Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Båspall?  (läst 2721 gånger)

40+

• Våran "lilla" Ida
Båspall?
« skrivet: 15 aug-08 kl 23:01 »
Har en gammal ladugård med en ränna innan nästa cementdel tar vid  alltså en urin o avförings ränna , jag vill att dom ( 2st ko med kalv ) ska kunna gå som i en box hur gör jag ? för rännan leder till gödselstacken och jag tror att avståndet till rännan är för kort för en ko ? (vilket avstånd gäller ? ) Tokiga frågor men är man novis så måste man fråga hoppas på svar . Tackar på förhand . Eva
Nybliven gårdsägare

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Båspall?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-08 kl 15:07 »
Det  finns inget enkelt snabbt svar på din fråga.

Eftersom längden på båspallen avgörs av två saker:
1. Kons vikt.
2. Vilket båssystem man har.

Vi har tre båssystem att välja på: kortbås, mellanbås o långbås.

Ett långbås till 500 kg ko ska t.ex vara 2,00 m långt.
Ett kortbås till samma ko ska vara 1,60 m långt.

Boxutrymme 8 kvadrat per ko + utrymmet för kalvarna ca 3 kvadrat per kalv
(beroende på kalvarnas storlek).
« Senast ändrad: 16 aug-08 kl 15:09 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Båspall?
« Svar #2 skrivet: 17 aug-08 kl 09:09 »
Vill man kan man lägga en lucka över rännan..
de finns ju ränngaller att köpa både begangade o nya..
gör man en lucka av trä så måste man ju tänka på att använda grova plankor så den håller för enko..

man kan ju även ha kon uppbunden o kalven lös då den är liten..

:-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser