Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fins spets....  (läst 2069 gånger)

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
Fins spets....
« skrivet: 18 aug-08 kl 14:22 »
Jag tänkte skaffa mig en Fins spets till fågeljakten. Hur är de som familjhund? Skäller de mindre och är de lungnare om man har dem som familjhund?

Sia

• Dalarna
SV: Fins spets....
« Svar #1 skrivet: 18 aug-08 kl 14:41 »
Jag är också nyfiken på hur finnspetsarna är som sällskapshundar,
vi har en korsning finsk spets/tax, och han är cool som en kaktus, när husse har jobbat natt så ligger han hela dan med husse i sängen och njuter,
men jag kan ju inte döma spetsen efter honom, han har ju av taxens charm också!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 18 aug-08 kl 16:44 »
 Min morfars sista hund var en Finnspets. Hon var räddad från ett missbrukarhem och därför gick det trögt med rumsrenheten, hon hade fått vara inne dagar i sträck och badkaret blev hennes nödlösning...
 I övrigt var hon en trevlig familjehund vad jag kan minnas, gick bra ihop med barn, katter, kaniner osv. Dom hade också en burfågel som hon lät vara ifred, jag tycker av erfarenhet att de allra flesta jakthundar snabbt lär sig skillnad på vilda och tama djur.
 Lite skeptisk mot högljudda buffliga människor var hon men det berodde nog mer på hennes historia än rasen.
 Hon levde till hon blev minst 16-17 år (överlevde t o m morfar några år).
                                           Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-08 kl 13:44 »

Dom jag har träffat på har varit skotträdda,minns en som var så rädd att den gömde sig när den fick se ett gevär.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #4 skrivet: 31 aug-08 kl 16:41 »
Jag har haft ett antal finnspetsar och vill direkt avliva ovanst "insinuationer", att rasen som sådan skulle vara mera
skotträdd än andra jakthundsraser - det är snarare tvärt om.
Finnspetsen funkar dessutom bra som familjehund och skäller betydligt mindre om den får vara med folk.
Alltså inte jämförbart med "burjyckar", vars husse/matte låter dem stå och yla på kojtaket året runt bortsett från
några dagars höstjakt (se "söndagsjägare").
Lite OT,,, men sista veckan här har man sett en del som plockat ut/fram sina "fläskpaket" till grå/jämthundar för
cykleträning inför årets älgjakt.
Frågan som direkt infinner sig är ju om vederbörande jägare själv tror på metoden att träna burjycken 1 vecka
före jakten? - eller är det månne samvetet som spökar?,,,, ::)

RoaringLion

« Svar #5 skrivet: 24 sep-08 kl 20:25 »
Min erfarenhet av finnspetsar att dem är bättre jakthundar än familjehundar.
Tvärtom gäller för den mer stabile (i mitt tycke..) Nobsen (Norrbottenspets), -bättre familjehund men jobbar kanske lite annorlunda i skogen än finnspetsen. Nobsen är en mycket frisk ras.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 26 sep-08 kl 19:42 »
De Finnspetsar jag har träffat har allihopa varit skälliga och inte helt stabila hundar. Jag har dock bara träffat dem i familjesituationer.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #7 skrivet: 28 sep-08 kl 12:29 »
Att en skällande fågelhund "skäller", får man nog räkna med - det hör ju liksom till dess naturligt nedärvda jaktanlag.
När det sedan gäller "labila hundar" så har jag aldrig fått något större förtroende för Schäfer, och då är det ändå en av sveriges populäraste hundraser.

Dock är mitt  "tyckande" näst intill ovidkommande eftersom jag aldrig ägt någon,,,,

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 28 sep-08 kl 16:23 »
 Jag tror att dom är vad man gör dom till. Jag bodde granne med en Finnspets på en Jakt/skytte/festmässas campingplats en hel helg. Hunden var knäpptyst och lös bredvid ägarnas husvagn. På dagarna skjuts det med alla sorters vapen, tusentals människor och nästan lika många hundar är i farten och på kvällarna är det fullt ös på campingen, vi pratade just om hur lugn och trevlig hunden var, lagom social. Tydligen kunde den jaga också ;)
                             Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #9 skrivet: 07 nov-08 kl 21:28 »
Tack alla för era svar......det blev ingen finnspets för oss men en Parson Russel som förhoppningsvis ska hälpa till att hitta lite småvild i skogen när han är vuxen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
goldqueen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser