Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör man åt höken  (läst 7631 gånger)

Pethra

• Bohuslän
Vad gör man åt höken
« skrivet: 18 aug-08 kl 15:17 »

Har en hök som lystet spanar samtidigt som
den seglar över min hönsgård.

Behöver några tips för att skrämma i väg höken.
Västra Götaland

johlin

SV: Vad gör man åt höken
« Svar #1 skrivet: 18 aug-08 kl 15:22 »
Tak över hönsgården?
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

Pethra

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 18 aug-08 kl 15:30 »
Det är riktigt hönsnät över hela hönsgården men jag känner mig inte mycket säkrare för det.
Västra Götaland

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 18 aug-08 kl 16:31 »
Är nätet bara redigt och inte glipar någonstans ska det inte vara någon fara.
En av mina hönor blev däremot attackerad genom det grova Gunnebonätet som var nertill i min förra hönsgård (det skulle ju vara hundsäkert bevars); hen lyckades få in en fot eller näbben eller nåt och komma åt henne när hon gick precis på insidan. Som tur var blev hon inte så skadad, men jag lärde mej att det gick åt att dra ut en rulle hönsnät utanpå Gunnebonätet...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Siri-Piri

• -
« Svar #4 skrivet: 18 aug-08 kl 20:55 »
Jag har en kompis som har satt upp tre kattsilhuetter i svart plåt runt hönsgården, och det varkar faktiskt funka för henne iallafall.
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Exotica

• Hejdeholms Gård
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-08 kl 22:32 »
När höken börjar bli besvärlig mot mina höns och duvor, stänger jag in dom i några dagar. Hönsen får gå i den lilla rastgården med tak över och där kommer inte höken åt dom.

I den stora rastgården kan man sätta upp ett stycke fårnät eller ett antal störar så inte höken kan slå direkt på hönsen och att dom hinner ta skydd.
Är duvorna ute så väljer oftast höken dom istället och hönsen klarar sej. Duvorna hinner oftast undan istället för att höken ska ta en höna som är regel lättare att fånga

Duvhöken bryr sej inte om en uvbulvan i plast.
Det sägs att kupor eller kupoler som man kan sätta på stolpar och som det går att spegla sej i, skrämmer höken.

Du skriver
"Har en hök som lystet spanar samtidigt som
den seglar över min hönsgård."

Det låter som om det är en ormvråk du har, höken överaskar eller sitter i ett trä i närheten och väntar innan den slår till. Ormvråken är så gott som ofarlig för hönsen.

/Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 18 aug-08 kl 23:20 »
Jag har också hört att de där rovfåglarna som man ser segla uppe i luften är ormvråkar, inte duvhökar. Duvhökarna ser man inte förrän de slår till, mer eller mindre...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #8 skrivet: 19 aug-08 kl 03:31 »
Jag har en radio på hela dagen. Gärna på en kanal som dom pratar mycket på. Har inte haft besök sedan jag kom på denna idè.
Kanske värt att pröva om man inte störs av radion. Mina höns går fritt ute.
/Micke
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

pita

• -
« Svar #9 skrivet: 19 aug-08 kl 09:42 »
Jag önskar att man fick skjuta den faan. Jag har också problem med höken, som till råga på allt har byggt bo i skogskanten intill åkerkanten vid mitt hus. Han tycker nog att det är himmelriket och perfekt att bo vid skafferiet inför hösten. ::)

Jag ser också att höken seglar och spanar efter mat, det gör han över åkrarna. Men när han tar mina höns så sitter han nånstans och bara dyker på dom. Fast det brukar han inte göra förens i slutet på sep/okt då det börjag ta slut på den normala födan. Jag har flera gånger tittat på honom när han seglar men när hönsen ser honom så är han ofarlig för dom, ofta när han tar dom så är dom vid åkerkanten.

Mitt nya problem är räven. I natt var det första gången på fem år  som hönsägare som räven har tagit djur för mig. Dödade två kycklingar, skadade två (som jag fick ta bort) och tog mamman. Så nu har jag fem föräldrarlösa kycklingar hemma >:(
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 19 aug-08 kl 10:40 »
Här är mest Gladan ett problem, den seglar lågt över gården och dyker ner på innergården för att ta kycklingar. Den bryr sig inte det mista om att hundar och människor finns i närheten  >:(
Enda lösningen jag kommit på är att ha hönor med relativt små kycklingar inhängnade, men visst är det tråkigt. Man får ju heller inte skjuta Gladan annars skulle det blivit gjort för längesen.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Sia

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 19 aug-08 kl 13:22 »
Här har vi också haft problem, duvorna vågar inte sitta på pinnarna under taket i voljären längre efter att höken nöp en duva genom nätet  :'(
Hade den bara suttit några kilometer bort så hade den varit riktigt vacker.....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 22 aug-08 kl 00:23 »
Tätt satta fladdrande blå plastband 'kan' hjälpa... lite...

Men radio - näääää det hjälper inte mot något!!!

Har väl prövat  >:(
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 22 aug-08 kl 00:26 »
En jättestor hund som skäller o springer?

Ser höken i omgivningarna man inte nån gång har jag sett dom precis HÄR. Den brukar sitta på en staketstolpe 150m. ifrån våran gård och både hönsen o ankorna är lösa...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Melica

« Svar #15 skrivet: 03 sep-08 kl 00:55 »
Jag har just hängt upp några blänkande CD-skivor, som snurrar i vinden. Har ingen aning om det skrämmer höken, men kan ju alltid hoppas... Har sett det som fågelskrämmor i äppelträd, och där verkar de fungera.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser