Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lupiner i vallen..  (läst 8309 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Lupiner i vallen..
« skrivet: 18 aug-08 kl 15:10 »
Hejsan.
På några av vallarna vi har köpt så växer det ganska kraftigt med lupiner i kanterna.. De tidigare brukarna av marken har sagt att lupinerna är giftiga för djuren och de har därför gradvis gjort vallarna mindre och mindre genom att inte slå ute på kanterna.. Men nu satt jag och sökte lite på nätet och hittade en sida där man har gjort försök att odla lupiner som proteinfoder till kor..  ???

OM nu inte det är någon fara med att få med lupiner i höskörden så har vi ju som i ett trollslag fått iaf några hundra kvadratmeter mer vall..   :D

Någon som vet mer i frågan?
« Senast ändrad: 18 aug-08 kl 15:13 av _Mårten_ »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Lupiner i vallen..
« Svar #1 skrivet: 18 aug-08 kl 15:15 »
Jag har hört någon om foderlupiner och vanliga lupiner. Värt att kolla upp i.a.f.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 aug-08 kl 15:28 »
Googlade lite till och det gav ju inte så mkt mer info..  :)
Vissa sidor sa att det var giftiga pga av någon "alkaloid" vilket kunde vara giftiga i "större mängder", men inget om vad en "stor mängd" var...

Problemet är att det finns så mkt skit-information ute på nätet, det blir lätt så att man tror på allt bara för att det stog på en hemsida.. =)

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 18 aug-08 kl 15:52 »
Förvildade blomsterlupiner är inget bra foder tror jag, de innehåller bitterämnen (alkaloider).
Det finns nåt som heter gul sötlupin, framtagen ur vild bitterlupin, och som kan användas till foder.
Sån odling måste vara ovanlig i Sverige om den alls förekommer.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-08 kl 16:17 »
Om det inte är tusentals lupiner du har i vallen kan du ju försöka dig på det fleråriga projektet att plocka bort dem. Lupiner är 2 åriga och skall (i teorin) därför försvinna om du plockar bort alla blommor två år i rad. Jag har i år plockat hundratals lupiner, när de börjar blomma, och lagt i sopsäckar som får jäsa (för att inte fröna skall klara sig).
Frågan är om det är värt det eller om det är enklare att så ny vall?

ingvar2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 aug-08 kl 17:35 »
Här är ju en artikel..Men som Filip säger, så handlar det ju mest om sötlupin..

http://www.barometern.se/nyheter/lanet_old/ljus-framtid-for-lupiner(42139).gm

Och här en textsnutt från SLU;s sida..

Lupiner har ganska bra proteinhalt, men ett lågt innehåll
av metionin och är därför inte så användbara i ett
100 procent ekologiskt foder. Lupiner innehåller
alkaloider som ger en bitter smak och sötlupin bör
därför användas. Växttrådhalten är hög och analyser
från lupiner i odling har visat att proteinhalten kan
vara betydligt lägre än tabellvärdena. Med dagens
sorter är det generellt inte intressantare att odla lupiner
än ärter och åkerbönor i Sverige eftersom de ger
en lägre proteinskörd per hektar. På torra marker, vid
lågt pH eller på ärttrötta jordar kan lupiner vara ett
bra alternativ.

Men att dom skulle vara så giftiga har jag svårt att tro, men djuren har väl lämnat dom pga låg smaklighet, och då har det i folkmun blivit att dom är giftiga... Det är iaf min teori...

peter

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 aug-08 kl 21:30 »
foder lupiner odlas i Sverige bara i odlings försök hos eko bönder
alltså vanlig lupin å foderlupin e INTE samma sak  men de ser likadana ut
undrar om inte de e ett åriga växter men ej säker
varför inte ta dit en traktor me slag hack å slå av dem nära backen EFTER blomning  å sen plöja ner som gödning de kan då inte va farligt   

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 aug-08 kl 21:50 »
foder lupiner odlas i Sverige bara i odlings försök hos eko bönder
alltså vanlig lupin å foderlupin e INTE samma sak  men de ser likadana ut
undrar om inte de e ett åriga växter men ej säker
varför inte ta dit en traktor me slag hack å slå av dem nära backen EFTER blomning  å sen plöja ner som gödning de kan då inte va farligt  

Jo fälten ska plöjas upp för eller senare, förmodligen senare..  :) Gårdens samtliga byggnader och all bete, åker är i behov av renovering/upprustning så jag försöker skuta på vissa saker som går att skjuta på, projektet att rusta upp den här gården till ett skapligt skick är på iaf 3-4 år.. Att bryta vallen hade jag hoppats kunna skjuta till år 3 iaf..

Jag är lite inne på samma sak som ingvar2 skrev, att det förmodligen är så att djuren ratar växten om den är osmaklig/giftig men det känns lite riskabelt att chansa på det..  :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 19 aug-08 kl 18:14 »
LUPINER Blomsterlupin. (Lupinus spp. Eng. Lupins)
Fam. Leguminosa.
Fleråriga . Upprätta stjälkar som är ogrenade, tilltryckt hårig. Bladen enkla eller
fingrade med stipler. Blommor i avlånga klasar, gula, blåa, violetta, rosa eller vita.
Som luktar underbart gott.
Frukter utgörs av baljor, bruna, lite håriga, 2-4 cm. Baljorna innehåller oftast 5-
9 frö. Lupiner trivs på sandiga jordar, väggrenar, banvallar och skräpmark.

Växten är som giftigast när den bär skidor. Yngre lupiner är giftigare än äldre och frön och skidor är den giftigaste delen av växten.

Djur äter gärna av växten:o

Förgiftning som hos djuren förorsakas av blomsterlupin eller möglig sötlupin kallas lupinos.

Förgiftningen kan leda till att djuret dör. Om förgiftningen är lindrig, klarar sig djuret.
Dessutom kan lupiner angripas av mögel och därigenom innehålla mykotoxiner.

Får är extra känsliga för Lupinos.

Den Lupin man kan använda till foder är sötlupin precis som "Filip" skriver.
« Senast ändrad: 19 aug-08 kl 18:23 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vurre

« Svar #9 skrivet: 19 aug-08 kl 22:05 »
Jag har läst den här tråden och Mårtens tråd om att konstgödsla en uråldrig vall och jag vill säga till Mårten att du måste nog lägga om en del av din vall varje år. Vallar är inte som husfasader som man målar med tio-tjugo års mellanrum. Eller säga att jag äter frukost varje dag i ett år med tjugo års mellanrum.

Jag har inte koll på vilka djur du ska ha foder till på dina vallar, men du behöver säkert spannmål till dina djur och du behöver säkert gödsla ut och ha jord att lägga gödslen på. Du har nog inget annat val än att plöja. Om inte annat så för att få bukt med lupinerna.
snus? vad är priset på en pris?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 aug-08 kl 22:17 »
Jag har läst den här tråden och Mårtens tråd om att konstgödsla en uråldrig vall och jag vill säga till Mårten att du måste nog lägga om en del av din vall varje år. Vallar är inte som husfasader som man målar med tio-tjugo års mellanrum. Eller säga att jag äter frukost varje dag i ett år med tjugo års mellanrum.

Jag har inte koll på vilka djur du ska ha foder till på dina vallar, men du behöver säkert spannmål till dina djur och du behöver säkert gödsla ut och ha jord att lägga gödslen på. Du har nog inget annat val än att plöja. Om inte annat så för att få bukt med lupinerna.
Morsning! Jo läggas om det ska de.. Men som du förmodligen läst så är gården nyinköpt och i stort behov av åtgärder på de flesta fronter.. Det jag försöker göra med vallarna nu är lite konstgjord andning för att hinna göra de saker som är mer akuta än vallarna, jag räknar med att ev. kunna ägna mig på allvar åt åkermarken under nästnästa säsong, möjligtvis ytterligare ett år efter det.
På åkrarna blir det nog inget annat foder än hö, känner inte att jag har tid/råd att köpa in all utrustning som krävs för spannmålsodling bara för de futtiga hektar som jag skulle kunna avvara för detta

Vurre

« Svar #11 skrivet: 19 aug-08 kl 22:23 »
Jag tror ändå att du skulle lägga om nåt hektar eller så redan nu. Det är ju en gård du köpt, så då får du ju sköta marken, huset får väl komma i andra hand och så lång tid tar det inte att plöja ett hektar eller två. Det gör du en helg i november och du hinner slakta samtidigt...

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 19 aug-08 kl 22:24 »
Det gå att leja för plöjningen också, gammal knölig vall är inte det roligaste stället för en nybörjare i plöjning.
Risken finns att något går sönder, om inte annat så av raseriutbrott.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 aug-08 kl 22:36 »
Jag tror ändå att du skulle lägga om nåt hektar eller så redan nu. Det är ju en gård du köpt, så då får du ju sköta marken, huset får väl komma i andra hand och så lång tid tar det inte att plöja ett hektar eller två. Det gör du en helg i november och du hinner slakta samtidigt...
Jo, visst är det en gård och visst ska marken skötas, men Rom byggdes inte på en dag.. Min familj går före vallen och huset som familjen bor i kommer i dagsläget i förstahand. Nej jag kommer att ta vallen om några år, mina frågor var mest för att se om det gick att göra något relativt snabbt och enkelt för att få ut lite mer hö (och därmed få loss lite pengar) de närmsta två åren. Går inte det så är det inte hela världen..

Det gå att leja för plöjningen också, gammal knölig vall är inte det roligaste stället för en nybörjare i plöjning.
Risken finns att något går sönder, om inte annat så av raseriutbrott.
Jo visst går det.. Fast det är skönare och roligare att ha gjort det själv!  :)

Vurre

« Svar #14 skrivet: 19 aug-08 kl 22:39 »
Med begreppet månskensbonde menas att man jobbar på dan och ägnar sig åt sin gård på nätterna, d v s plöjer i månsken.
« Senast ändrad: 19 aug-08 kl 22:45 av Vurre »

Vurre

« Svar #15 skrivet: 19 aug-08 kl 22:49 »
Dessutom kommer du att ligga sämre till hos dina grannbönder om du inte i alla fall försöker ge intryck av att bry dig om marken.

För övrigt har du ju familj. Om du renoverar hus (fel prioritering, tycker jag) kan väl din hustru sköta plöjandet.

Det handlar ju inte om att lägga om samtliga vallar, bara några ha i taget. Och det som inte påbörjas tar längst tid.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 aug-08 kl 22:54 »
Jo visst, jag har nog med saker för att fylla både dagar, kvällar och nätter om jag skulle vilja. Men vallarna ligger ju där de ligger och de ger ju ändå tillräckligt med hö för oss så det är inte SÅ viktigt att "renovera" dem just nu.
När jag gör det ska jag ta itu med en åker i taget under 3 år (det är 4 skiften men en är i bra skick pga att den varit/är utarrenderad) och ta ALLT som behöver göras på dem, dvs dikning, rensning av sly runt åkrarna, omläggning av vallen..

Dessutom kommer du att ligga sämre till hos dina grannbönder om du inte i alla fall försöker ge intryck av att bry dig om marken.
De jag har pratat med är glada att någon flyttat in och börjat återställa gården, de vet att vi bryr oss och de vet hur mkt det är att göra.

Rödjan

« Svar #17 skrivet: 27 aug-08 kl 22:51 »
Miljoner med hektar svensk åker har växt igen de senaste 100 åren och det av en god anledning. De behövs inte för att ge oss mat. Och är inte behovet akut bör omsorg om naturen i en större bemärkelse gå före eventuella synpunkter från grannar eller rekommenderade metoder enligt moderna normer för effektivast åkerbruk. Och i så fall är det bättre att inte plöja.

Titta på artrikedomen i dina vallar och jämför den med innehållet på frösäckarna från SW. Eller räkna sorkhål, rådjursskit, syrsor och fåglar.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 27 aug-08 kl 22:56 »
Låt alltså lupinerna ta över hela åkern.

Rödjan

« Svar #19 skrivet: 30 aug-08 kl 10:35 »
Plöj sedan ner dem och tjäna pengar på att skriva artiklar i Åter om hur du gröngödslade ett helt fält för 0 kronor.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 3 användare
Bokohammare, skräptanten, Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser