Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera kylskåp  (läst 7115 gånger)

Suresh

• -
Renovera kylskåp
« skrivet: 18 aug-08 kl 11:56 »
Går det?

Nu har jag två, en med en taskig kompressor och en annan med en bra processor, vad jag tror, men ett brunnet elsystem. Går de att kombinera ihop? Det verkar vara lödning av koppardelar och hantering av kylmedia som en amatör inte skall ge sig på.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Renovera kylskåp
« Svar #1 skrivet: 18 aug-08 kl 12:19 »
Elsystemet i ett gammalt kylskåp är ju tokenkelt, så att transplantera termostaten eller vad som nu felar borde vara mycket lättare än att byta kompressor.

Suresh

• -
« Svar #2 skrivet: 18 aug-08 kl 12:32 »
Det är kontakten bak på kompressorn som började brinna. Kanske har det kommit in fukt i den eller något annat som orsakat kortslutning.

JAg har klippt bort kontakten och det som hör till och tänkte se om det går att få nytt. Men risken finns ju även att det är något i kompressorn som ger ett överslag.

Den fryser bra i vart fall.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 25 aug-08 kl 23:48 »
Är kompressorn av märket Danfoss och den uppbrunna prylen ett startrelä av PTC-typ? Plastburk som sitter påträdd på två av de tre runda stiften som sticker ut från kompressorn. De startreläerna har orsakat en hel del bränder, och Danfoss har åtminstone tidigare (vet inte om det gäller fortfarande) haft en kampanj för att skicka ut förbättrade reläer gratis till ägarna till kylar och frysar med den eldfängda typen av startrelä. Googla runt litegrann och se om du hittar några spår av en möjlighet att få ett nytt startrelä utskickat.

Gamla skåp (före slutet av 90-talet tror jag) med Danfoss-kompressorer bör man överhuvudtaget inte använda om inte startrelät är bytt mot ett modernt. Brandrisken är för stor, speciellt om vägg och golv bakom skåpet är brännbara eller om det har samlats mycket damm där.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 aug-08 kl 23:51 »
Jamen är det värt att meka..det finns ju massor både gratis o havgratis att få..tex. på blocket..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 aug-08 kl 05:47 »
Är det endast fel på termostat eller annat elfel, kan man laga om man gider. Se bara till att inte gasen åker ut.

Är skåpet gammalt kanske det är dags att byta det mot nytt, det är kraftig skillnad på elförbrukning.
Har gjort en uträkning till en kompis.

Ett kylskåp som var beg för 300:-, han har fem mil i var riktning mer att köra om han ska hämta det.

Kylskåpet kostar då ca 600:-, och har en mer än dubbel driftskostnad mot ett nytt.

Slutsats troligtvis ingen affär alls.

Har man ett fungerande  äldre strömslukande skåp, KAN det vara ide att byta, speciellt om nån hämtar det och ger ett par hundra.
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 05:49 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 26 aug-08 kl 20:19 »
Jamen är det värt att meka..det finns ju massor både gratis o havgratis att få..tex. på blocket..

1 Sporten.

2. Hämta , bära , köra, släpa, slänga, kasta, lyfta osv osv

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 26 aug-08 kl 20:24 »
NU har jag bytt bakelitkontakt på baksidan och fått igång strömmen så att lampan i kylskåpet fungerar igen.

MEn kompressorn går inte igång. Den funkade bra innan branden. Frågan är då om kompressorn har lagt av eller om jag har dragit sladdarna fel från kylskåpet till kontaket. Det går tre ledningar ner, två bör vara vanliga växeströmsledningar /de får lampan att fungera) medan den tredje är en givare som talar om om kompressorn skall gå på eller inte.

Hoppet står nu till att givaren skall ge ström för att kompressorn skall gå på, men att den inte gör det, antingen för att jag kopplat den fel , eller för att det finns ett brott någonstans på den.

Vi får se, vi får se...

Fritjoff

« Svar #8 skrivet: 27 aug-08 kl 11:00 »
NU har jag bytt bakelitkontakt på baksidan och fått igång strömmen så att lampan i kylskåpet fungerar igen.

Jag har en frys med en bakelitkontakt (tror det, det är samma lukt iaf.) som "brinner" när jag sätter på elen. Hade samma problem på en kyl, som en pensionerad elektriker hjälpte mig mot skälig betalning, men han är gammal och tar ibland två månader innan han kommer....

Var fick du tag på en ny bakelitkontakt? E de svårt att byta? En kylskåp/frys samlare undrar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 27 aug-08 kl 14:54 »
Om man inte kan få ett sånt där startrelä utskickat gratis så bör det gå att få tag på hos någon firma som reparerar vitvaror. Eller också att plocka från ett skrotat skåp.

Tänk på att startrelät har olika data beroende på typ av kompressor, ska man använda ett begagnat startrelä så se till att det kommer från en kompressor av samma märke och med ungefär samma effekt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

898 gäster, 2 användare
donderboss, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser