Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedpanna  (läst 8779 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Vedpanna
« skrivet: 17 aug-08 kl 22:44 »
Är det nån som har en bra länk eller bra tips på en vedpanna (till ett pannrum alltså, inte kök) som passar till ett ganska litet till måttligt stort hushåll (2 pers), men som även kan användas av en normalstor familj (ca 160 kvm i två plan). Jag behöver veta hur stor plats en sån panna tar... Och hur mycket plats en ack-tank på 500 liter tar oxå. Alltså hur mycket plats man ska beräkna för panna + ack-tank.  ;) Nån som vet?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

guba

• Gäst
SV: Vedpanna
« Svar #1 skrivet: 17 aug-08 kl 23:27 »
http://www.effecta.se/effecta/index.php

Jag har installerat vedpannor från ovanstående i två hus och är enbart nöjd med både panna och servicen från företaget.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 18 aug-08 kl 10:42 »
För att det skall bli bekvämt med vedeldning så bör man försöka se till att dimensionera så att man bara behöver elda högst en gång per dag, iaf så länge det inte är extremt kallt. Och att ackumulatorn också har tillräcklig kapacitet för att ta emot och lagra all den värmen. I annat fall finns det risk att du inte hinner elda så ofta/mycket som behövs för att vedpannan skall kunna hålla värmen hela dygnet.

Typiskt innebär det en modern panna med ett vedmagasin på ca 100 - 150 liter och en ackumulator på 1500-2500 liter. Men detta kan variera rätt mycket beroende på hur stort hus du har, hur varmt du vill ha det, var i landet du bor och hur bra isolering du har och på hur bra ved du eldar med.

Själv använder jag en 25kW Orlan-panna med 120 liters vedmagasin och 2000 liter ackumulator. Funkar bra. Men jag har det lite underdimensionerat med element. Fast i gengäld har jag ett par kakelugnar för de riktigt smällkalla vinterdagarna. Det finns både större och mindre Orlan-pannor. 18kW till 80kW. 85 liter vedmagasin till 465 liter. En viktig positiv sak med Orlan-pannorna är att de är billiga, och rätt bra också!

http://www.af-energiteknik.se/Orlan1.htm

Fast jag får väl erkänna att jag inte har så mycket att jämföra med. Det finns säkert andra lösningar som är bra. Och skall en rörmokare installera det hela åt dig, så kanske du får ta någon panna som hen gillar (och kan tjäna lite extra på att sälja till dig).

Du kan hitta mått på pannor och ackumulatorer på nätet. Men du måste ha rätt mycket fritt utrymme runt pannan för att sotaren skall kunna komma åt. Och för brandsäkerheten.

A.
« Senast ändrad: 18 aug-08 kl 10:44 av (Anders) »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 18 aug-08 kl 10:56 »
Husqvarna tanksvets gör de billigaste tankerna iallafall, och du vill ha minst 1500 liter acktank, alternativt fler på tillsammans 1500 liter, har du dessutom en varmvattenberedare i toppen så vill man oftast ha ännu lite större volym. Se även till att få in en solslinga i botten, om man inte vill ha solpaneler idag så vill man säkert ha det om 5 år eller så och då är det skönt att det redan finns plats för den.

Alltså, 500 liter acktank är ingeting, du fyller en sån med cirka 60 liter ved och kommer under vintern att behöva elda 3 gånger om dagen i ett normalstort  normalisolerad hus. Satsa på större och reservera plats åt en slavtank, ni kommer att vilja ha en för eller senare.

Jag är väldigt nöjd med min orlanpanna, skulle jag dock instalera panna idag så skulle jag instalera en panna med lambdasond, men det är inte nödvändigt och dessa pannor verkar vara avsevärt dyrare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-08 kl 14:19 »
Hmm... Oki... får tänka om lite då...  :-[ Alla är vi barn i början...  ;) Men vilken gigantisk prisskillnad mellan Effecta och Orlan...  :o

Googlade lite och hittade "Värmebaronen"... Är det nån som har nån erfarenhet av dom och deras pannor? Tyckte dom såg himla lättskötta ut, med sotning framifrån och så... Och lätta att tända oxå...

/Sara

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #5 skrivet: 18 aug-08 kl 14:52 »
jag och flera kompisar har Atmospannor.... och är mycket nöjda.
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/hits/foretaghits.php?link=http://www.atmos.se&fid=288
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 18 aug-08 kl 14:59 »
Alla har nästan sotning framifrån och om du inte ska ha lamba så är orlan billigast, iallafall förra året.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 18 aug-08 kl 15:44 »
Alla har nästan sotning framifrån och om du inte ska ha lamba så är orlan billigast, iallafall förra året.

Jag läste lite i bruksanvisningen på Orlan, och nu är jag ju inte alls van vid vedpannor... Men är det vanligt att man måste stänga av pannan och öppna spjället bara för att fylla på ved, eller till och med bara kolla om det behöver fyllas på...? Verkar otroligt krångligt... Och lätt att nån som inte är van gör fel...  ???

/Sara

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 18 aug-08 kl 15:50 »
Ja, alla nerförbrännande pannor måste man stänga av och öppna spjället. Stänga av er en knapp och stänga spjället glömmer man inte för den blockerar funktionen för öppnandet av pannan av säkerhetskäl. Visa pannor öppnar automagiskt spjället och stänger av, men jag lovar, det är inga handgreppp som tar tid direkt.

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 18 aug-08 kl 16:06 »
Stänger man av pannor med sugfläkt också?
Jag kan tänka mej att pannor med tryckfläkt stängs av för att man ska slippa rökpuffar när man öppnar vedluckan, men såna riskerar man väl inte med sugfläkt?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 18 aug-08 kl 16:21 »
Men pannor med självdrag då...?

/Sara

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 18 aug-08 kl 16:24 »
Såna finns men jag tror det blir bättre verkningsgrad med fläkt.
Finns en som heter Möllepannan som har 75 % verkningsgrad om jag minns rätt, och det är lågt.
Atmos skriver att man får ut bara 60 % av full effekt om man kör deras pannor med självdrag (vid strömavbrott).
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 18 aug-08 kl 16:31 »
Pannor med självdrag är in princip ute, de tar in för lite syre under förbränningen så det ger smutsiga avgaser samt mycket sot och aska i pannan.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #13 skrivet: 18 aug-08 kl 17:04 »
Jag läste lite i bruksanvisningen på Orlan, och nu är jag ju inte alls van vid vedpannor... Men är det vanligt att man måste stänga av pannan och öppna spjället bara för att fylla på ved, eller till och med bara kolla om det behöver fyllas på...? Verkar otroligt krångligt... Och lätt att nån som inte är van gör fel...  ???

Någon som inte är van skall inte elda. Efter ett par eldningar är du van. Efter en eldningssäsong har du fått in "känslan" och kan alla knepen.

Om du har dimensionerat rätt så skall du normalt inte behöva fylla på mer ved efter att du har fyllt pannan en gång. Är det riktigt kallt och/eller ackumulatorn är helt kall så *kanske* du lägger in ett par extra vedbitar efter någon timma. Eller så väljer du då extra bra ved om det behövs mer värme, eller sämre om det behövs mindre.

Det är inte konstigare att stänga av och öppna pannan för att fylla på ved, än det är att stänga av och öppna diskmaskinen, när den är i gång, för att i ett krisläge snabbt ta ut osthyveln. Men är man inte van så blir golvet lätt blött. Eller det blir lite rök i pannrummet. Konstigare än så är det inte.

Det är MYCKET mera komplicerat att snabbt öppna tvättmaskinen om man ser att mobiltelefonen råkat följa med in i tvätten. Eller en röd och grann julduk bland lakanen. :-X

Men pannor med självdrag då...?

Pannor med själdrag är väldigt bra om du inte har tillgång till el. Och om du inte bryr dig så mycket om miljön. Om du vill gynna sotarnäringen. Och om du verkligen tycker att det är fantastiskt ROLIGT att hugga mycket ved...  :-X

A.
« Senast ändrad: 18 aug-08 kl 17:09 av (Anders) »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 18 aug-08 kl 17:14 »
Oj, oj... Det här är ju jättesvårt...  ???
Detta är vad jag tror att jag vill ha...  ;)
En panna som klarar halvmetersved.
En (eller flera) ack-tankar som man kan koppla till solfångare.
Nåt slags system som gör att man inte behöver elda för lite varmvatten på sommaren...  ??? (Räcker det med solfångare då, även i Norrland, eller behöver man en separat varmvattenberedare?)
Ett system som är lättskött och mer eller mindre idiotsäkert...  :-[
Huset kommer att ligga på ca 85 kvm byggyta, i ett och ett halvt plan (hus med förhöjt väggliv). Vattenburen golvvärme.

....hjälp...  :-\

/Sara

guba

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 aug-08 kl 17:36 »
Stänger man av pannor med sugfläkt också?
Jag kan tänka mej att pannor med tryckfläkt stängs av för att man ska slippa rökpuffar när man öppnar vedluckan, men såna riskerar man väl inte med sugfläkt?
Den jag har nu har sugande fläkt, underförbränning.
Den förra hade tryckande fläkt, underförbränning.
Med bägge var och är det bara att öppna för att titta eller fylla på ved i, den tryckande kunde det komma lite rök ur om jag öppnade luckan för snabbt.

Den nuvarande med sugande fläkt kan det brinna hur mycket som helst utan det minsta os i pannrummet när luckan öppnas.

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 18 aug-08 kl 17:46 »
Jag har hört att vissa pannor har ganska känslig keramik, som kan vara dyr att byta ut.
Kanske var det en barnsjukdom som försvunnit numera.
Såg att Orlanpannan använder eldfast betong, det låter åtminstone ganska hållbart, kanske billigt också?
Sånt borde man rentav kunna gjuta själv, såg sånt flyktigt beskrivet på nån vedeldarsida.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 18 aug-08 kl 17:48 »
Den jag har nu har sugande fläkt, underförbränning.
Den förra hade tryckande fläkt, underförbränning.
Med bägge var och är det bara att öppna för att titta eller fylla på ved i, den tryckande kunde det komma lite rök ur om jag öppnade luckan för snabbt.

Den nuvarande med sugande fläkt kan det brinna hur mycket som helst utan det minsta os i pannrummet när luckan öppnas.

Vad är det för panna du har...?

/Sara

guba

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 aug-08 kl 17:54 »
Vad är det för panna du har...?
Effecta Woody, 35 Kw, 2200 liter acc. 135 liters vedutrymme. En eldning/dygn ner till -15 om det inte blåser (dragig kåk). 200m2 är den uppvärmda ytan.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 18 aug-08 kl 17:56 »
Oj... Imponerande...  ;)

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser