de trots allt ska gå ut så lägg godis utanför hönshuset så att de ser det. t ex på spången från hönshuset, en bit potatis och sen en till eller vad nu dina höns gillar.

Ska givetvis testa det med, men först får jag fundera på hur jag ska hålla undan de andra! Lockar undan dem en bra bit från hönsgården med något smarrigt och sen tillbaka till ungmön och nuckan!  ;D

Spättan

• Värmland
    • Övergården
« Svar #5 skrivet: 27 aug-08 kl 22:24 »
Jag har två flockar men som bor i samma hönshus o gård. En stor blommetupp med åtta olika hönor och sen en dvärgkochin tupp med en dvärgkochinhöna o två stora australorphönor. Så fort jag slår på radion utanför hönshuset så flockas dom vid dörren, springer ut men efter en minut så har dvärgtuppen o hans gäng knallat in igen.
De andra vill vara ute hela dagarna.
Hur kan det komma sig att det är så olika? Vill ju att dem ska gå ute men vill ju inte tvinga dem.
Man och son och bebis på g. Norsk buhund som vaktar gården, katt i ladugården. 16 hönor och tuppar, allt från egenproducerat till Hedemora.

Melica

« Svar #6 skrivet: 03 sep-08 kl 00:26 »
Tupparna försöker väl bara att ha olika revir. Hönsgården kanske inte är så stor att de tycker att de kommer tillräckligt långt ifrån varandra? Min ungtupp tar med sig de flesta hönorna längst in i hönsgården, under hallonris och nässlor. Ledartuppen får med sig några modiga ut på den vidöppna gräsmattan, när det är öppet så de kan gå ut. Några av hönorna tror jag aldrig att jag överhuvudtaget har sett på gräsmattan i sommar, medan andra kan variera lite var de håller till.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 2 användare
pow, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser