Jag har haft liknande problem.
Här är några vanliga anledningar till att en ponny/häst stannar
1. tröt på hoppning, så det enda som hjälper är vila och göra annat. Utbränd
2. Hos Zamba och Fantomen satt det i framkotorna på, så de kunde inte halta. När vi rönkade hästen så visade plåtarna pålagringar på båda framkotorna.

3. Ont i ryggen. Belinda

4. Lärt sig när det är arbete och när man inte behövde jobba det vill säga lat/smart. Bobby

Oftast har det funnits krämpor någon stans men busfrön finns också.
Innan du tar till tuckt och härans förmaning så kolla
rygg och kotor det är inte ovanligt tyvärr att sprina, stopa, kasta av, slänga sig eller stegra sig (avlastning för framkotorna) är för att det gör ont!
Zamba hoppade en klass klockrent och nästa klass stod hon på bakbenen. Fantomen han sprang nästan kastade sig på betet, ibland skenade han. Båda dessa slogs ut efter att vi set rönken plåtarna. Det värsta var att dessa har klarat böjprov och veterinär kontroll och ingen såg något. Förklaringen var att de hade så ont i båda benen så de kunde inte visa något

. Vill inte jag jobba med ryggskot ska jag heller inte kräva att mitt djur ska göra det!!
Är det jäkelskap då kan det hjälpa att

• vila ca 1/2år från hoppning så att det blir kul,
• byta rytare,
• byta tränare
• undvik att träna banhoppning,
• KONTROLERA ATT RYTAREN GER EFTERGIFT ÖVER HINDRET, är man nervös eller stressad då kan man bli stum i handen.
• Om inget annat hjälper ta straffet och läxa upp hästen/ponnyn ordentligt på tävling
Hoppas att det löser sig och lycka till.